GOODYEAR JA TNO ESITTELEVÄT ÄLYKKÄÄN JARRUJÄRJESTELMÄN

Goodyear Tire & Rubber Company ja alankomaalainen tutkimusorganisaatio TNO kehittävät yhteistyössä esittelyajoneuvoa, jolla testataan ajoneuvon ohjausjärjestelmän kanssa keskustelevien verkkoyhteydellisten renkaiden vaikutuksia erityisesti lukkiutumattomaan jarrujärjestelmään (ABS).

Yhdistämällä Goodyearin älykkäät renkaat ajoneuvon ABS-järjestelmään jarrutussuorituskyky voidaan optimoida tilanteen ja renkaan kunnon mukaan ja ajoneuvon ohjattavuutta voidaan parantaa. Goodyearin aiemmat tutkimukset osoittavat, että näiden kahden komponentin integrointi voi vähentää jarrutustehon menetystä noin 30%.

Tutkimuksessa selvitetään merkityksellisempää integrointia, ja tarkoituksena on optimoida jarrutusmatka ottaen huomioon renkaan käyttö- ja tienpinnan olosuhteet. Kumpikin yritys keskittyy mahdollisten turvallisuus- ja kestävyysvaikutusten maksimointiin ja odottaa voivansa julkaista tulokset vuoden 2022 alussa.

”Mahdollisuudet ovat valtavat, kun ajatellaan kaikkea sitä tietoa, jota rengas voi välittää ajoneuvolle kytketyssä ympäristössä”, sanoo Goodyearin Chris Queen, Goodyear senior director, innovation technology. ”TNO on yhtä lailla sitoutunut paremman tulevaisuuden kehittämiseen, ja viemme innolla tätä esittelyä eteenpäin nähdäksemme, miten voimme edelleen parantaa ajoneuvon suorituskykyä.”

”TNO keskittyy liikenteen turvallisuuden, tehokkuuden ja ympäristöystävällisyyden parantamiseen, ja tämän yhteistyön tavoitteena on säästää jokainen mahdollinen senttimetri jarrutusmatkasta”, sanoo TNO:n Ellen Lastdrager, Managing Director TNO Traffic and Transport Department. ”Uskomme vahvasti voivamme auttaa vähentämään onnettomuuksia ja pelastamaan ihmishenkiä paremmalla renkaiden ja jarrujärjestelmien integroinnilla.”

Verkkoon yhdistetyt renkaat ovat ainoa tiehen kosketuksissa oleva ajoneuvon osa, ja tämän kriittisen aseman ansiosta renkaista voidaan saada palautetietoa, joka voidaan muuntaa ajoneuvon toiminnan perusteena käytettäväksi tiedoksi. Liikkumistapojen kehittyessä ja ajoneuvojen ja kaupunkien muuttuessa älykkäämmiksi Goodyearin älykkäiden renkaiden tavoitteena on muuttaa tapaa jolla ajamme.

Tunnisteet

Tietoja Goodyearista
Goodyear on yksi maailman suurimmista rengasvalmistajista. Goodyearillä on noin 62 000 työntekijää ja se valmistaa tuotteita 46 tuotantolaitoksessa 21 maassa ympäri maailmaa. Yrityksen kahdessa innovaatiokeskuksessa Akronissa Ohion osavaltiossa Yhdysvalloissa ja Colmar-Bergissä Luxemburgissa pyritään kehittämään huippuluokan tuotteita ja palveluita, jotka määrittävät alan teknologia- ja suorituskykystandardeja. Lisätietoja Goodyearista ja sen tuotteista on osoitteessa www.goodyear.eu.

Yhteyshenkilö/-t

Sofia Koski

Lehdistön yhteyshenkilö Nordic Marketing Manager Consumer tires and MC tires +46 70 696 10 49

Johtaja rengasalan innovaatioissa

Goodyear Nordic, jonka pääkonttori on Tukholmassa, on Baltian maissa ja Pohjoismaissa kahdeksaa maata edustava liiketoimintayksikkö. Goodyear Dunlop Nordicilla on noin 150 työntekijää ja osa tuotetesteistä suoritetaan Suomen pohjoisessa. Goodyear Nordicin tuotemerkkeihin kuuluvat Goodyear, Dunlop, Fulda, Sava, Kelly ja Debica. Goodyear on yksi maailman suurimmista rengasvalmistajista. Yrityksen palveluksessa on noin 64 000 työntekijää, ja se valmistaa tuotteita yli 47 tuotantolaitoksessa 21 maassa ympäri maailmaa. Dunlop on yksi maailman johtavista korkean suorituskyvyn renkaiden valmistajista. Yrityksellä on menestyksekäs historia moottoriurheilussa ja se hyödyntääkin kilparenkaiden innovatiivisia teknologioita henkilöauton renkaiden kehittelyssä.