Viemäriputkien vaihtaminen ajoissa vähentää vuotoriskiä.

Vuotovahinkoja sattuu vuosittain 37 000 – syynä usein liikaa lykätty putkiremontti

Putkiremontti nollaa putkistojen iän, mikä tuo merkittävän säästön kiinteistövakuutukseen

Vesivahingot tulevat vakuutusyhtiöille kalliiksi. Yleisin vesivahingon syy on putkivuoto. Finanssialan selvityksen mukaan korvattavia vuotovahinkoja sattuu Suomessa vuosittain noin 37 000*. Tämä tarkoittaa noin sataa vahinkoa joka päivä. Yleensä putkivuodot johtuvat käyttövesi- ja viemäriputkien vanhenemisesta. Siksi putkiremonttia ei kannata lykätä liian pitkään. Vakuutusyhtiön maksamat korvaussummat laskevat putkiston iästä riippuvan ikävähennyksen mukaan. Vakuutusyhtiö saattaa myös kieltäytyä korvaamasta vahinkoa, jos putkiston tekninen käyttöikä on reilusti ylittynyt. Putkien vaihtaminen uusiin nollaa putkiston iän ja korvausten ikävähennykset. Kun vuotoriski pienenee, kiinteistövakuutuksen hintaan saa yleensä tuntuvan alennuksen. Taloyhtiön kiinteistövakuutus kannattaa neuvotella uusiksi putkiremontin jälkeen.

Ympäristöministeriön arvion mukaan purkiremontti koskettaa lähivuosina yli miljoonaa suomalaista**. Viemäriputkien käyttöikä on noin 40–50 vuotta, mutta se riippuu putkien materiaalista, putkityön laadusta ja veden ominaisuuksista. Nyt remontoidaan eniten vuosina 1970–1980 rakennettuja taloja.

Vesivahinko on yleisin vahinkotyyppi suomalaisissa taloyhtiöissä. Useimmiten vesivahinko johtuu putkivuodosta. Esimerkiksi ikääntyneisiin valurautaputkiin syntyy vaurioita viemärikaasujen aiheuttaman pistekorroosion takia. Lisäksi valurautaputkien sisäpinta karhenee, kun epoksikerros rikkoutuu. Näihin kohtiin alkaa helposti kerääntyä tukoksia. Tukokset ja vuodot ovat selkeitä hälytysmerkkejä siitä, että on aika selvittää putkiremontin tarve.

– Putkien rikkoutumisesta johtuvat vahingot voi estää teettämällä putkiremontin ajoissa. Myös vakuutusyhtiöt ymmärtävät sen arvon vesivahinkojen ennaltaehkäisyssä. Siksi moni vakuutusyhtiö myöntää taloyhtiön kiinteistövakuutukseen tuntuvan alennuksen, jos vanhat putket uusitaan ajoissa, vinkkaa Geberitin myynti-insinööri Carl-Johan Sandblom.

Viemäriputkien sukittaminen tai pinnoitus ostavat lisäaikaa ikääntyville putkille. Näin tehty putkiremontti ei kuitenkaan korvaa perinteistä putkiremonttia, jossa käyttövesi- ja viemäriputket vaihdetaan uusiin. Usein samalla uusitaan muutakin talotekniikkaa, kun rakenteita avataan.

– Viemäriputkien pinnoittamista ja sukitusta on tehty noin kymmenen vuotta. Siksi näiden menetelmien kestävyydestä ei ole vielä luotettavaa näyttöä pitkältä ajalta. On hyvä muistaa, että vain putkien vaihtaminen tekee niistä uudenveroisia, Sandblom muistuttaa.

Ikävähennykset tiputtavat vesivahingon korvaukset

Usein vuotovahinko paljastuu vasta, kun asunnon pintoihin ilmestyy näkyviä jälkiä. Rakenteiden kostumisen seurauksena seinäpinta tai kaakelisaumat saattavat tummua, maali hilseillä, parketti turvota tai muovimatto kupruilla. Rakenteiden kostuminen voi myös aiheuttaa tunkkaista hajua.

– Käyttövesiputkien vuodon saattaa huomata vedenkulutusta seuraamalla. Jos vedenkulutus yhtäkkiä nousee, eivätkä taloyhtiön asukkaat ole vaihtuneet, se saattaa olla merkki vuotavista putkista, Sandblom mainitsee.

Jos vuotovahinko sattuu kohdalle, monelle tulee yllätyksenä, että vakuutus ei välttämättä korvaa vahingon korjausta kuin osittain. Jos käyttövesi- ja viemäriputkien tekninen käyttöikä on ylittynyt reilusti, vakuutusyhtiö voi jopa kieltäytyä korvauksista.

– Putkien ikä vaikuttaa korvausten määrään. Jos putki vuotaa, vesivahingon korvaukseen tehdään ikävähennyksiä putkiston iän perusteella. Yli 30 vuotta vanhassa rakennuksessa ikävähennys voi nousta jopa yli 50 prosenttiin korvaussummasta. Tämä tarkoittaa, että kiinteistövakuutus ei korvaa kuin puolet vahingosta, Sandblom toteaa.

Ajoissa liikkeelle putkiremontin suunnittelussa

Taloyhtiön viemäreiden ja käyttövesiputkien kuntoa kannattaa seurata säännöllisesti erityisesti yli 30 vuotta vanhoissa taloissa, jos putkia ei ole vaihdettu. Kustannusten näkökulmasta putkiremontti kannattaa tehdä aina ajoissa, ennen kuin vuotoja sattuu. Jos putket vuotavat, vakuutus ei yleensä korvaa lainkaan putkien uusimista tai korjaamista. Niiden uusiminen on taloyhtiön vastuulla, elleivät putket ole lähes uudet.

Taloyhtiön kiinteistövakuutus korvaa lähinnä vuotaneen veden aiheuttamia purku-, kuivaus- ja jälleenrakennuskustannuksia. Osakkaan pinnoitteille aiheutuneita vahinkoja korvataan vain perustasoon saakka. Eli jos asunnon parketti menee pilalle vuotaneen putken takia, kiinteistövakuutus korvaa tilalle muovimaton. Uusi parketti menee osakkaan laskuun tai omaan kotivakuutukseen.

Vinkkejä taloyhtiön sujuvaan putkiremonttiin:

1. Aloita suunnittelu ajoissa. Taloyhtiöissä kuluu käytännössä vähintään 1,5–2 vuotta suunnittelun aloittamisesta, ennen kuin putkiremontti voi alkaa.

2. Jos viemäriputkien kunto mietityttää, tilaa putkien kuvaus ja huuhtelu niiden kunnon selvittämiseksi. Viemäriputkien huuhtelu auttaa ehkäisemään tukoksia.

3. Jos putkiremontti on ajankohtainen, palkkaa asiantunteva projektipäällikkö mukaan jo suunnitteluvaiheeseen. Hän osaa arvioida kokonaisuutta, sekä rakennusteknisiä töitä että LVI-puolta.

4. Kun valitset urakoitsijaa, tarkista yrityksen referenssit ja taloudellinen tilanne. Ne kertovat, onko urakoitsijalla resursseja hoitaa remontti kunnialla loppuun. Referenssikohteiden tulisi vastata kokoluokaltaan ja ominaisuuksiltaan omaa taloasi.

5. Valurautaiset viemäriputket voi putkiremontissa vaihtaa muoviputkiin, joita nykyisin suositellaan. Muoviputkien etuja ovat pitkäikäisyys, parempi kemikaalikestävyys ja paloturvallisuus sekä liukkaampi hydrauliikka: tukoksia ei synny yhtä helposti. Monet muoviputket ovat hiljaisempia, sillä viemärimelun torjuntaan on panostettu muotoilussa.

6. Putkiremontin yhteydessä asukkaat voivat sopia yksilöllisistä muutostöistä, joilla kylpyhuoneesta tai wc:stä saa itselle mieluisen. Selvyyden vuoksi muutostöitä koordinoimaan kannattaa pyytää yksi urakoitsijan vastuuhenkilö, jonka kanssa kaikista muutoksista sovitaan.

7. Varmista sujuva viestintä urakoitsijan ja asukkaiden välillä. Monilla urakoitsijoilla on esimerkiksi käytössä sähköinen alusta, jolla voi julkaista asukkaille viikkoraportteja työn edistymisestä. Hyvä tiedonkulku lisää asukkaiden tyytyväisyyttä.

(Vinkit antoi Geberit Oy:n Carl-Johan Sandblom)

* Lähde Finanssiala: https://www.finanssiala.fi/vahingontorjunta/Sivut/Vuoto.aspx
** Lähde Ympäristöministeriö: http://www.ymparisto.fi/putkiremontti/

Maailmanlaajuisesti toimiva Geberit-konserni on saniteettiteollisuuden eurooppalainen markkinajohtaja. Geberitillä on vahva paikallinen edustus suurimmassa osassa Euroopan maista. Yritys valmistaa erittäin korkealaatuista saniteettitekniikkaa ja -keramiikkaa. Geberitillä on 29 tehdasta, joista 6 on Euroopan ulkopuolella. Konsernin pääkonttori on Rapperswil-Jonassa Sveitsissä, ja sen CHF 3,1 miljardin liikevaihtoa (2019) on tekemässä yli 12 000 työntekijää lähes 50 maassa. Geberit on listattuna Sveitsin pörssissä, ja vuodesta 2012 Geberitin osake on ollut mukana SMI:ssä (Swiss Market Index).