Kylmät kelit eivät estä kesästä nauttimista: suomalaiset tekevät lämmittimillä lisähuoneita

Ulkolämmittimien myynti on ollut jo monta vuotta kasvussa. Esimerkiksi viime kesänä Gigantin ulkolämmittimien myynti kasvoi 175 prosenttia vuoden 2014 kesään verrattuna.

- Kesäkuu on selkeä ykköskuukausi ulkolämmittimien myynnissä ja nyt alkaneet viileämmät kelit ovat näkyneet meillä heti lämmittimien kysynnässä. Niillä varmistetaan lämmin juhannus, mutta toki niiden lämmöstä nautitaan sitten syksymmälläkin, kertoo Gigantin tuotepäällikkö Antti Pakarinen.

Suomalaiset haluavat nauttia ulkoilmasta.

- Lämmittimillä varmistetaan se, että vaikka helteet antaisivat odottaa itseään, niin omalla terassilla tai parvekkeella tarkenee joka tapauksessa, Pakarinen kertoo.

- Lämmityksellä tehdään ikään kuin lisähuone: esimerkiksi terassista voi tulla melkein kuin olohuone kesän ajaksi. Ilmiö on tuttu esimerkiksi ravintoloiden terasseilta, jotka ovat nykyään lähes poikkeuksetta lämmitettyjä, hän jatkaa.

Käytännössä ulkolämmittimiä on kahdenlaisia: lyhyt- tai pitkäaaltoinen lämmitin.

- Lyhytaaltoinen lämmitin on heti käyttövalmis ja se lämmittää kohdetta, ei ilmaa. Tämän takia se toimii hyvin paikoissa, joissa on ilmavirtaa, kuten tyypillisesti terassilla. Esimerkiksi infrapunalämmittimet ovat tällaisia lyhytaaltoisia lämmittimiä. Pitkäaaltoinen lämmitin toimii kuin perinteinen lämmitin: se lämmittää ilmaa ympärillään, ja toimii parhaiten suojaisessa paikassa, jossa ei ole ilmavirtaa, Pakarinen neuvoo.

Lämmittimet kehittyvät jatkuvasti.

- Tämän vuoden uutuutena meillä on infrapunalämmitin, jota ohjataan älypuhelinsovelluksella. Uusi infrapunalämmitin sopii erityisesti tunnelmallisiin iltoihin, sillä lämmitin valaisee 80 prosenttia vähemmän kuin perinteiset terassilämmittimet.

Sähköllä toimivat ulkolämmittimet tekevät terassilla, parvekkeella tai vaikka mökin ulkotilassa oleskelusta miellyttävämpää.

Pitkäaaltoiset lämmittimet ovat yleensä hieman edullisempia kuin lyhytaaltoiset. Lämmittimiä löytyy eri hintaluokista, niiden hinnat ovat noin 20 eurosta 300 euroon asti.

- Energiatehokkuuden näkökulmasta lyhytaaltomalleissa menee vähemmän energiaa hukkaan, sillä ilmavirta ei vaikuta niihin, Pakarinen kertoo.

4 vinkkiä ulkolämmittimen valintaan

1. Tuleeko lämmitin tuuliseen vai suojaiseen paikkaan? Lyhytaaltoinen lämmitin lämmittää kohdetta ja soveltuu paikkaan, jossa on ilmavirtaa. Pitkäaaltoinen lämmitin lämmittää ilmaa, ja toimii parhaiten suojaisessa paikassa, jossa ei ole ilmavirtaa.

2. Kiinnitätkö lämmittimen seinään vai tarvitsetko jalustan?Toiset laitteista voi kiinnittää ulkoseinään. Jos et voi laittaa laitetta esimerkiksi taloyhtiön parvekkeella seinään, hanki omalla jalustallaan seisova pystymallinen ulkolämmitin.

3. Lisäisikö kaukosäädin käyttömukavuutta? Jos sijoitat lämmittimen siten, ettet yletä laitteen sähkökatkaisijaan kätevästi, hanki kaukosäätimellä varustettu lämmitin. Uusimmissa malleissa lämmitintä pystyy ohjaamaan myös älypuhelinsovelluksella.

4. Lue käyttöohjeet ja muista turvaetäisyydet. Tutustu laitteen käyttöohjeisiin tarkkaan ja noudata muun muassa suositeltua turvallisuusetäisyyttä seinästä ja katosta.

• Vapaa-aika

Gigantti Oy on Suomen suurin kodinkoneiden ja -elektroniikan jälleenmyyjä.

Gigantilla on 38 myymälää ympäri Suomea aina Tammisaaresta Rovaniemelle. Yrityksemme palveluksessa työskentelee yli 1 000 henkilöä myymälöissä, yritysmyynnissä, verkkokaupassa sekä asiakaspalvelussa.

Tavoitteemme on tarjota asiakkaillemme edullisimmat hinnat ja asiantuntevaa palvelua kautta maan. Gigantti on osa Norjassa toimivaa Elkjøp-konsernia, joka kuuluu englantilaisen kodinelektroniikkajätin, Dixons Carphone plc:n, omistukseen.