Huawein kiertovuorossa oleva puheenjohtaja Eric Xu.

Huawei julkaisi vuoden 2022 vuosikertomuksensa –Vakaat operaatiot, kestävää selviytymistä ja kehitystä

Huawei julkaisi tänään vuoden 2022 vuosikertomuksensa. Yhtiön mukaan toiminta oli vakaata koko vuoden 2022 ajan, ja liikevaihto oli noin 85,9 miljardia euroa ja nettovoitto noin 4,7 miljardia euroa. Huawei jatkaa T&K-investointiensa kasvattamista, sillä vuonna 2022 investointimenot olivat ennätykselliset 21,6 miljardia euroa, mikä vastaa 25,1 prosenttia yrityksen liikevaihdosta ja on nostanut sen T&K-toiminnan kokonaismenot viimeisten kymmenen vuoden aikana yli 130 miljardiin euroon. Suomen osalta luku on noin 70 miljoonaa euroa. Suomessa Huawein tutkimus- ja kehitysyksiköt keskittyvät kuluttajatuotteiden teknologiaan.

- Vuonna 2022 haastava ulkoinen ympäristö ja markkinattomat tekijät vaikuttivat edelleen Huawei'n toimintaan. Myrskyn keskellä juoksimme eteenpäin - tehden kaiken voitavamme pitääksemme yllä liiketoiminnan jatkuvuutta - ja palvellaksemme asiakkaitamme. Teimme myös paljon kasvattaaksemme satoa – tuotimme tasaisen tulovirran, joka ylläpitää selviytymistämme – ja loimme pohjan tulevalle kehitykselle, Huawein kiertovuorossa oleva puheenjohtaja Eric Xu sanoi Shenzhenissä järjestetyssä lehdistötilaisuudessa.

Lehdistötilaisuudessa oli paikalla oli myös Huawein talousjohtaja Sabrina Meng.

- Huolimatta vuoden 2022 suurista paineista liiketoimintamme tulokset olivat ennusteiden mukaiset. Vuoden 2022 lopussa vastuusuhteemme oli 58,9 % ja nettorahasaldomme oli 23,57 miljardia euroa. Lisäksi kokonaisvarallisuus nousi biljoonaan yuaniin, koosten pääasiassa juoksevista omaisuuseristä, kuten käteisvaroista, lyhytaikaisista sijoituksista ja käyttöomaisuudesta, Meng totesi.

- Taloudellinen tilanteemme on vakaa, sietokykymme ja joustavuutemme ovat vahvoja. Vuonna 2022 investoimme yhteensä 161,5 miljardia yuania tutkimukseen ja kehitykseen, mikä on 25,1 prosenttia kokonaistuloistamme. Paineen alla jatkamme eteenpäin luottavaisina, Meng jatkoi.

Huawein talousjohtaja Sabrina Meng.

Vuonna 2022 Huawein verkkoliiketoiminnan, yritysliiketoiminnan ja kuluttajaliiketoiminnan tulot olivat 37,9 miljardia euroa, 17,8 miljardia euroa sekä 28,68 miljardia euroa.

Huawei kasvaa yhdessä ekosysteemikumppaneidensa kanssa ja uskoo, että avoimuus ja yhteistyö johtavat yhteiseen menestykseen. Yritys on keskittynyt kehittäjien kokemusten parantamiseen sekä ekosysteemikumppaneidensa tukemiseen kaikilla osa-alueilla. Huawei työskentelee tällä hetkellä yli yhdeksän miljoonan kehittäjän ja yli 40 000 ekosysteemikumppanin kanssa edistääkseen ekosysteemiin perustuvaa innovointia ja tuottaakseen asiakkailleen enemmän lisäarvoa.

- Vuosi 2023 on ratkaisevan tärkeä Huawein kestävälle selviytymiselle ja kehitykselle, Xu totesi.

- Luumut kasvavat ankaran talvien jälkeen makeammiksi. Huawei on tänään kuin luumunkukka. Vaikka onkin totta, että edessämme on huomattavia paineita, meillä on tarvittavat kyvyt selviytä: kasvumahdollisuuksia, kestävä liiketoimintaportfolio, ainutlaatuinen kilpailuetu, asiakkaidemme ja kumppaneidemme kestävä luottamus ja rohkeutta investoida voimakkaasti tutkimukseen ja kehitykseen. Olemme luottavaisia, että kykenemme nousemaan haasteiden yläpuolelle, luoden vankan perustan kestävälle selviytymiselle ja kehitykselle.

Kaikki vuoden 2022 vuosikertomuksessa esitetyt tilinpäätökset ovat riippumattoman kansainvälisen kirjanpitoyrityksen KPMG:n tarkastamia.

Vuosikertomus vuodelta 2022 https://www.huawei.com/en/annual-report/2022

Huom.: Tässä tiedotteessa on käytetty valuuttakurssia EUR 1,00 = CNY 7,48