Näin vältyt emämokilta kaupanteossa – ammattilaisen vinkit menestykseen

Onnistuneiden kauppojen salaisuus on taito vedellä oikeista naruista, oli kyse sitten huutokaupasta, netin foorumeista tai kirpputoreista. Antiikkikaupan asiantuntija Mika Sirén neuvoo, millä aseilla pärjäät kaupantekotilanteessa. Sirén tähdittää 6.2. FOX-kanavalla alkavaa Huutokaupan metsästäjät Suomi -sarjan toista tuotantokautta.

1. Tee taustatyö kunnolla

Tutustu kauppatavaraan etukäteen. Selvitä, mitkä tuotteen ominaisuudet ovat tärkeitä sen toimivuuden ja hinnan kannalta. Jos tarvitset asiantuntijan arviota, hanki sellainen. Asiantuntijuus on neuvotteluvaltti, olit sitten ostamassa tai myymässä.

– Kaupankäynti on nykyään aiempaa avoimempaa, koska tavaran tavanomaisen pyyntihinnan voi tarkistaa nopeasti netistä. Hinnan lisäksi saatavilla on paljon muutakin tietoa, ja olisi hölmöä olla hyödyntämättä sitä, Mika Sirén sanoo.

2. Aseta rajat etukäteen

Päätä etukäteen, kuinka paljon olet valmis tavarasta maksamaan. Pidä päätöksestäsi kiinni, sillä kaupantekotilanteessa impulsiivisuus ottaa helposti vallan.

– Jokaisella tavaralla on ”best price”, jonka alle myyjä ei ole valmis menemään. Ostajan tehtävänä on löytää tuo hinta, sillä kukaan ei sitä tule kysymättä kertomaan. Huutokauppatilanteessa tavarasta maksetaan helposti puolestaan ylihintaa, kun ostajat unohtavat järjenkäytön ja haluavat vain voittaa.

3. Älä maksa heti pyydettyä hintaa

Riippuu kauppatavarasta, kuinka paljon sen hinnassa on joustovaraa.

– Me suomalaiset olemme suoraselkäisiä kaupankävijöitä, joiden ujous toimii eräänlaisena muurina. Varautunut ja passiivinen ostaja riisuu myyjän aseista. Samalla olemme kuitenkin myös huonoja tinkaamaan, ja maksamme tavarasta helposti liikaa. Pääsääntö on se, että tavarasta ei koskaan kannata maksaa pyydettyä hintaa.

4. Piilota innokkuutesi

Kannattaa etukäteen valmistautua myös siihen vaihtoehtoon, että joudut poistumaan paikalta tyhjin käsin. Kun et pyri toteutuneisiin kauppoihin hinnalla millä hyvänsä, tilanne pysyy kontrollissa. Liika innokkuus paitsi sumentaa helposti arviointikyvyn, se myös näkyy kauas.

– Esimerkiksi huutokaupassa ei kannata olla ensimmäisenä nostamassa kättään, sillä niin tekemällä annat muille etulyöntiaseman. Jos paljastat heti innokkuutesi, olet auttamatta altavastaajan asemassa.

5. Ole tarvittaessa röyhkeä

Oikein ajoitettu ja kohdistettu innokkuus – jopa röyhkeys – voi toisinaan olla myös ostajan ase. Kyse on kilpailijoiden yllättämisestä.

– Jos olet asettanut tavaralle etukäteen maksimihinnan, voi joissain tilanteissa olla kannattavaa huutaa se suoraan. Koska ihmiset haluavat tavaran aina mahdollisimman halvalla, suuri hyppäys hinnassa voi lyödä kilpailijoille jauhot suuhun heti kättelyssä. Tätä keinoa kannattaa käyttää kuitenkin harkiten.

6. Tunne vastapuolesi

Olet sitten myymässä tai ostamassa, on vastapuolen tuntemisesta hyötyä. Kun osaa arvioida, mitä toinen haluaa, sitä voi käyttää hyödykseen.

– Jos olet myymässä tavaraa, lähtökohtana on se, että sille pitää löytää kohderyhmä. Ei ole mitään järkeä edes yrittää myydä tavaraa sellaiselle, jolla ei ole intressiä sen hankkimiseen. Kannattaa kartoittaa, millä mielellä ostaja on liikenteessä, ja sovittaa oma myyntitaktiikkasi sen mukaan. Jos olet ostamassa tavaraa, tärkeintä on aistia, millainen halu myyjällä on päästä tavarasta eroon. Esimerkiksi myyjä, jolla on kiire, myy tavaran todennäköisesti alihintaan, jos vain olet hereillä.

7. Kunnioita vastapuoltasi

Jos vastapuoli kokee tulleensa loukatuksi, todennäköisesti peli on menetetty ainakin loistokauppojen osalta.

– Ostamisessa ja myymisessä luottamus on kaiken perusta. Jos suututat myyjän, voit olla varma ettet saa enää mitään hyvään hintaan. Älä kuitenkaan mene siihen ansaan, että myyjä käyttää kohteliaisuuttasi hyväkseen ja saa sinut ostamaan tavaran ylihintaan.

Huutokaupan metsästäjät Suomi -tuplajaksot nähdään FOX-kanavalla alkaen 6.2.2019, keskiviikkoisin klo 20.00.

Lisätietoja:

Elina Mustelin, Ohjelmajohtaja, elina.mustelin@fox.com

Kuvat ja ennakkokatselulinkit: Nina Wallden, Markkinointipäällikkö, nina.wallden@fox.com

Tuotantoyhtiö: FremantleMedia Finland Oy.

• Media, viestintä

Fox Networks Group Oy on 21st Century FOXin omistama monimediayritys. FNG:llä on maailmanlaajuisesti yli 300 viihde-, urheilu- asiaohjelma- ja elokuva sisältöä tarjoavaa kanavaa, jotka toimivat Euroopassa, Afrikassa, Etelä-Amerikassa ja Aasiassa 45 eri kielellä. Suomessa Fox Networks Group Oy vastaa valtakunnallisten ilmaiskanavien FOXin ja National Geographicin, maksukanavien Nat Geo Wildin ja Nat Geo Wild HD:n ja FOX+:n toiminnasta.