Tammisaaressa sijaitseva Geberitin tehdas toimii tuulivoimalla.

Kaikki sähkö ei ole samanlaista – Geberit luottaa uusiutuviin energiamuotoihin

Saniteettituotevalmistaja Geberit kasvattaa järjestelmällisesti uusiutuvien energiamuotojen osuutta kokonaiskulutuksessaan. Tammisaaren keramiikkatehdas pyörii jo nyt 100-prosenttisesti tuulisähköllä.

Korkealaatuista saniteettitekniikkaa ja -keramiikkaa valmistavalle Geberitille sähkö on toiminnan elinehto, sillä se vastaa noin 30 prosenttia Geberitin kokonaiskulutuksesta. Sähköä kuluu tuotantoon kuuluvien prosessien lisäksi rakennusten valaistukseen ja laitteisiin.

Vuoden 2021 loppuun mennessä puolet Geberitin globaalisti käyttämästä sähköstä tuli uusiutuvista energialähteistä – tuuli-, vesi- ja aurinkovoimasta sekä biomassaenergiasta.

”Uusiutuvan energian osuus kasvaa Geberitillä vuosi vuodelta. Luotamme erityisesti sertifioituun vihreään sähköön, joka on tuotettu tiukkojen ekologisten kriteerien mukaisesti”, kertoo Geberitin tuotepäällikkö Tapio Aaltonen.

Vihreä sähkö on paitsi uusiutuvaa myös huomioinut luonnon monimuotoisuuden niillä alueilla, joihin esimerkiksi vesi- ja biovoimalaitokset ovat vaikuttaneet.

Tuulivoimaa Tammisaaressa

Geberitin tehdas Tammisaaressa siirtyi vuonna 2021 käyttämään 100-prosenttisesti tuulivoimaa. Tehtaan kuluttamasta sähköstä 23 prosenttia oli jo aiemmin uusiutuvaa sähköä.

”Käyttämämme tuulivoima on sertifioitua ja sen alkuperä on 100-prosenttisesti jäljitettävissä. Vihreän sähkön toimittaa meille kotimainen energiayhtiö Väre", kertoo Tammisaaren tehtaan laatu- ja ympäristöpäällikkö Krister Walldén.

Tammisaaren tehdas kuluttaa vuosittain 8 700 megawattituntia sähköä, josta 60 prosenttia käytetään tuotantolaitoksella, 17 prosessia kompressoreissa ja 13 prosessia valaistuksessa.

“Siirtymällä tuulivoimaan pienensimme tehtaamme hiilidioksidipäästöjä 1 900 tonnilla vuodessa”, Walldén kertoo.

Tammisaaren tehtaan laatu- ja ympäristöpäällikkö Krister Walldén

Kunnianhimoinen ilmastostrategia

Geberitin hiilidioksidipäästöjen vähentämiseksi yksi keskeisimmistä toimenpiteistä on uusiutuvien energialähteiden osuuden lisääminen. Tällä hetkellä uusiutumatonta energiaa kuten maakaasua vaaditaan edelleen polttoprosessiin, jossa valetut tuotteet poltetaan keramiikaksi.

”Uusiutuvaan energiaan siirtymällä, prosessia tehostamalla ja hukkalämpöä hyödyntämällä olemmekin jo onnistuneet laskemaan energiankulutusta ja samalla hiilidioksidipäästöjä merkittävästi. Vuodesta 2015 tähän päivään Geberit on onnistunut vähentämään hiilidioksidi-intensiteettiä eli päästöjen suhdetta nettomyyntiin 38,3 prosentilla”, kertoo Aaltonen.

Geberit jatkaa ilmastotyötä uuden hiilidioksidistrategian mukaisesti. Yhtiön tavoitteena on leikata hiilidioksidipäästöjä 80 prosentilla vuoden 2015 tasosta vuoteen 2035 mennessä.

Maailmanlaajuisesti toimiva Geberit-konserni on saniteettiteollisuuden eurooppalainen markkinajohtaja. Geberitillä on vahva paikallinen edustus useimmissa Euroopan maissa. Yritys valmistaa erittäin korkealaatuista saniteettitekniikkaa ja -keramiikkaa. Geberitillä on 26 tuotantolaitosta, joista neljä on Euroopan ulkopuolella. Konsernin pääkonttori on Rapperswil-Jonassa Sveitsissä. Konsernin CHF 3,5 miljardin liikevaihtoa (2021) on tekemässä yli 12 000 työntekijää lähes 50 maassa. Geberit on listattuna Sveitsin pörssissä, ja vuodesta 2012 Geberitin osake on ollut mukana SMI:ssä (Swiss Market Index).