Goodyear kehittää UUHP-luokan mittatilausrenkaan 2023 Maserati GranTurismolle

Goodyear kehittää UUHP-luokan mittatilausrenkaan 2023 Maserati GranTurismolle

• Auto saa alleen Goodyear Eagle F1 SuperSport UUHP -renkaat
  • Ensiasennusrenkaan ominaisuuksien kehityksessä käytettiin virtuaalisia simulointimenetelmiä

Goodyear on tehnyt tiivistä yhteistyötä Italialaisen luksusurheiluautoja valmistavan Maseratin kanssa ja kehittänyt mittatilausrenkaan uuden GranTurismon eri malliversioille. Auto tulee myyntiin V6-kaksoisturbokokoonpanolla kahdella eri suorituskykytasolla.

Valitut renkaat ovat Goodyearin Eagle F1 SuperSport -mallia, joka kuuluu Goodyearin UUHP (ultra-ultra-high performance) -valikoimaan. Uusi GranTurismo saa vakiona SuperSport-mallin kiitellyn suorituskyvyn lisäominaisuuksineen, jotka hienosäätävät renkaan uusien Maserati-mallien ominaisuuksiin sopivaksi. Renkaat saavat MGT-merkinnän, joka tarkoittaa, että malli on kehitetty erityisesti tälle italialaiselle brändille.

Goodyear kehitti Eagle F1 SuperSport -malliston voidakseen tarjota huipputason suorituskykyä huippusuorituskykyisille vakio- ja rata-autoille. Kehitystyössä käytettiin samoja kehitysteknologioita kuin kisarenkaissa, jotka kiidättävät talleja voittoihin maailman arvostetuimmissa kisoissa, muun muassa Le Mansin 24 tunnin ajossa. Goodyear on oppinut paljon useista mestaruussarjoista ja hyödyntänyt oppimaansa suoraan Eagle F1 SuperSport -renkaassa, jotta kuljettajat saavat huipputason pidon, ohjattavuuden ja vakauden kuivissa sekä märissä olosuhteissa.

Virtuaalisella simuloinnilla kehitetty rengas

Goodyear ja Maserati ovat tehneet yhteistyötä voidakseen käyttää virtuaalista simulointia renkaiden kehittämiseen GranTurismolle. Simulaatio auttaa vähentämään tarvittavien prototyyppirenkaiden määrää, mikä parantaa suorituskykyisten renkaiden suunnittelu- ja kehitysprosessin vastuullisuutta.

Virtuaalisilla tutkimus- ja kehitysmenetelmillä voidaan kerätä valtavia määriä tietoja, jotka auttavat vähentämään kustannuksia ja parantamaan tehokkuutta, kun tietojen ansiosta enää ei tarvitse valmistaa useita fyysisiä prototyyppirenkaita.

Goodyear on ensimmäisiä valmistajia, jotka käyttävät tätä teknologiaa, ja niinpä se vauhdittaa innovointia nopeasti kehittyvällä alalla. Simulaatio on nyt kiinteä osa vakio- ja ratarenkaiden kehittämistä.

Enää ei tarvitse käyttää raaka-aineita pienien prototyyppirengaserien valmistamiseen, kun kehittyneitä rengasmalleja voidaan luoda virtuaalisessa maailmassa, jossa voidaan laskea tuhansia muunnelmia ja testata niitä simulaattorissa. Näin säästetään myös perinteiseen testaamiseen liittyvistä logistiikkakustannuksista.

Stefano Sangermano, Model Chief Engineer Maseratilta sanoo: ”Olemme hyvin tyytyväisiä yhteistyömalliin, jonka olemme kehittäneet Goodyearin kanssa uutta GranTurismoa varten. Goodyearin räätälöity Eagle F1 SuperSport sopii täydellisesti uuden mallimme filosofiaan, ja virtuaalisen simuloinnin käytöstä kehitystyössä on ollut paljon apua. Se on helpottanut merkittävästi osapuolten R&D-tiimien yhteistyötä.”

Hans Vrijsen, Managing Director OE Goodyearilta kommentoi: ”On ollut jännittävää seurata tämän renkaan kehittämistä sen jälkeen, kun Maserati valitsi Goodyearin UUHP-renkaan toimittajaksi sen uuteen GranTurismoon. Toimimme nopeasti kehittyvässä teknisessä ympäristössä, ja simulaatio on nyt keskeinen osa Goodyearin tutkimus- ja kehitystyötä. Simulaatiolla oli keskeinen merkitys renkaan ja auton tavoitteiden asettamisessa, renkaan suunnittelupuitteiden rajaamisessa sekä fyysisten kehitysrenkaiden määrän vähentämiselle. Goodyear on sitoutunut ottamaan käyttöön uusia teknologioita ja menetelmiä. Tämä hanke Maseratin kanssa on tapaustutkimus tulevaa varten.”

Maserati GranTurismo (Nettuno)

Eagle F1 SuperSport

Etuakseli: 265/30ZR20 (94Y) XL MGT

Taka-akseli: 295/30ZR21 (102Y) XL MGT

Tietoja Goodyearista
Goodyear on yksi maailman suurimmista rengasvalmistajista. Goodyearillä on noin 74 000 työntekijää ja se valmistaa tuotteita 57 tuotantolaitoksessa 23 maassa ympäri maailmaa. Yrityksen kahdessa innovaatiokeskuksessa Akronissa Ohion osavaltiossa Yhdysvalloissa ja Colmar-Bergissä Luxemburgissa pyritään kehittämään huippuluokan tuotteita ja palveluita, jotka määrittävät alan teknologia- ja suorituskykystandardeja. Lisätietoja Goodyearista ja sen tuotteista on osoitteessa www.goodyear.com/corporate.

Lehdistön yhteyshenkilö Group Communications Manager Nordic +46 70 203 30 23

Johtaja rengasalan innovaatioissa

Goodyear on yksi maailman suurimmista rengasvalmistajista. Goodyearillä on noin 71 000 työntekijää ja se valmistaa tuotteita 55 tuotantolaitoksessa 22 maassa ympäri maailmaa. Yrityksen kahdessa innovaatiokeskuksessa Akronissa Ohion osavaltiossa Yhdysvalloissa ja Colmar-Bergissä Luxemburgissa pyritään kehittämään huippuluokan tuotteita ja palveluita, jotka määrittävät alan teknologia- ja suorituskykystandardeja. Lisätietoja Goodyearista ja sen tuotteista on osoitteessa www.goodyear.com/corporate.