Tutkimus: Kumppanille on vaikeinta ostaa joululahja

Lahjastressi on monelle tuttu tunne. Suomalaisten mielestä kaikkein vaikeinta on hankkia lahja puolisolle tai kumppanille. Yli 40 prosenttia suomalaisista saa joululahjaostokset valmiiksi joulua edeltävällä viikolla, mutta 12 prosenttia hankkii viimeiset lahjat vielä aatonaattona tai aattona.

Yli 20 prosenttia suomalaisista kertoi kumppanille lahjan hankkimisen kaikista vaikeimmaksi. Esimerkiksi omille lapsille lahjan ostaminen oli vaikeinta vain 8 prosentille suomalaisista.

- Joulupukille usein kirjoitetaan kirjekin, joten lapsilla on yleensä hyvin selkeät lahjatoiveet. Puolison lahjatoiveet ovat usein epämääräisiä tai puoliso halutaan yllättää, joten lahjan hankkimisen vaikeuskerroin kasvaa, kertoo Gigantin markkinointi- ja myyntijohtaja Niko Sandström.

Tutkimuksen mukaan tavallisinta on saada lahjaostokset tehtyä joulua edeltävällä viikolla: 42 prosenttia kertoi saavansa joululahjaostokset yleensä valmiiksi tällöin.

- Yli 10 prosenttia suomalaisista tekee viimeiset lahjahankinnat aatonaattona tai aattona. Tämä näkyy meilläkin siten, että vilskettä riittää vähintään aatonaattoon asti, Sandström kertoo.

Lisäksi 44 prosenttia suomalaisista aikoo antaa tänä vuonna yhtä paljon kovia kuin pehmeitä paketteja. Gigantin teettämän kyselytutkimuksen kohderyhmänä olivat 18–74-vuotiaat suomalaiset, ja siihen vastasi 1 006 suomalaista. Tutkimusotos on kansallisesti edustava iän (18-74v.), sukupuolen ja asuinalueen mukaan. Tutkimusaineisto kerättiin YouGov Omnibus-internetpaneelissa.

Kenelle on mielestäsi vaikeinta ostaa joululahjoja? (valitse yksi, 1006 vastaajaa)

1. Puolisolle/kumppanille: 21 prosenttia
  2. Vanhemmille: 14 prosenttia
  3. Omille lapsille 8 prosenttia
  4. Sukulaisille (tädit, sedät, sisarusten lapset jne.): 8 prosenttia
  5. Ystäville ja tuttaville: 6 prosenttia
  6. Sisaruksille: 5 prosenttia
  7. Isovanhemmille: 3 prosenttia
  8. Muille: 4 prosenttia

(en osaa sanoa: 14 prosenttia, en osta joululahjoja: 16 prosenttia)

Milloin yleensä saat joululahjaostokset valmiiksi? (ne vastaajat, jotka kertoivat ostavansa joululahjoja, 847 vastaajaa)

1. Joulua edeltävällä viikolla: 42 prosenttia
  2. Viimeistään 2 viikkoa ennen joulua: 33 prosenttia
  3. Aatonaattona tai jouluaattona: 12 prosenttia
  4. Viimeistään kuukausi ennen joulua: 12 prosenttia
  5. Viimeistään 2 kuukautta ennen joulua: 2 prosenttia

Annatko tänä jouluna pehmeitä vai kovia paketteja?(ne vastaajat, jotka kertoivat ostavansa joululahjoja, 847 vastaajaa)

1. Yhtä paljon kovia kuin pehmeitä paketteja: 44 prosenttia
  2. Kovia pakettaja: 21 prosenttia
  3. Pehmeitä paketteja: 10 prosenttia
  4. En osaa sanoa: 26 prosenttia

• joulu

Gigantti Oy on Suomen suurin kodinelektroniikan jälleenmyyjä.

Gigantilla on 38 myymälää ympäri Suomea aina Tammisaaresta Rovaniemelle. Yrityksemme palveluksessa työskentelee yli 1 000 henkilöä myymälöissä, yritysmyynnissä, verkkokaupassa sekä asiakaspalvelussa.

Tavoitteemme on tarjota asiakkaillemme edullisimmat hinnat ja asiantuntevaa palvelua kautta maan. Gigantti on osa Norjassa toimivaa Elkjøp-konsernia, joka kuuluu englantilaisen kodinelektroniikkajätin, Dixons Carphone plc:n, omistukseen.