Huawein talousjohtaja Meng Wangang

Huawei julkisti vuoden 2021 tilinpäätöksen: Vakaata liiketoimintaa ja investointeja tulevaisuuteen

Huawei julkaisi tänään vuoden 2021 tilinpäätöksensä, joka osoittaa, että yhtiön liiketoiminta on ollut vakaalla pohjalla vuoden aikana. Vuonna 2021 Huawein liikevaihto oli 636,8 miljardia yuania (noin 91 miljardia euroa) ja nettovoitto oli 113,7 miljardia yuania (noin 16,2 miljardia euroa). Tulos kasvoi noin 75,9 prosenttia. Huawein tutkimus- ja kehitystoiminnan kustannukset vuonna 2021 olivat 22,4 prosenttia kokonaisliikevaihdosta eli noin 142,7 miljardia yuania. Huawein tutkimus- ja kehitystoiminnan kokonaiskustannukset kymmenen viime vuoden aikana ovat olleet yli 845 miljardia yuania.

Suomessa Huawei investoi t&k-toimintaan vuonna 2021 noin 78 miljoonaa euroa. Huawei Suomi aikoo jatkaa tutkimus- ja kehitysinvestointien lisäämistä.

– Kaiken kaikkiaan suorituksemme oli ennusteiden mukainen. Verkkoliiketoiminta pysyi vakaana, yritysliiketoiminta jatkoi kasvuaan ja kuluttajapuoli laajentui nopeasti uusille alueille. Lisäksi kehitämme ekosysteemiämme, Huawein kiertovuorossa oleva puheenjohtaja Guo Ping sanoi.

– Vuoden 2021 tulonmenetyksistä huolimatta kykymme tuottaa voittoa ja kassavirtaa on vahvistunut. Meillä on nyt paremmat valmiudet käsitellä epävarmuutta, sanoi Huawein talousjohtaja Meng Wangang.

Vuonna 2021 Huawein operaattoritoiminta tuotti 281,5 miljardia yuania ja auttoi toimijoita ympäri maailmaa rakentamaan ja käyttämään johtavia 5G-verkkoja. Kolmansien osapuolten tekemät testit osoittavat, että Huawein asiakkailleen muun muassa Suomessa, Saksassa, Sveitsissä, Alankomaissa, Etelä-Koreassa ja Saudi-Arabiassa rakentamat 5G-verkot tarjoavat parhaan käyttäjäkokemuksen. Yhteistyössä operaattoreiden ja kumpaneiden kanssa Huawei on allekirjoittanut yli 3 000 kaupallista sopimusta teollisista 5G-sovelluksista. Tämän kaltaisia 5G-sovelluksia käytetään tällä hetkellä kaupallisesti muun muassa valmistuksessa, kaivoksissa, rauta- ja terästeollisuudessa, satamissa ja sairaaloissa.

Digitaalisen muutoksen ajamana myös Huawein yritysliiketoiminta kasvoi nopeasti ja tuotti vuonna 2021 102,4 miljardia yuania. Viime vuoden aikana Huawei lanseerasi 11 skenaarioihin perustuvaa ratkaisua avainaloille, kuten liikenteelle, rahoitukselle, energialle ja teollisuudelle. Yli 700 kaupunkia ja 267 Fortune Global 500 -yritystä on valinnut Huawein digitaalisen muutoksen kumppanikseen, ja Huawei tekee nyt yhteistyötä yli 6 000 huolto- ja palvelukumppanin kanssa eri puolilla maailmaa.

Osana yrityksen Seamless Al Life -strategiaa Huawein kuluttajaliiketoiminta keskittyi laajentamaan globaalia ekosysteemiä älykkäälle, täysin yhdistyneelle aikakaudelle. Tämä toiminta tuotti vuonna 2021 243,4 miljardia yuania, ja myynti kasvoi tasaisesti niin älykelloissa, älyruuduissa, true wireless -stereoissa sekä Huawei Mobile Services -palvelussa. Älykellojen ja älykkäiden näyttöpäätelaitteiden segmenteissä kasvu oli yli 30 prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna. HarmonyOS-järjestelmää käytettiin vuodesta 2021 lähtien yhteensä yli 220 miljoonassa Huawei-laitteessa, mikä tekee siitä maailman nopeimmin kasvavan mobiililaitteiden käyttöjärjestelmän.

Viime vuoden aikana Huawei on myös keskittynyt laajentamaan openEuler-, MindSpore- ja HarmonyOS-ekosysteemejään avoimen yhteistyön ja yhteisen kasvun periaatteiden pohjalta. Yli kahdeksan miljoonaa kehittäjää käyttää tällä hetkellä Huawein avoimia alustoja, avoimen lähdekoodin ohjelmistoja ja kehitystyökaluja uusien skenaarioiden ja liiketoimintamallien tutkimiseen.

– Tulevaisuudessa Huawei jatkaa matkaansa digitalisoinnin, älykkään muutoksen ja hiilidioksidipäästöjen vähentämisen saralla. Parhaiden lahjakkuuksien, tieteellisen tutkimuksen ja innovatiivisen hengen avulla lisäämme jatkuvasti investointeja ja vahvistamme pitkän aikavälin kilpailukykyämme, Guo Ping sanoi.

Lisätietoja englanninkielisessä lehdistötiedotteessa: https://www.huawei.com/en/news/2022/3/huawei-annual-report-2021

Tilinpäätös kokonaisuudessaan: https://www.huawei.com/en/annual-report/2021.

Huawei Technologies on yksi maailman johtavista informaatio- ja viestintäteknologian (ICT) yrityksistä. Olemme sitoutuneet tarjoamaan digitaalisia älyratkaisuja jokaiselle ihmiselle sekä jokaiseen kotiin ja yritykseen keskittyen neljään ydintoimialueeseen: televiestintäverkostot, IT, älylaitteet ja pilvipalvelut.

Huawein tuotteet, ratkaisut ja palvelut ovat sekä kilpailukykyisiä että turvallisia. Avoimen yhteistyön avulla haluamme luoda asiakkaillemme kestävää arvoa, tehdä työtä ihmisten voimaannuttamiseksi, parantaa elämää kodeissa ja inspiroida innovaatiota kaikenlaisissa organisaatioissa. Huawein innovaatiot luodaan asiakkaiden tarpeisiin. Investoimme perustutkimukseen, jossa keskitytään maailmaa eteenpäin vieviin teknologisiin läpimurtoihin. Yhtiö työllistää 194 000 työntekijää yli 170 maassa ja alueella. Vuonna 1987 perustettu Huawei on sen työntekijöidensä täysin omistama yksityinen yritys.

Suomessa Huawei on aloittanut toimintansa vuonna 2008 ja työllistää yli 600 henkeä. Yhtiöllä on Suomessa Helsingin myyntitoimiston lisäksi kaksi tutkimus- ja tuotekehityskeskusta – toinen Helsingissä ja toinen Tampereella.