6 vinkkiä turvalliseen ilotulitukseen

Uuden vuoden juhlijan tärkein asuste unohtuu monelta: suojalasit voivat kuitenkin parhaimmassa tapauksessa pelastaa juhlijan näön.

Suojalasit ovat lain mukaan pakolliset ilotulitteiden ampujille, mutta erittäin suositeltavat silmien suojaamiseen myös ilotulituksia sivusta seuraaville. Jopa kuusi kymmenestä suomalaisesta ei kuitenkaan koskaan käytä suojalaseja ilotulitteita ampuessaan tai katsoessaan*.

– Vaikka suurin osa ilotulitteista toimii kuten pitääkin, joukossa saattaa aina olla arvaamattomasti käyttäytyviä kuten yllättävään suuntaan ampaisevia tai odottamattoman nopeasti räjähtäviä raketteja, muistuttaa Ifin vahingontorjuntapäällikkö Jari Pekka Koskela.

– Suojalasit suojaavat silmiä rakettien lisäksi kipinöiltä ja roiskeilta. Siksi niin rakettien ampujien kuin katsojienkin kannattaa ehdottomasti käyttää suojalaseja.

Näin juhlit uutta vuotta turvallisesti:

1. Noudata ilotulitteen käyttöohjeita ja käytä suojalaseja aina, kun käsittelet raketteja.
  2. Älä anna ilotulitteita lasten tai nuorten käsiin.
  3. Älä koskaan sytytä ilotulitetta kädessä. Käytä rakettitelinettä, jonka voi hankkia ilotulitteiden myyntipisteistä. Pidä riittävä etäisyys raketteihin, jotka ovat syttyneet ja lähdössä kohti taivasta.
  4. Vältä ihmistungosta varsinkin, jos huomaat, että tyhmyys on tiivistynyt joukossa alkoholin vuoksi ja ilotulitteita käsitellään varomattomasti. Tällöin myös sivulliset ovat vaarassa.
  5. Jos pelkäät postilaatikkosi puolesta, ruuvaa se uudenvuoden yöksi irti. Kiivaimman keskiyön ilotulituksen jälkeen kannattaa tarkistaa oma terassi ja parveke, etteivät rakettien jäänteet käryä terassituolilla.
  6. Polta sädetikut ulkona, äläkä laske juuri palanutta tikkua syttyvälle alustalle.

* Tiedot selviävät Ifin teettämästä kyselytutkimuksesta, johon osallistui 1000 täysi-ikäistä suomalaista joulukuussa 2016. Kyselyn toteutti YouGov Finland.

Jari Pekka Koskela, If, vahingontorjuntapäällikkö, p. 010 514 1883, jari.pekka.koskela@if.fi

• tapaturma
  • suojalasit