Vappu on viemäritukosten sesonkiaikaa – syynä perinteinen vappuherkku

Munkkien paistorasvoja ei saa kaataa viemäriin – hävitysohjeet samat kuin kinkkurasvalla

Vappuviikolla munkkeja paistetaan taas monissa keittiöissä. Kun herkut ovat valmiit, uppopaistamisessa käytettävää rasvaa ei saa kaataa viemäriin. Tukos syntyy, kun putkien reunoille jähmettyvä rasva alkaa kerätä kiinteää likaa. Perinteiset juhlapyhät ovat viemäritukosten sesonkiaikaa, tietävät putkimiehet. Munkkien paistorasva tulee hävittää samalla tavalla kuin joulukinkun rasva.

Juhlapyhinä ruoanlaittoon panostetaan tavallista enemmän. Kun työn alla on useampi ruokalaji, voi tulla houkutus oikaista ja tyhjentää kattilat suoraan pesualtaan viemäriin. Sinne ei saa kuitenkaan kaataa mitä vain.

– Ruoanlaitossa käytettävät rasvat eivät kuulu viemäriin. Kun rasva jäähtyy, se paakkuuntuu putkien seinämiin ja käännöskohtiin. Veteen liukenematon rasva alkaa kerätä itseensä wc-paperia, ruoantähteitä ja muuta kiinteää likaa. Kun lika padottuu, syntyy tukoksia, muistuttaa Tapio Aaltonen viemäriputkia valmistavan Geberitin teknisestä tuesta.

Tukoksen huomaa siitä, että viemäri ei vedä kunnolla. Wc-istuimeen kaadetut rasvat voivat aiheuttaa tilanteen, jossa vedenpinta nousee ja vesi tulvii pytystä lattialle. Jos perinteinen karhupumppu ei auta, paikalle kannattaa kutsua putkimies. Syvällä olevien, vaikeiden tukosten avaamiseen tarvitaan järeämpiä keinoja, kuten viemäriputkiston painehuuhtelua.

– Viemäriputkia ei pidä ryhtyä aukomaan itse esimerkiksi metallirassilla. Sillä voi saada vahinkoa aikaiseksi. Kaikkein helpoimmalla pääsee, kun ehkäisee tukokset ennakkoon. Viemäriin ei pitäisi päätyä veden lisäksi juuri muuta kuin wc-paperia ja vessakäyntien tuloksia, Aaltonen mainitsee.

Munkin paistorasvat tulee kaataa esimerkiksi tyhjään maitopurkkiin tai margariinirasiaan. Kiinni teipatut pakkaukset kuuluvat jäähdyttyään sekajätteeseen. Hävitysohje on sama kuin joulukinkun rasvalla.

– Naapurit kiittävät, kun paistorasvat hävitetään oikein. Viemäriin kaadetut munkkirasvat saattavat tukkia useamman asunnon yhteisen viemäripätkän, Aaltonen painottaa.

Huonokuntoiset putket keräävät tukoksia

Viemäriputkien kunto, materiaali ja mitoitus vaikuttavat siihen, kuinka nopeasti tukoksia syntyy. Muovisissa viemäriputkissa tukoksia esiintyy harvemmin, sillä valurautaputkien sisäpinta kuluu ja ruostuu iän myötä. Pahasti ruostuneissa kohdissa putkien sisämitta pienenee. Epätasaiseen pintaan tarttuu likaa, josta voi ajan kanssa syntyä tukos. Muoviputkien huoltotarve on pienempi, sillä materiaali ei ruostu.

– Tukoksia aiheuttaa myös viemäriputkien väärä mitoitus. Putkissa pitäisi kulkea oikessa täyttösuhteessa vettä ja ilmaa. Jos putket ovat liian isoja ja vettä on liian vähän, kiinteä aine ei liiku, vaan jää niin sanotusti matkan varrelle. Näin voi käydä, jos esimerkiksi vanhaan taloon on asennettu uudet, vähemmän vettä käyttävät kylpyhuonekalusteet, Aaltonen kertoo.

Viemäri ei vedä kunnolla silloinkaan, jos putket ovat liian pieniä ja niissä kulkee liian paljon vettä. Tämän voi huomata esimerkiksi siitä, jos pesualtaan viemäri pitää vetäessä hörisevää pulputusääntä. Putkeen syntyvä lappoilmiö saattaa hörpätä vesilukon tyhjäksi. Silloin huoneeseen leviää viemärin hajua.

Wc-raikastin on yleinen tukoksen aiheuttaja

Välillä tukosten syyksi paljastuvat wc-istuimeen pudonneet tai heitetyt esineet, kuten meikinpoistoliinat, vanulaput ja lasten lelut. Yleinen tukoksen aiheuttava esine on wc-raikastin, joka on pudonnut vahingossa paikaltaan.

– Jos tukoksia tulee usein, viemäriputkien kunto kannattaa selvittää kuvaamalla. Toistuvat tukokset voivat kertoa lähestyvästä putkiremontin tarpeesta. Yleensä viemäriputkien käyttöikä on noin 40–50 vuotta, mutta remonttitarve saattaa yllättää sitä aiemminkin, Aaltonen neuvoo.

Maailmanlaajuisesti toimiva Geberit-konserni on saniteettiteollisuuden eurooppalainen markkinajohtaja. Geberitillä on vahva paikallinen edustus suurimmassa osassa Euroopan maista. Yritys valmistaa erittäin korkealaatuista saniteettitekniikkaa ja -keramiikkaa. Geberitillä on 29 tehdasta, joista 6 on Euroopan ulkopuolella. Konsernin pääkonttori on Rapperswil-Jonassa Sveitsissä, ja sen CHF 3 miljardin liikevaihtoa (2020) on tekemässä yli 12 000 työntekijää lähes 50 maassa. Geberit on listattuna Sveitsin pörssissä, ja vuodesta 2012 Geberitin osake on ollut mukana SMI:ssä (Swiss Market Index).