Pesualtaiden epäsymmetriset muodot tuovat mieleen rantakivet.

Geberit Citterio -kylpyhuonemallisto on kuuluisan Antonio Citterion käsialaa

Sävytetty lasi, puukuosi ja samppanjan värinen metalli muodostavat elegantin yhdistelmän

Geberit lanseerasi Suomessa huhtikuun alussa ensimmäiset omat kylpyhuonemallistonsa, joita on yhteensä seitsemän. Citterio-malliston on suunnitellut italialainen arkkitehti ja muotoilija Antonio Citterio. Suunnittelijansa nimeä kantavassa mallistossa näkyy Citterion tunnistettava ja omaperäinen kädenjälki. Kylpyhuonekalusteissa erilaiset materiaalit muodostavat kiehtovan yhdistelmän. Sävytetty lasi tuo kontrastia lämminsävyisille puukuoseille. Samppanjan väriset profiilivetimet pehmentävät kokonaisuutta. Pesualtaissa, wc-istuimissa ja bideissä nähdään Citterion tavaramerkiksi muodostuneita epätavanomaisia, orgaanisia muotoja.

Geberitin uudessa kylpyhuonemallistossa Antonio Citterio yhdistää osaamisensa arkkitehtinä ja muotoilijana. Ylellisen design-malliston kalusteissa on arkkitehtoninen vire. Mallistoon kuuluu erilaisia pesualtaita, niihin sopivia alakaappeja, korkeita seinäkaappeja, tasopeilejä, wc-istuimia ja bideitä. Niillä saa luotua yhtenäisen, ajattoman sisustuksen kaikenkokoisiin wc- ja kylpyhuonetiloihin.

Puun, lasin ja metallin kiehtova liitto

Kylpyhuonekalusteissa on valittavana kaksi tyylikästä väriyhdistelmää. Puukuvioidun rungon beigeen tammikuosiin yhdistyy oven ruskeanharmaa lasi. Toisessa vaihtoehdossa rungon tumma, harmaanruskea tammikuosi saa parikseen oven mustan lasin. Trendikkäät samppanjan väriset metallielementit, kuten profiilivetimet ja -listat, korostavat muotoilua.

– Erilaisille pesualtaille on suunniteltu kullekin oma, tilava alakaappinsa, jossa on joko yksi tai kaksi vetolaatikkoa vierekkäin. Pieneen wc-tilaan sopii kapea alakaappi ovella. Leveimmissä alakaapeissa on altaan viereen jätetty laskupinta, joka on jaettu kahdeksi laatikoksi. Niissä voi säilyttää esimerkiksi kauneudenhoitotuotteita, kertoo Geberitin myyntiedustaja Arja Koivisto.

Lisää säilytystilaa tarjoavat korkeat seinäkaapit. Perinteisemmän ovellisen hyllykaapin rinnalle on luotu persoonallinen vaihtoehto, jossa avohyllyt aukeavat kahdelle sivulle. Avointa tilaa rytmittää kapea, koko kaapin korkuinen peili. Kaapin voi asentaa kummin päin vain, joten avohyllyjen suunnan ja peilin sijainnin voi valita oman maun mukaan. Seinäkiinnitteiset kaapit jättävät lattian vapaaksi, mikä tuo tilaan keveyttä.

Tasopeileissä LED-valolista on asennettu puisen kehyksen sisään, peilipinnan taakse. Valo pääsee huoneeseen epäsuorasti peilin ja kehyksen väliin jätetystä raosta. Isompiin kylpyhuoneisiin on saatavana myös tasopeili, jonka sivulla on lisää säilytystilaa antava avohylly. Sen saa valita joko peilin oikealle tai vasemmalle puolelle.

Muodot kuin sileillä rantakivillä

Citterion tunnistettava muotokieli tulee selkeimmin esiin pesualtaiden, wc-istuimien ja bideiden orgaanisissa, pyöreäreunaisissa muodoissa. Selvimmin pyöristetyt muodot näkyvät wc-istuimissa ja bideissä, joita on saatavana sekä seinä- että lattiamalleina. Wc-istuimen kupera, kupolimainen kansi korostaa pyöristettyä muotoa. Pesualtaita on viisi erilaista mallia, joista on saatavana yhteensä kymmenen erilaista versiota. Ne eroavat toisistaan mitoiltaan ja hanan paikan suhteen.

– Neljässä mallissa allasosa on muodoltaan epäsymmetrinen ovaali. Sen muoto tuo mieleen rantakiven, jonka reunat ovat hioutuneet sileiksi meren aalloissa. Tämän muotoisia, maljamaisia pesualtaita on saatavana myös tason päälle asennettavina malleina, Koivisto kuvailee.

Pesualtaiden seesteistä ilmettä täydentää keraaminen pohjaventtiilin kansi, joka istuu saumattomasti altaan rakenteeseen. Osaan Citterio-sarjan pesualtaista voi valita patentoidun Geberit Clou -ylivuotosarjan, josta vesi pääsee viemäriin, mikäli veden pinta nousee altaassa liian korkeaksi. Clou-ylivuotomekanismi on asennettu piiloon vesilukon yhteyteen, ja siksi näkyvää ylivuotoaukkoa ei pesualtaassa tarvita.

Pesualtaissa, wc-istuimissa ja bideissä on KeraTect®-erikoislasite, joka tekee posliinin pinnasta likaahylkivän ja erittäin helpon puhdistaa. Wc-istuimessa puhdistusta helpottaa lisäksi huuhtelukaulukseton Rimfree®-huuhtelutekniikka, jonka patentoitu huuhtelunohjain takaa tarkan ja hygieenisen huuhtelun.

Infoa suunnittelijasta:
Antonio Citterio (s. 1950) valmistui arkkitehdiksi Milanon teknillisestä korkeakoulusta vuonna 1972, ja on sittemmin luonut merkittävän kansainvälisen uran teollisena muotoilijana. Hän on suunnitellut tuotteita useille arvostetuille brändeille, kuten B&B Italialle, Kartellille ja Iittalalle. Osa Antonio Citterion suunnittelemista tuotteista on noussut klassikon asemaan. Niitä on kerätty muun muassa New Yorkin modernin taiteen museon ja Pariisin Pompidou-keskuksen nykytaiteen kokoelmiin.

Tutustu Geberitin uusiin kylpyhuonemallistoihin tarkemmin verkkosivuilla: www.geberit.fi/laatusiirtyyseinaneteen

Jälleenmyynti: hyvin varustellut kylpyhuone- ja LVI-liikkeet ja rautakaupat
Kuluttajatiedustelut: Geberit Oy, asiakaspalvelu@geberit.com tai puh. 010 662 303

Maailmanlaajuisesti toimiva Geberit-konserni on saniteettiteollisuuden eurooppalainen markkinajohtaja. Geberitillä on vahva paikallinen edustus suurimmassa osassa Euroopan maista. Yritys valmistaa erittäin korkealaatuista saniteettitekniikkaa ja -keramiikkaa. Geberitillä on 29 tehdasta, joista 6 on Euroopan ulkopuolella. Konsernin pääkonttori on Rapperswil-Jonassa Sveitsissä, ja sen CHF 3,1 miljardin liikevaihtoa (2019) on tekemässä yli 12 000 työntekijää lähes 50 maassa. Geberit on listattuna Sveitsin pörssissä, ja vuodesta 2012 Geberitin osake on ollut mukana SMI:ssä (Swiss Market Index).