Ohita
Näitä keinoja suomalaiset voisivat harkita käyttävänsä vähentääkseen vedenkulutustaan

Tiedote -

Lämmin suihku on monille rentouttava tapa päivän aloitukseen tai lopetukseen.GROHEn teettämästä Vesibarometri-tutkimuksesta käy ilmi, että neljä kymmenestä suomalaisesta viettää päivittäin suihkussa kolmesta viiteen minuuttia. Luvut ovat samantapaisia kaikissa Pohjoismaissa.Enemmistö ilmoittaa kuitenkin voivansa harkita suihkuaikansa lyhentämistä vähentääkseen vedenkulutustaan.

Suomalaiset suhtautuvat myönteisesti elämäntapojensa muuttamiseen niin, että vettä kuluisi mahdollisimman vähän.Tämä käy ilmi GROHEn Ipsos Norminilla teettämästä tutkimuksesta.Enemmistö suomalaisista voisi harkita suihkuaikansa lyhentämistä ja vesihanan sulkemista hampaiden harjaamisen tai saippuoinnin ajaksi.Suomessa suhtaudutaan lisäksi myönteisimmin siihen, ettei vessaa tarvitsisi vetää joka käynnin jälkeen.Joka viides on tätä mieltä.Vertailun vuoksi Norjassa hädin tuskin joka kymmenes olisi valmis samaan.

– On ilahduttavaa, että näin moni suomalainen suhtautuu myönteisesti ajatukseen vähentää omaa vedenkulutustaan.Vesi on meille elintärkeä luonnonvara ja meidän kaikkien tulisi olla vastuullisia ja pitää vedenkulutuksemme kohtuullisena.GROHE kehittää jatkuvasti uusia vettä säästäviä ratkaisuja ja olisikin tärkeää, että ihmiset myös hyödyntäisivät näitä, GROHEn maajohtaja Tero Kemppainen sanoo.

Näin suomalaiset haluavat vähentää vedenkulutustaan

1. Suljen vesihanan hampaiden harjaamisen ajaksi 62 %

2. Suljen vesihanan siksi aikaa, kun saippuoin itseni 54 %

3. Olen suihkussa lyhyemmän ajan 53 %

4. Käytän astianpesukonetta 42 %

5. Pesen astiat pesuvadissa 39 %

Lisätietoja antaa:
Tanja Stade, Markkinointipäällikkö
tanja.stade@grohe.com

Tutkimuksesta:
Tutkimuksen suoritti GROHEn tilauksesta mielipide- ja markkinatutkimusyritys Ipsos Norm. Tutkimus toteutettiin 24.–31.1.2020, jona aikana kyselyyn vastasi internetissä yhteensä 4 032 yli 18-vuotiasta henkilöä. Tulos on tilastollisesti merkitsevä ja valtakunnallisesti edustava Suomessa, Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa.

Liite
Kuinka usein käyt suihkussa?

Useita kertoja päivässä 3 % 2 % 3 % 3 % 2 %
Kerran päivässä 39 % 37 % 37 % 37 % 44 %
Joka toinen päivä 27 % 25 % 25 % 31 % 27 %
Useita kertoja viikossa 24 % 26 % 28 % 23 % 20 %
Kerran viikossa 5 % 6 % 5 % 5 % 4 %
Useita kertoja kuukaudessa 1 % 1 % 0 % 1 % 1 %
Kerran kuukaudessa 0 % 0 % 1 % 0 % 0 %
Harvemmin kuin kerran kuukaudessa 0 % 0 % 0 % 0 % 0 %
En osaa sanoa 1 % 1 % 0 % 0 % 1 %
En käy suihkussa 0 % 1 % 0 % 0 % 0 %

Kuinka kauan yleensä olet suihkussa?

0–2 minuuttia 4 % 3 % 5 % 4 % 2 %
3–5 minuuttia 38 % 33 % 39 % 35 % 45 %
6–10 minuuttia 35 % 37 % 34 % 28 % 33 %
11–15 minuuttia 14 % 16 % 13 % 15 % 12 %
16–20 minuuttia 4 % 4 % 4 % 3 % 4 %
21–30 minuuttia 2 % 3 % 2 % 2 % 1 %
31–60 minuuttia 1 % 0 % 1 % 1 % 1 %
Yli tunnin 0 % 0 % 0 % 0 % 0 %
En osaa sanoa 2 % 2 % 2 % 1 % 2 %

Mitä seuraavista keinoista voisit ajatella käyttäväsi vähentääksesi vedenkulutustasi?(Voit valita useita)

Suljen vesihanan hampaiden harjauksen ajaksi 65 % 63 % 62 % 59 % 76 %
Olen suihkussa lyhyemmän ajan 54 % 48 % 53 % 54 % 60 %
Suljen vesihanan siksi aikaa, kun saippuoin itseni 49 % 52 % 54 % 41 % 51 %
Käytän astianpesukonetta 42 % 46 % 42 % 32 % 50 %
Käytän vettä säästäviä saniteettituotteita, kuten vettä säästäviä vesihanoja 39 % 39 % 38 % 34 % 44 %
Jäähdytän vesijohtovettä jääkaapissa 30 % 33 % 26 % 15 % 47 %
Lopetan ammekylvyt 22 % 26 % 18 % 13 % 31 %
Pesen astiat pesuvadissa 20 % 13 % 39 % 5 % 23 %
Käyn harvemmin suihkussa 19 % 17 % 18 % 18 % 24 %
Käytän ruoanlaitossa käytetyn veden, kuten keitinveden uudelleen 16 % 20 % 18 % 13 % 13 %
En huuhtele vessaa joka käynnin jälkeen 15 % 15 % 21 % 8 % 18 %
En osaa sanoa 4 % 5 % 3 % 5 % 3 %
En mitään 7% 9 % 6 % 10 % 4 %
Jotain muuta 2% 3 % 2 % 2 % 2 %

Tietoa GROHEsta
GROHEn Pohjoismaiden alueellinen pääkonttori sijaitsee Kööpenhaminassa ja sillä on lisäksi paikalliset myyntikonttorit Oslossa, Tukholmassa ja Helsingissä. GROHE on maailman suurin yhden tuotemerkin alla toimiva saniteettituotteiden toimittaja ja se on erikoistunut valmistamaan ja tarjoamaan innovatiivisia vesi- ja suihkutuotteita. GROHE on useiden vuosikymmenten ajan pitänyt kiinni tavaramerkkinsä arvoista: teknologiasta, laadusta, muotoilusta ja ekologisesta kestävyydestä. Nämä arvot kuvaavat GROHEn sitoutumista poikkeuksellisten kokemusten kehittämiseen ja aidon vesi-ilon tuottamiseen yhtiön moton ”Pure Freude an Wasser” mukaisesti. Vahvan saksalaisen insinööritieteen, innovatiivisuuden ja muotoilun ansiosta GROHE voi ylpeänä viitata ”Made in Germany” -kilpeen, joka vielä vahvistaa asiakkaiden luottamusta tavaramerkkiin. Kaikilla GROHEn tehtailla käytetään laadukasta tekniikkaa, jotta varmistetaan, että tuotteet vastaavat GROHEn arvoja ja standardeja. GROHE voi siten varmistaa tuotteidensa vastaavan myös tiukimpia suorituskyky- ja toimivuusvaatimuksia. GROHEn menestys on kymmenen viime vuoden aikana saanut tunnustusta yli 280 muotoilu- ja innovaatiopalkinnolla, lisäksi yhtiö on saavuttanut useita kärkisijoja ”Saksan kestävimpien suurten yritysten” sarjassa. GROHEn tuotteita on asennettu useisiin korkean profiilin rakennuskohteisiin ympäri maailmaa, mikä todistaa, että niin arkkitehdit, suunnittelijat kuin rakennuttajatkin arvostavat GROHEn tuotteita.

Vuonna 2014 GROHEsta tuli osa LIXIL Group Corporationia, joka on listattu Tokion pörssissä. LIXIL on yksi maailman johtavista saniteettialan yrityksistä ja se hallinnoi laajaa tunnettujen tavaramerkkien salkkua, johon kuuluvat muun muassa GROHE, American Standard ja INAX. LIXIL on myös Japanin suurin sisustus- ja rakennusmateriaalien toimittaja. Lue lisää osoitteesta www.grohe.com

Tiina Gefwert

Lehdistön yhteyshenkilö LEADER, FINLAND, LIXIL EMENA +358 40 826 0382

GROHE Finland

GROHE on maailman suurin hanavalmistaja ja maailmanlaajuinen brändi, joka on omistautunut innovatiivisten kylpyhuone- ja keittiöratkaisujen valmistamiseen. Vuosikymmenten ajan GROHE on keskittynyt tärkeisiin yritysarvoihinsa – teknologiaan, laatuun, muotoiluun ja kestävyyteen. Arvot kuvaavat GROHEn omistautumista ja kykyä luoda ennennäkemättömiä kokemuksia, jotka takaavat “Pure Freude an Wasser” lupauksen täyttyvän jokaisen käytön kohdalla.

Saksalaisen insinööri-, innovaatio- ja muotoiluosaamisen avulla GROHEn tuotteet kantavat ylpeänä “Made in Germany” -merkkiä, joka on jo vuosien ajan vahvistanut kuluttajien luottamusta yritystä kohtaan. Kaikki GROHEn tehtaat pitävät huolta siitä, että tuotantotekniikka on korkealaatuista ja tarkkaa, mikä toimii laatulupauksena jokaiselle tuotteellemme. Näin voit luottaa, että jokainen GROHEn tuote täyttää kaikista korkeimmat ja vaativimmat laatukriteerit ja -vaatimukset.

Viimeisten 10 vuoden aikana GROHE on voittanut yli 280 muotoilu- ja innovaatiopalkintoa sekä sijoittunut kolmen parhaan joukkoon “Germany’s most sustainable major companies of 2015” -listalla. Monet arkkitehdit ja suunnittelijat arvostavat GROHEn tuotteita, minkä ansiosta useat korkean profiilin hankkeet ovat varustettuja GROHEn tuotteilla.

Bulevardi 3 A 33