National Geographic -TV-kanavan uusi ravisuttava dokumenttisarja avaa WTC-iskut uudesta näkökulmasta

11. syyskuuta: Päivä Amerikassa -dokumenttisarjaa työstettiin yli kolmen vuoden ajan, ja se koostuu yksinomaan silminnäkijöiden haastatteluista ja arkistomateriaalista. Kuusiosainen sarja nähdään ainoastaan National Geographic -TV-kanavalla 6. syyskuuta alkaen.

WTC-iskuista tulee tänä vuonna kuluneeksi 20 vuotta. National Geographic -TV-kanavalla esitetään iskuja käsittelevää teemaohjelmistoa syyskuun 6. päivä alkaen. Viikon aikana nähdään pintaa syvemmältä raapaiseva kuusiosainen dokumenttisarja 11. syyskuuta: Päivä Amerikassa, jossa syyskuun terrori-iskuista selvinneet kertovat tarinansa.

Sarjaa työstettiin yli kolme vuotta, minkä aikana elokuvantekijät haastattelivat 54 henkilöä ja haastattelumateriaalia kertyi yhteensä 235 tuntia. Haastattelujen lisäksi dokumenttisarjassa on mukana runsaasti – myös ennennäkemätöntä – arkistomateriaalia, joka avaa tapahtumia minuutti minuutilta: viereisistä rakennuksista, kadulta ja tornien sisältä kuvattua aineistoa sekä tallenteita lennonjohdosta ja hätäpuheluita, joita soitettiin torneista ja kaapatuista lentokoneista.

Sarja alkaa hetkistä ennen törmäystä, kun kamera seuraa palokunnan yksikön tavanomaista tiistaiaamua. Hetkeä myöhemmin yksikkö saapuu ensimmäisten joukossa WTC-tornien sisälle, missä tilanteen vakavuus alkaa hahmottua. Dramaattisista kokemuksistaan dokumenttisarjassa kertovat myös muun muassa pohjoistornista juuri ennen sen sortumista ulos päässyt palomies, tornien raunioista eloonjääneitä pelastamaan saapuneet ensihoitajat sekä betonivuorten alle loukkuun jääneet, jotka kertovat epätoivon hetkistään ja saamastaan avusta.

– Halusimme tuoda dokumenttisarjan keskiöön nimenomaan ihmiset tavalla, joka kunnioittaa sekä iskujen uhreja että selvinneitä. Sarja keskittyy geopoliittisten vaikuttimien sijasta paikalla olleiden ihmisten kokemuksiin, kertovat National Geographic TV-sarjan tuottajat, Oscar®-voittajat Dan Lindsay ja T.J. Martin.

– Jokainen meistä muistaa tarkalleen, missä oli syyskuun 11. päivänä vuonna 2001. Tragedian, kaaoksen ja surun ohella merkitsevää tuona päivänä oli myös kaikki se sankaruus, epäitsekkyys ja inhimillisyys, jota ihmiset osoittivat. Tämän dokumenttisarjan tarkoitus on ikuistaa nämä vaikuttavat tarinat ja jatkaa National Geographicin autenttisen ja vaikuttavan tarinankerronnan perintöä, joka avaa historiallisten tapahtumien syvempiä merkityksiä, sanoo Courteney Monroe, president, National Geographic Content.

11. syyskuuta: Päivä Amerikassa nähdään Suomessa ainoastaan National Geographic -TV-kanavalla. Dokumenttisarja alkaa maanantaina 6.9. klo 21.00, minkä jälkeen nähdään uusi jakso joka ilta lauantaihin klo 22.00 asti. Tiistaina 7.9. klo 20.30 uusitaan edellisen illan jakso, juuri ennen uutta jaksoa, samoin seuraavat jaksot ke–pe iltoina klo 21.00. Lauantaina näytetään koko sarja uusintana alkaen klo 16.30 huipentuen viimeisen jakson ensiesitykseen klo 22.00.

• Massamedia

• dokumentti
  • tv-sarja
  • tositapahtumiin perustuva dokumentti
  • eloonjääneiden kertomuksia

DISNEY MEDIA ENTERTAINMENT AND DISTRIBUTION

Disney Media & Entertainment Distribution (DMED) hallinnoi The Walt Disney Companyn laajaa sisällön kaupallistamis- ja jakeluekosysteemiä, joka tarjoaa yhtiön vertaansa vailla olevan tarinankerronnan yleisölle ympäri maailmaa. Tämä edellyttää P&L:n hallintaa ja toimintaa yhtiön suoratoistopalveluvalikoimassa, mukaan lukien palvelut: Disney+, Hulu, ESPN+ sekä kansainvälinen viihdetarjontapalvelu Star, sisältäen sen lineaariset televisiokanavat ja ABC:n omistamat asemat, teatterielokuvien levityksen, sisällön lisensoinnin ja jakelun, mukaan lukien Disney Music Groupin, sekä maailmanlaajuisen mainosmyynnin ja tekniikan. DMED hyödyntää tutkimuksia eri puolilta yhtiötä sekä rahoittaa sisältöjä ja jakelee sisältöjä maksimoidakseen yleisön sitoutumisen sekä kaupallisen vaikutuksen eri alustoillaan. Eri organisaatiot, tarkalleen Disney studioiden, General Entertainmentin ja urheiluorganisaatioiden luovat johtajat tekevät yhteistyötä eri alustoiden ja organisaatioiden kesken.