2.0

On muodikasta olla 2.0. Web on ollut jo pitkään 2.0, pankki on 2.0, jopa auton huolto on 2.0. Yli 60 suomalaista terveysalan sähköisten palveluiden kehittäjää lähtee lokakuussa katsomaan Kaliforniaan mitä tarkoittaa Health 2.0.  Se muuten tarkoittaa sitä, että asiakkaalla – jota kipeänä potilaaksi kutsutaan – on jokin osuus prosessissa. Taltionikin on kohta 2.0, ja myös meillä se tarkoittaa asiakkaan mukaan ottamista. Taltioni on ollut tuotannossa 10 kuukautta ja jo tänä aikana olemme oppineet paljon. Alun perin Taltioni rajattiin hyvin tiukasti terveystilin hallintanäkymäksi ja varsinaiset terveystiedot piilotettiin käyttöliittymässä monen klikkauksen päähän. Näin haluttiin korostaa roolia mahdollistajana ja pyrittiin pysymään poissa potentiaalisten palvelukehittäjien ja terveysorganisaatioiden tontilta. Tämä linjaus näkyi reaalimaailmassa vaikeana käyttäjäkokemuksena. Taltioni 2.0:ssa yksilö tietoineen nostetaan nyt eteen ja ylös, kuitenkaan unohtamatta toinen toistaan täydentävien palvelujen ekosysteemin potentiaalia. Uusittu palvelu appseineen julkaistaan lokakuun aikana.

Minulla oli mahdollisuus osallistua keskusteluun Suomen suurimpien yritysten henkilöstöjohtajien ja vakuutusyhtiöiden ylilääkäreiden kanssa siitä, minkälainen on tulevaisuuden työterveyshuolto (2.0?). Tilaisuudessa kuultiin toinen toistaan hienommista sovelluksista ja mittalaitteista, joilla yksilön hyvinvointi ja työkyky saadaan pysymään pitenevät työurat huippukunnossa. Jäimme pohtimaan, miten ennen onkaan pärjätty kun Traxmeet ei kertonut päivän aktiivisuustasoa, Wellmo painon kehitystä, Mealtracker ruuan laatua,  Omegawave stressistä ja Fitbit unen laadusta. Miten se olikaan? No, silloin näistä muistutti äiti.

Siitä tulikin idea – miten olisi ÄITI 2.0? Kyseessä olisi yksinkertainen sovellus, joka kertoisi, että joskus kannattaa syödä, mutta jos sitä tekee liikaa, tulee murheita. Samoin se voisi muistuttaa, että pääsääntöisesti öisin kannattaa nukkua ja liikkumalla kunto kasvaa. Siis sovellus, josta kaikki erikoishienoudet on karsittu pois ja palattu perusasioihin. Ainoa hienous olisi siinä, että sen oikean äidinkin voisi linkittää omaksi hyvinvointivalmentajaksi. Tarjoan ideaa vapaasti jalostettavaksi. Taltioni on talkoissa mukana tarjoamalla alustayhteyden parhaalle ÄITI 2.0 -sovellukselle. Eikä sovellusten tarvitse rajautua yhteen. Palveluja voi olla monia, esimerkiksi  MUTSI 2.0 ojentaa nalkuttamalla ja EMO 2.0 ymmärtää vaikka välillä elämäntavat repsahtaisivatkin. Mitä muuta ÄITI 2.0 voisi tehdä? Kuka lähtee mukaan kehittämään?

Tuomas Teuri

Toimitusjohtaja, Taltioni osuuskunta