Uutinen -

Turun Gigantissa otettiin televisiot seinältä ja lahjoitettiin hyvään – 24 taulutelevisiota matkasi perheiden, ikäihmisten ja lastensuojelutyön hyödyksi

Skanssin Gigantissa Turussa purettiin energiatalkoiden hengessä TV-seinä, ja lahjoitettiin siinä esitellyt tuotteet apua tarvitseville. 24 kappaletta taulutelevisioita matkasi torstaina 22.9. henkilökunnan kyydillä Fingerroosin säätiön ja Turun Iceheartsien suuntaan. 46-tuumaiset Samsung-laitteet kohtaavat uudet omistajansa sekä ikäihmisten, perheiden, että lasten ja nuorten hyvinvointia tukevan toiminnan myötä.

Turun Skanssin Gigantin osastopäällikkö Seppo Salonen on tyytyväinen mies. Vuodesta 2011 pystyssä olleen TV-esittelyseinän tilalla on enää taustakangas, mutta siinä komeilleet laitteet ovat nyt päätyneet tarpeeseen ja tosikäyttöön.

”Kaikella on aikansa. Näinä aikoina halusimme luopua suhteettoman energiasyöpöstä seinästä. Oli myös selvä, että halusimme hyvässä kunnossa olleille, 24 laatulaitteelle hyödyllistä jatkokäyttöä. Otimme yhteyttä alueellisiin järjestöihin: Turun Iceheartsin ennaltaehkäisevä lastensuojelutyö ja Fingerroosin säätiön monipuolinen tuki ikäihmisille ja perheille oli sydäntämme lähinnä. Tärkeintä oli, että televisiot matkaavat arjen avuksi heille, kenellä ei välttämättä olisi mahdollisuus niitä itse hankkia.”

Salosen mukaan Gigantin henkilökunnan mentaliteettiin kuuluu tehokas toimeen tarttuminen ja halu saada vaikutusta aikaan. Aiemmin Skanssin myymälä on muun muassa tuonut digilahjoilla jouluiloa Turun seudulla Me-säätiön kautta tuettaville perheille.

”Jokainen voi olla pienellä vaivalla hyväntekijä – esimerkiksi kierrättämällä toimivaa mutta käyttämätöntä kodinelektroniikkaa sitä tarvitseville. Ja kun laitteen elinkaari tulee päätökseen, tuo sen tänne meille maksutta lopulliseen kierrätykseen. Huolehdimme arvokkaat jalometallit kiertoon turvallisesti Kuusakoski Recyclingin kanssa. Marraskuusta eteenpäin Gigantteihin kierrätykseen tuotavat, hyväkuntoiset läppärit voi lahjoittaa myös valtakunnallisen Kaikille kone -toiminnan hyväksi, auttamaan opiskeluissa niitä tarvitsevia”, Salonen vinkkaa.

Lokakuun puolessavälissä Gigantti julkaisee Tech Trouble -tutkimuksensa tulosraportin, joka tukee yhteistä työtä digitaalisen yhdenvertaisuuden edistämisessä. Vuosittainen, YouGovin toteuttama tutkimus selvittää digitalisaation haasteita teknologiaan ja kodinelektroniikkaan liittyen. Gigantin tutkimusraportissa esitetään myös ratkaisuja digikuilujen kaventamiseen.

”Meille myymälän arjessa on tärkeintä auttaa asiakkaitamme tasavertaisesti, ymmärrettävästi ja niin, että jokainen tuntee saavansa ratkaisun juuri omiin tarpeisiin ja haasteisiinsa. Henkilökunnallekin on tärkeää, että jää tunne, jotta on ollut hyödyksi. Tätä hyvää yhteistä tunnetta vahvistamme myös jatkossa olemalla aktiivinen, avulias työyhteisö”, Salonen summaa.

Yhteystiedot:
Gigantti Skanssi, Turku / osastopäällikkö Seppo Salonen, seppo.salonen[a]gigantti.fi

Lisätietoa Fingerroosin säätiöstä ja Turun Iceheartsista:

”Turun Iceheartsissa on kyse ennaltaehkäisevästä lastensuojelutyöstä. Palkittu toimintamallimme perustuu lasten ja nuorten pitkäkestoiseen tukeen ja turvalliseen aikuisuuteen kasvamiseen, perheiden rinnalla kulkien. Jokainen ryhmämme toimii 12 vuotta, aina 6–7 ikävuodesta aikuisuuteen asti. Tarjoamamme ryhmille esim. harrastustoimintaa ja leirityksiä, sekä taloudellista ja materiaalista tukea – kuten nämä Gigantin televisiot, jotka otettiin ilolla vastaan.”

- Toiminnoista vastaava valmentaja Niko Valikainen

”Fingerroosin säätiö on yleishyödyllinen toimija, joka tukee ikäihmisten ja perheiden hyvinvointia. Vanhustyötä säätiö tekee ympäri Varsinais-Suomea avuntarpeessa oleville ikäihmisille ja heidän omaisilleen. Eri ikäpolvet kohtaavat erityisesti Turun lähiöissä mm. lasten toiminnan, perhetyön, aikuisten ryhmätoiminnan, työllistymisen ja tapahtumien kautta. Gigantin lahjoitukset tulevat isoon tarpeeseen Turun Me-talolla ja Maarian kylätalolla, sekä antavat suurta apua asiakastyöhömme Varsinais-Suomen muissa toimipisteissä.”

- Yhteisötoiminnan päällikkö Miika Keulaniemi

• Vapaaehtoistyö