Huaweis styrelsemedlem Tao Jingwen

Huawei tog ibruk MetaERP – ett nytt affärssystem som företaget utvecklat själv

ERP (Enterprise Resource Planning) är ett programpaket med integrerade IT-system för att ta hand om ett företags informationshantering och tillgodose ett företags behov av styrning och administration. År 1996 införde Huawei MRP II-affärssystemet (Manufacturing Resource Planning) och utvidgade senare till ERP-systemet. Det gamla ERP-systemet var kärnan i Huaweis verksamhet och snabba utveckling i över 20 år. Det stödde Huaweis verksamhet i över 170 länder.

År 2019 började Huawei möta ett växande externt tryck och affärsutmaningar. Företaget beslutade att utveckla ett helt självständigt MetaERP-system för att ersätta det gamla ERP-systemet. Projektet har varit det mest omfattande och komplexa omvandlingsprojekt som Huawei någonsin genomfört. Under de senaste tre åren har Huawei investerat avsevärda resurser i projektet. Det nya molnbaserade MetaERP-systemet har redan införts och ersatt det gamla ERP-systemet.

MetaERP förvaltar för närvarande 100 % av Huaweis affärsscenarier och 80 % av företagets verksamhet.

- Vi separerades från vårt gamla ERP-system och andra kärn- och ledningssystem för över tre år sedan. Sedan dess har vi inte bara skapat vårt eget system, utan vi har lyckats göra det bättre än det föregående. Idag tillkännager vi stolt att vi även klarat av den här utmaningen, konstaterade Tao Jingwen, medlem av Huaweis styrelse.

Huawei har också samarbetat med sina partner för att se till att avancerad teknik som molndata och realtidsinformation kan integreras i MetaERP-systemet. Syftet är att bygga upp den enklaste och bästa arkitekturen till lägsta möjliga kostnad. Huawei kommer att fortsätta att samarbeta med sina partners för att upprätta system som inte är underställda sanktioner.

- Tekniska framsteg kräver skicklighet och år av erfarenhet. Framförallt krävs ett öppet sinne för att uppnå sådana framsteg. Vi kunde inte ha byggt MetaERP utan våra partners stöd. Innovation är bara möjligt med ett öppet sinne, och framgång är bara möjligt om vi samarbetar, sade Huaweis roterande ordförande och ekonomichef Sabrina Meng.