IBM ja BMW valjastavat Watsonin autoilijoiden avuksi

München, Saksa - 16.12.2016: IBM ja saksalainen autonvalmistaja BMW aloittavat tutkimusyhteistyön uusien ajamista ja ajokokemusta edistävien kognitiivisten teknologioiden kehittämiseksi.

Watsonin koneoppimiskyvykkyydet avaavat autoille uusia tapoja oppia jatkuvasti kuljettajansa mieltymyksistä, tarpeista ja ajokäyttäytymisestä. Näin voidaan luoda entistä yksilöllisempi, mukavampi ja turvallisempi ajokokemus. IBM Bluemix -pilvialustan päälle kehitettävien ratkaisuiden testi- ja demoalustana toimii BMW:n i8 hybridiurheiluauto. Prototyyppien avulla voidaan konkreettisesti näyttää, kuinka Watsonin kognitiiviset kyvykkyydet mahdollistavat uusien vuorovaikutteisten käyttöliittymien kehittämisen kuljettajan ja auton välille.

BMW:n i8:an tullaan esimerkiksi lataamaan kaikki tekninen tieto autosta, jonka jälkeen kuljettaja voi esittää kysymyksiä puhumalla niin, että keskittyminen itse ajamiseen ei herpaannu. Ratkaisuissa tullaan myös hyödyntämään Weather Companyn tuottamaa säädataa sekä reaaliaikaista tie-, liikenne- ja ajoneuvodataa, jotta kuljettajalle voidaan tarjota aiempaa parempaa informaatiota.

Osana tänään julkistettua sopimusta BMW sijoittaa, ensimmäisten yritysten joukossa, tutkijoista ja insinööreistä koostuvan ryhmän IBM:n Münchenin Watson IoT -liiketoimintayksikön tiloihin. BMW:n ryhmä tutkii yhdessä IBM:n asiantuntijoiden kanssa, miten kognitiivisia kyvykkyyksiä voidaan hyödyntää ajokokemuksen kehittämisessä ja luoda aiempaa intuitiivisempia, ajamista tukevia järjestelmiä BMW:n tuotteisiin.

IBM avasi vuoden 2015 lopulla Watson Internet of Things -liiketoimintayksikön Saksan Müncheniin vauhdittamaan kognitiivisen tietojenkäsittelyn ratkaisujen kehitystyötä. Kaupunkiin sijoitettiin myös Euroopan ensimmäinen Watson innovation center, jossa kehitetään uusia ratkaisuja kognitiivisen tietojenkäsittelyn ja teollisen internetin (IoT) tarpeisiin. Kampusmainen alue kokoaa yhteen 1000 IBM:n sovelluskehittäjää, konsulttia, tutkijaa ja suunnittelijaa. IBM aikoo investoida 200 miljoonaa dollaria yksikön toiminnan jatkokehittämiseen.

IBM Institute for Business Value:n tuore tutkimus "A New Relationship -- People and Cars" avaa enemmän autojen kehityksen tulevaisuuden näkymiä siitä, miten ne ovat muuttumassa passiivisista kuljetusvälineistä vuorovaikutteiseksi ja kuljettajaltaan oppiviksi laitteiksi.

Laajempi englanninkielinen tiedote osoitteessa:
www.ibm.com/press/us/en/pressrelease/51237.wss

Lisätietoja IBM Watson IoT -ratkaisuista:
www.ibm.com/iot

Kuvamateriaalia aiheesta:
"BMW Group to Start Research with IBM Watson Cognitive Computing"
www.flickr.com/photos/ibm_media/sets/72157673892354344/

"IBM's Global Center for Watson IoT in Munich, Germany"
www.ibm.com/press/us/en/photo/51249.wss

Videomateriaalia aiheesta YouTubessa:
BMW and IBM: Cognitive Research for Cars of the Future
www.youtube.com/watch?v=cZ_ZUR3IF3s&feature=youtu.be