GROHE julkaisee Vesibarometrin: Suomalaiset ovat perillä vedenkulutuksestaan

GROHE julkaisee Vesibarometrin: Suomalaiset ovat perillä vedenkulutuksestaan

GROHE julkistaa Vesibarometrin nyt toisena vuonna peräkkäin.Kyseessä on pohjoismainen tutkimus, jossa kartoitetaan pohjoismaalaisten näkemyksiä omasta vedenkulutuksestaan.Suomessa ilmastokeskustelu on asialistan kärkipäässä ja tutkimus osoittaa, että enemmistö suomalaisista katsoo kuluttavansa vettä kestävällä tavalla.Se näyttää pitävän paikkansa.Tutkimuksessa selvitettiin myös todellista kulutusta, ja se osoittaa, että me tuhlaamme vettä Pohjoismaista toiseksi vähiten.Tanska on kuitenkin maista paras.

Raikas vesi on luonnonvara, jolla meitä ja naapurimaitamme hemmotellaan, sillä sitä on saatavana lähes rajattomasti. Mutta ilmastonmuutos ja ennätysmatalat pohjavedet tarkoittavat, että meidänkin täytyy kiinnittää vedenkulutukseemme huomiota.GROHEn vastajulkaisema Vesibarometri osoittaa, että 13 prosenttia suomalaisista ei ole kiinnostunut vähentämään vedenkulutustaan. Joka neljäs suomalainen ei koskaan edes pohdi vedenkulutustaan.

– Vesibarometrin tarkoituksena on havainnollistaa, kuinka valtavia määriä vettä Pohjoismaissa tuhlataan päivittäin.Me haluamme saada useammat ihmiset pohtimaan omaa vedenkulutustaan ja toivomme heidän ryhtyvän tekoihin kulutuksensa vähentämiseksi. Veden tuhlaamisen tai tarpeettoman vesihävikin sekä ilmastonmuutoksen ja ennätysmatalien pohjavesien vuoksi on erittäin tärkeätä, että kaikki maat yhdessä vaalivat luonnonvarojamme, GROHEn maajohtaja Tero Kemppainen sanoo.

31 miljoonaa euroa – niin paljon Suomen kodeissa syntyy vuosittain vesihävikkiä
Raportista käy lisäksi ilmi, että jopa joka kymmenennessä Suomen kotitaloudessa on tippuvia tai vuotavia saniteettituotteita.Tämä tarkoittaa, että Suomen kotien yhteinen vuosittainen vesihävikki on yhdeksän miljoonaa kuutiometriä, mikä vastaa 31 miljoonaa euroa.Suomessa saniteettituotteiden aiheuttama vesihävikki on kuitenkin Pohjoismaiden pienin. Pahin tilanne on Ruotsissa, jossa kotitalouksien saniteettituotteet vuotavat vuodessa vettä runsaat 20 miljoonaakuutiometriä.

Lisätietoja antaa:
Tanja Stade, Markkinointipäällikkö
tanja.stade@grohe.com

Tutkimuksesta:
Tutkimuksen suoritti GROHEn tilauksesta mielipide- ja markkinatutkimusyritys Ipsos Norm.Tutkimus toteutettiin 24.–31.1.2020, jona aikana kyselyyn vastasi internetissä yhteensä 4 032 yli 18-vuotiasta henkilöä.Tulos on tilastollisesti merkitsevä ja valtakunnallisesti edustava Suomessa, Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa.

Väitteemme perustuvat seuraaviin laskelmiin:
VÄITTEEMME PERUSTUVAT SEURAAVIIN LASKELMIIN
Suomen kotitalouksien määrä: 2 622 625 (1)
Osuus, jolla on vuotavia/viallisia saniteettituotteita: 9 prosenttia (2)
Vuotavan hanan vuorokaudessa aiheuttama keskimääräinen hävikki: 100 litraa (3)
Vesilitran keskihinta: 0,0036 € (4)
Laskukaava: 0,09(2) x 2 622 625(1) x 100(3) x 0,0036(4) = 84 973 €/päivä
84 973 x 365 = 31 015 145 €/vuosi
Tilastot perustuvat tutkimukseen, jonka GROHEn tilauksesta suoritti mielipide- ja markkinatutkimusyritys Ipsos Norm. Tutkimus toteutettiin 24.–31.1.2020, jona aikana kyselyyn vastasi internetissä yhteensä 4 032 yli 18-vuotiasta miestä ja naista Suomessa, Ruotsissa, Tanskassa ja Norjassa.
(1) Tilastokeskus, 2019
(2) Ipsos Norm/GROHE, 2020
(3) Motiva, 2019
(4) Turun Vesihuolto, 2019

Liite
Mitkä väittämät sopivat sinuun?(Voit valita useita)

Kulutan vettä vastuullisesti/kestävästi 52 % 53 % 53 % 56 % 45 %
Ponnistelen päivittäin vedenkulutukseni vähentämiseksi 32 % 24 % 34 % 24 % 48 %
Haluan vähentää vedenkulutustani, mutta en tiedä miten 13 % 14 % 10 % 14 % 12 %
En ole kiinnostunut vähentämään vedenkulutustani 13 % 18 % 13 % 15 % 6 %
En osaa sanoa 5 % 6 % 4 % 6 % 4 %

Onko sinulla ollut kotonasi tippuvia tai vuotavia saniteettituotteita?

Kyllä, parhaillaan 10 % 12 % 9 % 10 % 9 %
Kyllä, mutta olen korjannut asian 28 % 28 % 26 % 24 % 36 %
Ei 59 % 57 % 62 % 63 % 53 %
En osaa sanoa 3 % 4 % 3 % 3 % 3 %

Pohditko vedenkulutustasi?

Kyllä, päivittäin 22 % 15 % 17 % 14 % 41 %
Kyllä, muutaman kerran viikossa 19 % 16 % 19 % 18 % 22 %
Kyllä, muutaman kerran kuukaudessa 17 % 18 % 19 % 18 % 14 %
Kyllä, muutaman kerran vuodessa 15 % 15 % 19 % 16 % 10 %
En 25 % 34 % 24 % 31 % 11 %
En osaa sanoa 2 % 2 % 2 % 2 % 2 %

Pohditko vedenkulutustasi? (Suomi, jakauma sukupuolittain ja ikäryhmittäin)

Yhteensä 18–30-v. 31–40- v. 41–50- v. 51–65- v. Naiset Miehet
Kyllä, päivittäin 17% 17% 12% 13% 23% 22% 12%
Kyllä, muutaman kerran viikossa 19% 24% 20% 20% 14% 25% 13%
Kyllä, muutaman kerran kuukaudessa 19% 20% 24% 19% 16% 20% 18%
Kyllä, muutaman kerran vuodessa 19% 14% 18% 22% 21% 15% 23%
En 24% 23% 23% 26% 25% 16% 32%
En osaa sanoa 2% 2% 3% 2% 2% 2% 2%

Kategoriat

Tietoa GROHEstaGROHEn Pohjoismaiden alueellinen pääkonttori sijaitsee Kööpenhaminassa ja sillä on lisäksi paikalliset myyntikonttorit Oslossa, Tukholmassa ja Helsingissä.GROHE on maailman suurin yhden tuotemerkin alla toimiva saniteettituotteiden toimittaja ja se on erikoistunut valmistamaan ja tarjoamaan innovatiivisia vesi- ja suihkutuotteita.GROHE on useiden vuosikymmenten ajan pitänyt kiinni tavaramerkkinsä arvoista: teknologiasta, laadusta, muotoilusta ja ekologisesta kestävyydestä.Nämä arvot kuvaavat GROHEn sitoutumista poikkeuksellisten kokemusten kehittämiseen ja aidon vesi-ilon tuottamiseen yhtiön moton ”Pure Freude an Wasser” mukaisesti.Vahvan saksalaisen insinööritieteen, innovatiivisuuden ja muotoilun ansiosta GROHE voi ylpeänä viitata ”Made in Germany” -kilpeen, joka vielä vahvistaa asiakkaiden luottamusta tavaramerkkiin.Kaikilla GROHEn tehtailla käytetään laadukasta tekniikkaa, jotta varmistetaan, että tuotteet vastaavat GROHEn arvoja ja standardeja.GROHE voi siten varmistaa tuotteidensa vastaavan myös tiukimpia suorituskyky- ja toimivuusvaatimuksia.GROHEn menestys on kymmenen viime vuoden aikana saanut tunnustusta yli 280 muotoilu- ja innovaatiopalkinnolla, lisäksi yhtiö on saavuttanut useita kärkisijoja ”Saksan kestävimpien suurten yritysten” sarjassa.GROHEn tuotteita on asennettu useisiin korkean profiilin rakennuskohteisiin ympäri maailmaa, mikä todistaa, että niin arkkitehdit, suunnittelijat kuin rakennuttajatkin arvostavat GROHEn tuotteita.

Vuonna 2014 GROHEsta tuli osa LIXIL Group Corporationia, joka on listattu Tokion pörssissä.LIXIL on yksi maailman johtavista saniteettialan yrityksistä ja se hallinnoi laajaa tunnettujen tavaramerkkien salkkua, johon kuuluvat muun muassa GROHE, American Standard ja INAX.LIXIL on myös Japanin suurin sisustus- ja rakennusmateriaalien toimittaja.Lue lisää osoitteesta www.grohe.com

Tiina Gefwert

Lehdistön yhteyshenkilö LEADER, FINLAND, LIXIL EMENA +358 40 826 0382

GROHE Finland

GROHE on maailman suurin hanavalmistaja ja maailmanlaajuinen brändi, joka on omistautunut innovatiivisten kylpyhuone- ja keittiöratkaisujen valmistamiseen. Vuosikymmenten ajan GROHE on keskittynyt tärkeisiin yritysarvoihinsa – teknologiaan, laatuun, muotoiluun ja kestävyyteen. Arvot kuvaavat GROHEn omistautumista ja kykyä luoda ennennäkemättömiä kokemuksia, jotka takaavat “Pure Freude an Wasser” lupauksen täyttyvän jokaisen käytön kohdalla.

Saksalaisen insinööri-, innovaatio- ja muotoiluosaamisen avulla GROHEn tuotteet kantavat ylpeänä “Made in Germany” -merkkiä, joka on jo vuosien ajan vahvistanut kuluttajien luottamusta yritystä kohtaan. Kaikki GROHEn tehtaat pitävät huolta siitä, että tuotantotekniikka on korkealaatuista ja tarkkaa, mikä toimii laatulupauksena jokaiselle tuotteellemme. Näin voit luottaa, että jokainen GROHEn tuote täyttää kaikista korkeimmat ja vaativimmat laatukriteerit ja -vaatimukset.

Viimeisten 10 vuoden aikana GROHE on voittanut yli 280 muotoilu- ja innovaatiopalkintoa sekä sijoittunut kolmen parhaan joukkoon “Germany’s most sustainable major companies of 2015” -listalla. Monet arkkitehdit ja suunnittelijat arvostavat GROHEn tuotteita, minkä ansiosta useat korkean profiilin hankkeet ovat varustettuja GROHEn tuotteilla.

Bulevardi 3 A 33