Yksinkertaisimmillaan kylpyhuoneremontti voi tarkoittaa vaikkapa uusia kalusteita, jolloin lähes kaikki työvaiheet voi tehdä itse.

Blogikirjoitus -

Tunnista kylpyhuoneremontin kipupisteet

Tiedä mitä teet ja kysy aina neuvoa ammattilaiselta, jos epäröit. Siinä tärkein ohje kylpyhuonettaan remontoivalle.

”Kylpyhuoneremontti on erinomainen tapa nostaa asunnon arvoa ja parantaa asumismukavuutta, mutta remontin toteuttaja on valittava muutostöiden mukaan. Ammattilaisen puoleen kannattaa siis kääntyä ainakin remontin suunnitteluvaiheessa”, neuvoo IDOn ja Geberitin kylpyhuonenäyttelyn asiakaspalvelija Markku Hard.

Yksinkertaisimmillaan kylpyhuoneremontti voi tarkoittaa vaikkapa uutta maalipintaa tai uusia kalusteita, jolloin lähes kaikki työvaiheet saa tehdä itse. Ammattilaista tarvitaan aina, kun muokataan kylpyhuoneen rakenteita, tehdään putki- ja sähkötöitä tai muutetaan vesiliitoksia.

”Kylpyhuone on kostea tila, jossa ei ole varaa virheisiin”, Hard muistuttaa, mutta kannustaa tekemään rohkeasti pientä pintaremonttia, jos asukas on kätevä käsistään.

”Taloyhtiössä asuvan kannattaa tietysti varmistaa isännöitsijältä, mitä saa tehdä itse ja mihin taloyhtiö edellyttää työn valvontaa.”

Kalusteet asennettava ohjeiden mukaan

Kaakelimaaleilla saa ihmeitä aikaan kylpyhuoneen ilmeelle, ja nykyaikaisilla kalusteratkaisuilla tilasta voi pienellä vaivalla muokata aikaisempaa tyylikkäämmän ja käytännöllisemmän.

”Kotimaiset IDO-kalusteet ovat erityisen helppoja asentaa. Jopa suihkukaapin voi asentaa itse – työkaluiksi riittää jakoavain ja ruuvimeisseli – kunhan jättää vesikytkennän ammattilaiselle”, Hard sanoo.

Vaikka pärjäisi pintaremontissa ilman ammattilaisen apua, pesutiloissa on aina syytä olla huolellinen ja harkitsevainen. Jopa pyyhekoukun kiinnitys voi epäonnistua pahasti, jos ei tiedä, minkälaisen poran laatta vaatii tai onko seinän takana sähkö- tai vesijohtoja.

”Myös näennäisen helppo kalusteiden asennus voi mennä pieleen ja tulla kalliiksi, jos remontoija ei lue ohjeita huolella. Esimerkiksi se on yleinen virhe, että suihkuseinä asennetaan liian korkealle. Silloin vettä pääsee roiskumaan seinän alaosasta, ja viereinen kaluste kastuu alhaalta”, Hard selvittää.

”Jos tuote on asennettu väärin, takuu ja vakuutus eivät välttämättä korvaa vahinkoa.”

Hard on huomannut kylpyhuonenäyttelyn asiakkaita palvellessaan, että yhä useammin myös pienet kylpyhuoneremontit teetetään ammattilaisella, vaikka se lisää kustannuksia.

”Trendissä on hyvät puolensa. Huonoin tilanne on se, että remontin haluaa tehdä itse, muttei välttämättä osaa ottaa kaikkea siihen liittyvää huomioon.”

Kalusteiden asennuspalveluja Hard neuvoo ostamaan jälleenmyyjien kautta, sillä silloin asentaja tuntee tuotteet hyvin. Jos edessä on iso kylpyhuoneremontti, urakoitsija kannattaa valita huolella ja laatia hänen kanssaan kirjallinen sopimus kaikista remontin hintaan kuuluvista töistä, remontin aikataulusta ja takuusta.

Tunnisteet

IDO on suomalainen kylpyhuonealan tuotemerkki, jonka juuret ulottuvat 140 vuoden taakse Helsingin Arabiaan. Sen tuotevalikoimaan kuuluvat suihkut, pesualtaat, wc-istuimet, kylpyhuonekalusteet sekä ammeet. IDO-saniteettikeramiikkatuotteet valmistetaan Suomessa Geberit Production Oy:n Tammisaaren-tehtaalla, joka on alan ainoa tehdas Suomessa. Geberit-konserni on saniteettitekniikan markkinajohtaja Euroopassa.

Maailmanlaajuisesti toimiva Geberit-konserni on saniteettiteollisuuden eurooppalainen markkinajohtaja. Geberitillä on vahva paikallinen edustus suurimmassa osassa Euroopan maista. Yritys valmistaa erittäin korkealaatuista saniteettitekniikkaa ja -keramiikkaa. Geberitillä on yli 30 tehdasta, joista 6 on Euroopan ulkopuolella. Konsernin pääkonttori on Rapperswil-Jonassa Sveitsissä, ja sen CHF 3,1 miljardin liikevaihtoa (2018) on tekemässä yli 12 000 työntekijää lähes 50 maassa. Geberit on listattuna Sveitsin pörssissä, ja vuodesta 2012 Geberitin osake on ollut mukana SMI:ssä (Swiss Market Index).

Lehdistön yhteyshenkilöt

Laura Olin-Loock