Heurekan kävijämäärä hipoi kaikkien aikojen ennätystä vuonna 2019

Tiedekeskus Heurekassa vieraili vuoden 2019 aikana 423 229 kävijää. Yleisömenestys nousi lähelle kaikkien aikojen ennätystä, joka on avajaisvuodelta 1989 ja ylitti silloin 430 000 kävijän rajan. Heurekan 30-vuotisjuhlavuoden suurta suosiota siivitti Jättimäiset dinosaurukset -näyttely, joka on esillä vielä 15.3.2020 asti. Heureka saavutti juhlavuoden kunniaksi myös ykkössijan Suomen vapaa-ajankeskusten imagotutkimuksessa.

Heurekan kävijämäärä on noussut yli 400 000:n ainoastaan kolmena vuotena aiemmin: avajaisvuoden lisäksi vuosina 2001 ja 2013. Vuonna 2001 esillä oli niin ikään dinosaurusnäyttely ja vuonna 2013 yleisömenestyksen toi Body Worlds -näyttely. Keskimäärin Heurekassa vierailee noin 300 000 kävijää vuodessa.

Heurekan 30-vuotisjuhlavuoden kunniaksi 2.2.2019 avattu Jättimäiset dinosaurukset -näyttely sai heti huippusuosion. Ensimmäisenä kuukautena kävijöitä oli yli 61 000. Se oli Heurekan historian vilkkain helmikuu ja kaikkien aikojen neljänneksi vilkkain kuukausi. Vilkkaampia kuukausia oli ainoastaan avajaisvuonna.

Heureka avattiin yleisölle vuoden 1989 huhtikuussa. Siitä asti laskettuna Heurekan näyttelyitä on nähnyt Heurekassa kaikkiaan yli 8,7 miljoonaa kävijää. Kun lasketaan tuohon summaan mukaan vielä Heurekan näyttelyitä muualla maailmassa nähneet, nousee kokonaisyleisömäärä lähes 30 miljoonaan.

Heureka on tutkitusti Suomen vapaa-ajankeskusten ykkönen

Suuren kävijämäärän lisäksi Heureka ylsi ykkössijalle vuosittaisessa Taloustutkimuksen Vapaa-ajankeskusten imagot 2019 -tutkimuksessa. Vastaajien antamien yleisarvosanojen perusteella Heureka nousi kärkisijalle kaikista 29 mukana olleesta kotimaisesta vapaa-ajankeskuksesta.

Yleisarvosanallaan 8,33 (asteikolla 4-10) Heureka kipusi edellisen vuoden kolmossijalta ykköseksi ohittaen muun muassa maan tunnetuimmat ja isoimmat huvipuistot. Tutkimukseen vastaajat arvioivat vapaa-ajankeskuksia yleisarvosanan lisäksi myös yhdeksän eri mielikuvatekijän perusteella. Heureka ylsi niin ikään ensimmäiselle sijalle, kun lasketaan yhteen kaikista mielikuvatekijästä annetut kaikkien vastaajien arviot.

Tutkimuksessa mukana olleesta 29 vapaa-ajankeskuksesta Heurekan tunnettuus on kärkiluokkaa. Lähes seitsemän kymmenestä suomalaisesta tuntee Heurekan. Heureka sai tutkimuksessa suosittelutodennäköisyyttä osoittavalla nettosuositteluindeksilläkin (Net Promoter Score) mitattuna erinomaiset tulokset: kaikista vastanneista 46 % suosittelisi vahvasti Heurekaa eli antaa arvosanaksi 9 tai 10 asteikolla 1-10.

Huhtikuussa avataan SuperPUU-näyttely

Jättimäiset dinosaurukset -näyttely on Heurekassa esillä 15.3.2020 asti. Sen jälkeen samaan tilaan rakennetaan puun monimuotoisista käyttömahdollisuuksista kertova SuperPUU-näyttely, joka avataan yleisölle 10.4.2020.

Myös suuren suosion saavuttaneeseen aivoterveysaiheiseen Aivot narikasta! -näyttelyyn pääsee tutustumaan vielä syksyyn 20.9.2020 asti. Näiden vaihtuvien näyttelyiden lisäksi samalla pääsylipulla voi tutustua kaikkiin muihin esillä oleviin näyttelyihin, kuten Heureka-klassikoihin ja päänäyttelyalueen teemanäyttelyihin Kiertotehdas, Kolikon tie, Älykäs kaupunki, Suolistossa suhisee ja Sähkölä. Lipun hintaan kuuluvat myös kaikki planetaarioelokuvat, luovan ongelmanratkaisun alue Ideaverstas sekä erilaiset päivittäin tarjolla olevat tiedeohjelmat laboratorioissa ja tiedeteatterissa – unohtamatta ikisuosikkia rottakoripalloa.

Lisätietoja:
Toimitusjohtaja Tapio Koivu, puh. 050 516 0664, tapio.koivu@heureka.fi
Viestintä- ja palvelujohtaja Heli Ainoa, puh. 040 9015 295, heli.ainoa@heureka.fi

Tiedekeskus Heureka Vantaan Tikkurilassa on monipuolinen elämyskokonaisuus, joka tarjoaa vuorovaikutteisia näyttelyitä, planetaarioelokuvia sekä tiedeohjelmia ja tapahtumia ympäri vuoden. Heureka jakaa oivaltamisen ilon noin 300 000 kävijän kanssa vuosittain ja kuuluu Suomen suosituimpiin vapaa-ajankeskuksiin.