Mustan ja tummansinisen moderni liitto. Geberit Option Plus Square -peli mustilla kehyksillä, Geberit Acanto -pesuallas ja Geberit One -allaskaappi.

”Syvää eleganssia” – Vuoden puhuttelevin kylpyhuone on tummia sävyjä täynnä

Geberit nostaa vuoden suurimmaksi sisustustrendiksi syvän sinisen ja hienostuneen mustan yhdistelmän. Sisustusarkkitehti Päivi Himanen kertoo kylpyhuoneen olevan kodin jatke, jossa näkyvät muun sisustuksen trendit.

Kodin sisustukselta kaivataan jatkuvasti enemmän yksilöllisyyttä. Sisustusarkkitehti Päivi Himanen kertoo, että ihmiset panostavat kylpyhuoneiden ilmeeseen ja tunnelmaan aiempaa enemmän.

– Kylpyhuone on se tila, jossa aloitetaan päivä ja käydään viimeisenä illalla. Kaunis ja toimiva kylpyhuone tuo noihin hetkiin iloa ja harmoniaa, Himanen kertoo.

Keittiöissä kokomusta ilme on jo tullut tutuksi. Nyt tumma trendi siirtyy kylpyhuoneeseen, jota on hallinnut vuosia valkoinen.

Kylpyhuonettaan sisustava ja remontoiva haluaa tehdä niin aikaa kuin katsetta kestäviä valintoja. Samalla on helppo tehdä rohkeitakin ratkaisuja: kylpyhuone on irrallaan muusta kodista ja siellä vietetään muita tiloja vähemmän aikaa.

– Usein ihmiset hakevat kylpyhuoneeltaan tiettyä tunnelmaa – jotain, minkä on aiemmin kokenut hotellissa tai ulkomailla. Kokemusta lähdetään tavoittelemaan värien ja materiaalien kautta.

Tummat sävyt luovat tilaan rauhoittavan ja tasapainoisen tunnelman.

Sininen luo rauhaa, musta antaa särmää

Geberitin vuoden 2024 kylpyhuonetrendeissä tummat värit korvaavat perinteisen kokovalkoisen.

Sinisen sävyt ovat suomalaisille tuttuja jo menneiltä vuosikymmeniltä. Nyt ne nähdään kuitenkin aiempaa tummempana – musteen- ja yönsinisenä.

– Sininen on jollain tapaa turvallinen valinta, joka tuo sisustukseen raikkautta. Kun siitä valitaan tummempi sävy, syntyy kylpyhuoneeseen kiehtova ja jopa itämainen tunnelma, Himanen kuvailee.

Kuva, joka sisältää kohteen vaate, Ihmisen kasvot, henkilö, hymyKuvaus luotu automaattisesti
Sisustusarkkitehti Päivi Himanen kannustaa kylpyhuoneiden sisustajia rohkeampaan värienkäyttöön.

Sinisen rinnalla käytetyt mustat yksityiskohdat – hanat, vetimet ja kalusteet – tuovat tilaan särmää. Värinä musta on varma valinta, joka kestää myös hyvin aikaa.

– Musta on elegantti ja vahva väri, joka tuo tilaan ripauksen maskuliinisuutta ilman liiallista räikeyttä, Himanen lisää.

Mutta eikö tummista sävyistä synny synkkä kokonaisuus? Himanen vannoo, että kokonaisvaltaisella suunnittelulla näin ei pääse käymään.

– Tummien sävyjen rinnalle tilantuntua ja tasapainoa luodaan valkoisella posliinilla, pehmeillä materiaaleilla, vaalealla kattopinnalla sekä riittävällä valaistuksella.

2023_ONE washplace with ONE furniture and mirror cabinet with ComfortLight black matt_light on
Vaalea puu sopii yhteen mustien kalusteiden ja yksityiskohtien kanssa. Kuvassa Geberit ONE -sarjan allaskaappi, pesuallas ja sivukaappi.

Maailmanlaajuisesti toimiva Geberit-konserni on saniteettiteollisuuden eurooppalainen markkinajohtaja. Vuonna 2024 150-vuotisjuhlavuottaan viettävällä Geberitillä on vahva paikallinen edustus useimmissa Euroopan maissa. Yritys valmistaa erittäin korkealaatuista saniteettitekniikkaa ja -keramiikkaa. Geberitillä on 26 tuotantolaitosta, joista 4 on Euroopan ulkopuolella. Konsernin pääkonttori on Rapperswil-Jonassa Sveitsissä. Konsernin CHF 3,1 miljardin liikevaihtoa (2023) on tekemässä yli 11 000 työntekijää lähes 50 maassa. Geberit on listattuna Sveitsin pörssissä, ja vuodesta 2012 Geberitin osake on ollut mukana SMI:ssä (Swiss Market Index).

Geberitin palveluksessa Suomessa on noin 200 henkilöä. Suomen myynti, markkinointi ja hallinto toimii Vantaalla. Geberit Oy:n toimitusjohtaja on Kim Lövkvist, ja Geberit Production Oy:n Tammisaaren keramiikkatehtaan toimitusjohtajana toimii Volodymyr Romanenko.