Kylpyhuoneen voi yhdistää luontevasti osaksi kodin muuta sisustusta esimerkiksi lattiamateriaalin avulla. Kuvassa puu ja marmori yhdistyvät elegantisti kalanruotolattiassa.

Kylpyhuoneen trendeinä ohjaavat kodinomaisuus, luonnonmukaisuus ja rohkeus

Minkälainen on unelmien kylpyhuone vuonna 2021? Vastuullinen, luonnonmukainen ja kodinomainen, linjaa saniteettialan kotimainen tuotemerkki IDO. Kylpyhuoneen rooli ja merkitys arjen keskipisteessä korostuu entisestään.

”Kylpyhuoneet alkavat luontevasti sulautua kodin muuhun sisustukseen. Kodinomaisuus näkyy näyttävinä design-valaisimina ja ylipäätään tunnelmallisena valaistuksena”, kertoo IDO-tuotteita valmistavan Geberit Oy:n myyntiedustaja Kristina Närevuori.

”Kalusteissa suositaan minimalistista tyyliä ja ne valitaan usein ilman vetimiä. Kodinomaisuuteen kuuluu luontevasti myös käytännöllisyys eli laadukkaat ja toimivat säilytysjärjestelmät. Kaikilla tarvikkeilla on paikkansa”, Närevuori jatkaa.

Luonnonmukaisuus sopii suomalaiseen sielunmaisemaan ja jatkuu siten vahvana trendinä kylpyhuoneessa. Läheinen kytkös luontoon näkyy sekä sisustuksen ilmeessä että vastuullisissa valinnoissa.

”Vastuullisuus ja ekologisuus puhuttelevat varmasti meistä jokaista. Liikumme entistä enemmän luonnossa ja haluamme luonnon olevan läsnä myös kylpyhuoneessa ja kodin muissa tiloissa. Vastuullinen rakentaja ja sisustaja valitsee kylpyhuoneeseen kestäviä ja laadukkaita tuotteita, joilla on pitkä elinkaari. Suomalaiset arvostavat kotimaisuutta.”

Närevuori muistuttaa, etteivät vastuullisuuden ihanteet sulje pois persoonallista tyyliä. Hän kannustaa suomalaisia ilmeeltään rohkeisiin valintoihin.

”Yksilöllisyys on nyt trendikästä. Kylpyhuoneen värimaailman ei tarvitse olla pelkkää valkoista. Trendivärejä ovat luonnosta kumpuavat ruskean, sinisen ja vihreän sävyt.”

Näin trendit näkyvät kylpyhuoneessa:

1. Kylpyhuoneesta kodin sydän.

Keittiö on pitkään ollut kodin keskipiste, mutta nyt on aika hyödyntää kylpyhuoneen mahdollisuudet ja luoda huoneesta näyttävä tila, jota kelpaa esitellä. Kylpyhuone sulautuu yhä luontevammin kodin muihin tiloihin. Haluamme viihtyä ja viettää aikaa kylpyhuoneessa sen sijaan, että tila olisi vain kodin huoltopiste arjen välttämättömille toimenpiteille.

2. Luonnetta luonnosta

Puu ei äkkiseltään vaikuta täydelliseltä kumppanilta märkätilaan, mutta puu on upea ja luonnonmukainen valinta pinnoille, jotka eivät ole suoraan kosketuksissa veden kanssa. Puu on perinteinen pohjoismainen materiaali, jonka ilmeeltään eläväinen pinta tuo kylpyhuoneeseen aitoa luonnon tuntua sekä rauhaa ja harmoniaa. Samaan aikaan puu korostaa vastuullista ja luonnonmukaista elämäntyyliä, jota monet tavoittelevat – kunhan valitset esimerkiksi FSC-sertifioitua puuta.

3. Heittäydy rohkeaksi

Onnistut luomaan kylpyhuoneeseen persoonallisen tyylin ja kokonaisvaltaisen sisustuksen, kun uskallat heittäytyä ja tehdä rohkeita valintoja. Persoonallisuus näkyy etenkin väri- ja materiaalivalinnoissa. Useimmissa kylpyhuoneissa on käytännöllisistä syistä laajoja kaakelipintoja. Aikaisemmin niihin on yhdistetty koko väripaletti, mutta nyt ollaan siirtymässä hillitympiin väreihin – luonnosta ja luonnonmateriaaleista inspiroituen. Kylpyhuoneeseen valitaan puuta, marmoria ja betonia.