Tällaista vessaa et ole ennen nähnyt! Geberit valmisti uniikit taide-wc:t uuteen taidemuseo Chappeen

Suomalainen taiteilijakaksikko yhdisti voimansa kylpyhuonekalusteita valmistavan Geberitin kanssa. Tuloksena syntyi viisi uniikkia taideistuinta, jotka otettiin käyttöön 16. huhtikuuta avajaisiaan juhlineessa taidemuseo Chappessa.

Tammisaaren sydämeen avautunut taidemuseo Chappe on todellinen taideteos jo itsessään. Visuaalisuus ja visionäärisyys ulottuvat aina asiakas-wc-tiloihin asti, joissa jopa istuimet ovat uniikkeja taideteoksia.

Yksilöllisesti modifioiduista wc-istuimista koostuvan viisiosaisen MEMENTO-teoksen ovat toteuttaneet taiteilijat Saija Kassinen ja Meri Linna. Kuvataideakatemiassa toisensa kohdannut kaksikko muodostaa yhdessä Harrie Liveart -duon, joka käsittelee teoksissaan muun muassa puhtaan veden käyttöä.

Varta vasten Chappeen suunnitellut ja käsin kaiverretut istuimet muotoiltiin, lasitettiin ja poltettiin Geberitin Tammisaaren-tehtaalla. Taiteilijakaksikon ja tammisaarelaisen keramiikkavalmistajan yhteistyö on jatkunut jo pitkään.

– Olemme iloisia voidessamme jälleen tehdä yhteistyötä Geberit Production Oy:n kanssa, Linna ja Kassinen kertovat.

Harrie Liveartin muodostavat Meri Linna ja Saija Kassinen työskentelemässä Geberitin Tammisaaren-tehtaalla.

– Projekti on ollut meille erittäin mielenkiintoinen, sillä taidetta ei yleensä ole totuttu yhdistämään wc-tiloihin. On kiehtovaa huomata, että tuotteemme voivat toimia käytännöllisyyden ohessa näyttävinä visuaalisina tilaelementteinä – ja jopa ainutlaatuisina taide-esineinä. Meille teknisenä tuotantolaitoksena on kiehtovaa nähdä, kuinka meille tuttua keramiikkaa hyödynnetään taiteessa, kertoo Tammisaaren tehtaan toimitusjohtaja Matts Lundström.

MEMENTO-teoksissa yhdistyy käytännöllisyys ja esteettisyys.

Käyttöesineestä tuli taidetta

Kassinen ja Linna toteuttivat MEMENTO-teoksensa Albert de la Chapelles Konststiftelse -säätiön tilauksesta. Taideteokset toteutettiin kaivertamalla kuviot valettuihin ja lasittamattomiin istuimien osiin. Työstön jälkeen osat lasitettiin ja poltettiin tavallisten tuotteiden tapaan. Lopuksi tuotteet kasattiin toimiviksi wc-laitteiksi ja asennettiin paikalleen.

Taiteilijat työstämässä taideistuimia Geberitin Tammisaaren-tehtaalla.

Wc-istuimet eivät ole kaksikolle ilmaisukeinona uusi: jo vuonna 2021 Linna ja Kassinen julkistivat Geberitin tehtaalla valmistetun Artefact – rakennuskätkö -posliiniveistoksen, joka haudattiin Tammisaaren kulttuurikortteliin uuden museon rakentamisen yhteydessä.

Suomen suosituimpia saniteettituotteita valmistavalla Geberitillä tiedetään, että kylpyhuone ja sen kalusteet ovat saumattomasti yhdistettävissä niin asuntojen kuin julkisten tulojen muuhun sisustukseen. Sen mahdollistavat moneen makuun ja käyttökohteeseen sopivat ratkaisut.

– Vaikka Chappen kaltaisia uniikkeja ratkaisuja ei kotikylpyhuoneisiin voida tarjota, löytää jokainen remontoija ja sisustaja laajasta tuotevalikoimastamme omaan tyyliinsä ja tarpeisiinsa sopivimmat tuotteet, kertoo Lundström.

Yhteistyö taiteilijoiden kanssa sujui mutkattomasti ja heidän työskentelyään tehtaalla oli kiinnostava seurata, toteaa Matts Lundström.

Maailmanlaajuisesti toimiva Geberit-konserni on saniteettiteollisuuden eurooppalainen markkinajohtaja. Geberitillä on vahva paikallinen edustus useimmissa Euroopan maissa. Yritys valmistaa erittäin korkealaatuista saniteettitekniikkaa ja -keramiikkaa. Geberitillä on 26 tuotantolaitosta, joista 4 on Euroopan ulkopuolella. Konsernin pääkonttori on Rapperswil-Jonassa Sveitsissä. Konsernin CHF 3,4 miljardin liikevaihtoa (2022) on tekemässä yli 12 000 työntekijää lähes 50 maassa. Geberit on listattuna Sveitsin pörssissä, ja vuodesta 2012 Geberitin osake on ollut mukana SMI:ssä (Swiss Market Index).