Kesälomareissu tiedossa? Näillä vinkeillä elektroniikka tekee matkastasi miellyttävämmän

Kesälomakausi on käynnissä ja monet suuntaavat lomallaan matkalle joko Suomessa tai ulkomaille. Matkustipa lomamatkalle junalla, autolla tai lentäen, voi elektroniikka parhaassa tapauksesta tehdä pitkästäkin matkasta miellyttävän. Näillä vinkeillä saat laitteistasi parasta mahdollista matkaseuraa.

- Tabletit ovat mullistaneet matkanteon. Pitkät matkat kuluvat nopeammin, kun voi rentoutua suosikkisarjaa katsellen. Lasten kanssa matkustaville tabletti on korvaamaton apu pidemmillä auto-, juna- tai lentomatkoilla. Ja vaikka lasten ruutuaikaa on hyvä rajoittaa, voivat tabletille ladatut lastenohjelmat ja -pelit olla pelastus, kun on istuttava ahtaassa tilassa paikallaan monta tuntia, sanoo Gigantin viestintäpäällikkö Anniina Korpela.

Korpelan vinkki matkalle suuntaavalle on ladata tabletille tai puhelimeen valmiiksi suosikkisarjojen jaksoja, elokuvia, podcasteja, äänikirjoja ja vaikkapa pelejä niin, että niitä voi katsoa, kuunnella ja pelata ilman internetyhteyttä. Sisältöjä voi ladata offline-tilaan monista suoratoistopalveluista, kuten Netflixistä, Viaplaysta, BookBeatista, Spotifystä ja iTunesista. Myös lapsille löytyy paljon hyviä sisältöjä.

Matkaan ei myöskään kannata lähteä vajailla akuilla.

- Yksinkertainen asia, mutta usein tämäkin unohtuu lähdön tiimellyksessä: tabletin, puhelimen ja kuulokkeiden akut kannattaa ladata täyteen ennen matkaan lähtöä. Vaikka junissa ja joissain lentokoneissakin on latausmahdollisuus, voi lataaminen olla hidasta ja latauspaikat varattuja. Siksi kannattaakin pakata laukkuun muutama täyteen ladattu varavirtalähde. Kokemuksesta voin sanoa, ettei ole hauskaa yrittää vieraassa kaupungissa löytää hotellille, jos puhelimen akku on tyhjä, Korpela vinkkaa.

Toinen erityisesti lasten kanssa matkaa tekevän elämää helpottava apuväline on äänilähteeseen kiinnitettävä adapteri, jonka avulla äänisignaalin voi jakaa kaksiin eri kuulokkeisiin. Näin esimerkiksi elokuvaa voi katsoa kaksi henkilöä samalta tabletilta ja omilla kuulokkeillaan.

- Kuulokkeet ovat jokaisen matkan ehdoton vakiovaruste. Vastamelukuulokkeet poistavat tehokkaasti ulkoisen hälinän ja voi keskittyä nauttimaan vaikka äänikirjasta ilman häiriötekijöitä.

Kuulokkeet, kännykkä, tabletti, älykello… Monet mukana kulkevat laitteet tarkoittavat myös monia mukana kuljetettavia latureita ja kaapeleita.

- Itse pakkaan kaikki laturit ja kaapelit vanhaan penaaliin. Näin ne kulkevat siististi mukana. Lisäksi olen merkannut esimerkiksi puhelimeni laturin pienellä tarralla, jolloin tunnistan sen helposti, mikäli matkaseurueessa monella on samanlainen laturi.

Mikäli lomamatka suuntautuu esimerkiksi Yhdysvaltoihin, kannattaa sähkö-adapteri hankkia valmiiksi hyvissä ajoin.

- Adaptereita myydään usein esimerkiksi lentokentillä, mutta halvemmalla pääsee, kun ostaa adaperin valmiiksi hyvissä ajoin kotimaasta.

Viisi vinkkiä miellyttävään matkantekoon

1. Lataa kaikkien laitteidesi akut täyteen ennen matkalle lähtöä.

2. Pakkaa mukaan myös täyteen ladatut varavirtalähteet.

3. Lataa tabletillesi tai puhelimeesi elokuvia, suosikkisarjojesi jaksoja, äänikirjoja, podcastejä ja mobiilipelejä offline-tilaan niin, että voit katsoa, kuunnella ja pelata niitä ilman nettiyhteyttä.

4. Muista pakata mukaan tarvittavat laturit, piuhat ja mahdollisesti matka-adapteri. Älä unohda kuulokkeita!

5. Mikäli matkustat lomamatkalle lentokoneella, junalla tai bussilla, älä unohda laitteitasi istuintaskuun poistuessasi kulkuvälineestä.

• viihde-elektroniikka
  • vinkit

Gigantilla on Suomessa 41 myymälää. Yrityksemme palveluksessa työskentelee 1200 henkilöä myymälöissä, yritysmyynnissä, verkkokaupassa sekä asiakaspalvelussa. Liikevaihtomme on 563 miljoonaa euroa.