Huawei Nordicin kyberturvallisuus- ja tietosuojajohtaja Marja Dunderfelt

Tietosuojapäivä 2024 - suojaa tietosi!

Meillä Huaweilla edistetään yksityisyyden suojaa ja tietosuojaa päivittäin. Tänään, kansainvälisenä tietosuojapäivänä, haluamme kiinnittää erityistä huomiota työntekijöidemme osaamiseen yksityisyydestä ja GDPR:stä.

Liiketoiminta perustuu yhä enemmän luottamukseen. Asiakastietojen turvallisuus ja yksityisyys ovat tärkeä osa luottamuksen varmistamista. Digitalisaatio, tietoturva ja tietosuoja parantavat myös asiakaskokemuksia.

Tietoturvallisuuden ja käytettävyyden merkitys korostuu palveluissa ja tuotteissa, kun maailma muuttuu yhä digitaalisemmaksi. Uudet digitaaliset palvelut ovat hyödyllisiä vain, jos niihin voidaan luottaa epäilystäkään. Tietoturvallisuuden ja käytettävyyden on siksi oltava keskeisiä ominaisuuksia uusia palveluja suunniteltaessa. Riittävä tietoturva saavutetaan huomioimalla tietoturva ja tietosuoja palveluja kehitettäessä – alkaen käsitekehittelystä, palvelun suunnittelusta, palvelun kehityksestä, testauksesta, markkinoinnista ja markkinoille tuomisesta.

Yritysten vastuulla on suojata yksityisyytesi ja olla läpinäkyviä siitä, mitä tietoja kerätään ja miksi, jotta voit tehdä valintoja niiden käytöstä.

Ota hallintaasi omat tietosi – Suojele yksityisyyttäsi

Laittaisitko puhelinvastaajaasi viestin, että olet poissa kotoa viikon? Tai teippaisitko oveesi viestin, että et ole kotona? Sama pätee sosiaalisen median päivityksiin.

Sosiaalisen median räjähdysmäinen suosio on luonut aivan uuden tavan jakaa ja välittää tietoa, mutta samalla se on tuonut mukanaan uusia turvallisuus- ja yksityisyyshaasteita.

Internetiä käytettäessä on aina noudatettava tietoturvasääntöjä. Jos niitä ei noudateta, tietokoneesi ja siihen tallennetut henkilökohtaiset tiedot voivat vaarantua. Harkitse tarkkaan, mitä tietoja julkaiset ja varmista, että tunnet palveluiden yksityisyysasetukset.

Terve maalaisjärki auttaa pitkälle. Välillä se voi kuitenkin pettää, siksi olen koonnut listan tyypillisistä virheistä, joita käyttäjät tekevät verkossa, sekä vinkkejä turvalliseen internetin käyttöön.

1. Ehtojen ja edellytysten hyväksyminen lukematta ja ymmärtämättä

Jos asennat uuden ohjelman tietokoneellesi lukematta ja ymmärtämättä käyttäjäsopimusta, tietokoneellesi saattaa latautua virus tai haittaohjelma. Saatat myös vahingossa antaa ohjelman hallinnoijalle pääsyn tietoihisi.

Vinkki! Ennen uuden ohjelman asentamista lue käyttöehdot ja asenna ohjelmat vain luotettavista lähteistä.

2. Sama salasana eri tileille

Jos käytät samaa salasanaa eri tileille ja joku näistä tileistä vaarantuu, hyökkääjä voi saada pääsyn kaikkiin tileihisi.

Vinkki! Salasanojen tulisi olla mahdollisimman monimuotoisia ja monimutkaisia. Käytä salasanamanageria, jotta sinun ei tarvitse muistaa kaikkia erilaisia salasanoja ulkoa.

3. Vierailu tuntemattomilla sivuilla (URL-osoitteet)

Jos klikkaat tuntemattomia linkkejä tai vierailet epäilyttävillä sivustoilla, tietokoneesi voi saada viruksen.

Vinkki! Älä vieraile tuntemattomilla verkkosivuilla.

4. Useiden välilehtien avaaminen selaimessa kerrallaan

Mitä enemmän välilehtiä avaat selaimessasi, sitä heikommaksi tietokoneesi suorituskyky muuttuu, koska selain vaatii korkeampaa suorituskykyä tietokoneeltasi.

Vinkki! Älä avaa tarpeettomia sivuja. Muista myös tyhjentää välimuistit ja sulkea selain silloin tällöin.

5. Tuntemattomien Wi-Fi-verkkojen käyttö

Käyttäessäsi julkisia Wi-Fi-verkkoja älä syötä henkilökohtaisia tietoja. Jätä mieluiten kokonaan yhdistämäättä tuntemattomiin Wi-Fi-verkkoihin, sillä näitä verkkoja voidaan käyttää hyökkäyksiin ja henkilökohtaisten tietojesi hankkimiseen.

Vinkki! Käytä puhelimesi hotspotia tai VPN:ää, jos mahdollista. Jos joudut käyttämään julkisia Wi-Fi-verkkoja tai julkisia tietokoneita, tyhjennä aina välittömästi selaushistoriasi.

6. Liiallinen luottamus sosiaalisiin verkostoihin

Pyyntöjä siirtää rahaa tilille, edullisia tavaroita, feikkimyyjiä – kaikkea tätä ja enemmän voi kohdata sosiaalisessa mediassa.

Vinkki! Kiinnitä huomiota siihen, kenen kanssa asioit, selvitä ja varmista aina ensin.

7. Antiviruksen ja riittävien päivitysten puuttuminen laitteistasi

Vaikka olisitkin erittäin varovainen Internetissä, laitteesi voi aina olla vaarassa saada viruksen puuttuvan virustorjunnan tai tekemättömien päivitysten vuoksi.

Vinkki! Älä koskaan käytä laitettasi ilman virustorjuntaohjelmaa tai ainakin yksinkertaista ohjelmaa, joka tarkistaa haittaohjelmat. Huolehdi laitteidesi ajantasaisista päivityksistä.

8. Ostaminen tuntemattomilta sivuilta

Jos ostat tuntemattomilta verkkosivuilta, luottokorttitietosi voivat joutua vieraiden käsiin.

Vinkki! Tee ostoksesi vain tunnetuilla ja suosituilla sivustoilla ja varmista, että sivuston URL-osoitteessa on vihreä lukko ja https://.

9. Luottokorttitietojen tallentaminen verkkosivustoille

Jotkut verkkosivustot tarjoavat luottokorttitietojen tallennusta. Valitettavasti verkkosivustot voivat joutua kyberhyökkäysten kohteeksi, minkä seurauksena luottokorttitietosi voivat vuotaa.

Vinkki! Älä koskaan tallenna luottokorttitietojasi verkkosivustoille.

10. Tuntemattomien sähköpostien ja liitteiden avaaminen

Jos saat viestejä, joissa lukee "Voitit palkinnon" tai "Voitit lotossa", varmista aina niiden aitous ennen kuin napsautat mitään linkkejä. Tällaisia viestejä käytetään usein virusten levittämiseen, jotka voivat tartuttaa tietokoneesi ja antaa jollekulle muulle pääsyn henkilökohtaisiin tietoihisi. Tällaisia tietokonehyökkäyksiä kutsutaan kalastusyrityksiksi.

Vinkki! Älä avaa sähköposteja ja liitteitä tuntemattomista sähköpostiosoitteista.

Noudata edellä annettuja vinkkejä suojellaksesi laitteitasi ja henkilökohtaisia tietojasi tietyssä määrin.

Muista, että yksityisyyden suojan ketjun heikoin lenkki on aina käyttäjä.