Ohita
GROHEn vesibarometri paljastaa: Nuoret, suurkaupungin asukkaat ja miehet viettävät eniten aikaa suihkussa

Tiedote -

Nuoret, suurkaupungin asukkaat ja miehet: He viettävät eniten aikaa suihkussa

Tänä kesänä on rikottu lämpöennätyksiä ja kesähelteillä on ihanaa mennä viileään suihkuun. GROHE-saniteettitoimittajan tekemä uusi kartoitus osoittaa, että suurin osa suomalaisista on suihkussa yleensä 3-10 minuuttia. Mutta ketkä viettävät eniten aikaa suihkussa? Vanhemmat ovat kaikkein tietoisimpia vedenkulutuksestaan, kun taas miehet ja suurkaupungin asukkaat käyvät suihkussa useimmin.

GROHE lanseeraa Vesibarometri-raporttinsa kolmannen kerran peräkkäin tarkoituksenaan selvittää pohjoismaalaisten vedenkulutusta. Tämän vuoden raportti kertoo, että 74 prosenttia suomalaisista viettää suihkussa 3-10 minuuttia. Noin yksi viidestä ilmoittaa viettävänsä suihkussa pidempään, 11-60 minuuttia. Lisäksi tämän vuoden raportti osoittaa, että suurin osa suomalaisista käy suihkussa joka toinen päivä tai useammin. Näin ilmoittaa kokonaiset 69 prosenttia, missä on kasvua edellisvuoden 65 prosenttiin verrattuna. Vanhemmat ovat tietoisimpia vedenkulutuksestaan: 51-65-vuotiaiden vastaajien keskuudessa lähes puolet vastaajista ilmoitti viettävänsä 3-5 minuuttia suihkussa. Tulokset osoittavat myös, että pienten kaupunkien ja haja-asutusalueiden asukkaat käyvät suihkussa harvemmin kuin suurkaupungissa asuvat. Lähes yksi kymmenestä pienissä kaupungeissa ja haja-asutusalueilla asuvista käy suihkussa vain kerran viikossa.

– Suomalaisten suihkutottumuksia tarkastellessa näemme, että erityisesti nuoret ja suurkaupungeissa asuvat ovat suihkussa pisimpään tai useimmin. Tämä voi johtua siitä, että asutaan kerrostalossa, jolloin vedenkulutuksesta ei ehkä olla yhtä tietoisia kuin omakotitalossa. Lyhyemmällä suihkulla voidaan säästää vettä ja tulla tietoiseksi siitä, mikä on hyvä ensiaskel kohti kestävämpää vedenkulutusta, sanoo Christina Holmberg, GROHEn PR & Communications Manager.

Naiset ja miehet - erot sukupuolten välillä

Naisista 40 prosenttia ilmoittaa viettävänsä suihkussa 6-10 minuuttia, mutta he käyvät suihkussa harvemmin. Miehistä neljä kymmenestä ilmoittaa käyvänsä suihkussa 3-5 minuutissa. Miehillä suihkussa käyntien määrä on kuitenkin suurempi: Lähes puolet heistä ilmoittaa käyvänsä suihkussa yhden tai useamman kerran päivässä.

Tutustu vuoden 2021 vesibarometri-raporttiin täältä.

Tietoa tutkimuksesta

Tutkimuksen toteutti mielipide- ja markkinatutkimusyritys Ipsos Norm GROHEn toimeksiannosta. Tilastot on kerätty verkkokyselyllä 22.–29.4.2021 välisenä aikana. Vastaajat olivat Suomesta, Tanskasta, Norjasta ja Ruotsista ja iältään 18–65-vuotiaita. Kyselyyn osallistui yhteensä 6358 vastaajaa. Tulokset edustavat koko kohdemaataan ja sen merkitsevyystaso on 95 prosenttia.

Tietoa tutkimuksesta
Tiedot kaupunkien vedenkulutuksesta ovat peräisin kustakin kunnasta tai kuntien vesilaitoksilta Suomen, Tanskan, Norjan ja Ruotsin kolmesta suurimmasta kunnasta. Kulutus perustuu kunkin kunnan laskuttamaan veteen vuonna 2020. Keskiarvo on saatu jakamalla litramäärä kunkin kunnan asukasluvulla.

Lisätietoja antaa:

Aino Hämäläinen, Marketing Assistant, GROHE

Puh: 0440501223

Sähköposti: aino.haemaelaeinen@grohe.com

GROHE FINLAND

GROHE on maailman suurin hanavalmistaja ja maailmanlaajuinen brändi, joka on omistautunut innovatiivisten kylpyhuone- ja keittiöratkaisujen valmistamiseen. Vuosikymmenten ajan GROHE on keskittynyt tärkeisiin yritysarvoihinsa – teknologiaan, laatuun, muotoiluun ja kestävyyteen. Arvot kuvaavat GROHEn omistautumista ja kykyä luoda ennennäkemättömiä kokemuksia, jotka takaavat “Pure Freude an Wasser” lupauksen täyttyvän jokaisen käytön kohdalla.

Saksalaisen insinööri-, innovaatio- ja muotoiluosaamisen avulla GROHEn tuotteet kantavat ylpeänä “Made in Germany” -merkkiä, joka on jo vuosien ajan vahvistanut kuluttajien luottamusta yritystä kohtaan. Kaikki GROHEn tehtaat pitävät huolta siitä, että tuotantotekniikka on korkealaatuista ja tarkkaa, mikä toimii laatulupauksena jokaiselle tuotteellemme. Näin voit luottaa, että jokainen GROHEn tuote täyttää kaikista korkeimmat ja vaativimmat laatukriteerit ja -vaatimukset.

Viimeisten 10 vuoden aikana GROHE on voittanut yli 280 muotoilu- ja innovaatiopalkintoa sekä sijoittunut kolmen parhaan joukkoon “Germany’s most sustainable major companies of 2015” -listalla. Monet arkkitehdit ja suunnittelijat arvostavat GROHEn tuotteita, minkä ansiosta useat korkean profiilin hankkeet ovat varustettuja GROHEn tuotteilla.

Tiina Gefwert

Lehdistön yhteyshenkilö LEADER, FINLAND, LIXIL EMENA +358 40 826 0382