Tiedote -

Kroonista myelooista leukemiaa koskevan vaiheen II tutkimuksen väliaikatiedot viittaavat hyvään turvallisuusprofiiliin

Iclusig-valmisteen (ponatinibi) vasteperusteinen annostus voi auttaa optimoimaan hoidon hyödyn ja turvallisuuden kroonista myelooista leukemiaa (KML) sairastavilla potilailla, jotka ovat resistenttejä aiemmalle tyrosiinikinaasin estäjälle tai eivät siedä sitä. ASCO:n tapaamisessa 29.–31. toukokuuta esiteltiin vaiheen II Optic-tutkimuksen väliaikatiedot, jotka perustuvat 21 kuukauden seurantaan. Ne osoittavat muun muassa, että BCR-ABL1-arvot ovat alentuneet pitkäaikaisesti suurella osalla potilaista, mikä viittaa taudin aktiivisuuden heikentymiseen.

Tutkimukseen on osallistunut 282 potilasta, joille on kehittynyt resistenssi aiemmalle tyrosiinikinaasin estäjälle tai jotka eivät siedä sitä. Tutkijat ovat arvioineet Iclusigin kolmea eri aloitusannosta: 45 mg, 30 mg tai 15 mg vuorokaudessa. Potilaita on seurattu keskimäärin 21 kuukauden ajan. Tarkoituksena oli arvioida kunkin annostuksen tehokkuus ja turvallisuus. Analyysi, johon osallistui 216 potilasta, osoittaa, että optimaalinen tasapaino hyödyn ja turvallisuuden välillä saavutettiin käyttämällä 45 mg:n aloitusannosta vuorokaudessa ja alentamalla annosta myöhemmin 15 mg:aan, kun veren BCR-ABL1-pitoisuus oli alle 1 prosentti.

Yhteensä 38,7 prosenttia potilaista, joilla aloitusannos oli 45 mg, oli saavuttanut alle 1 prosentin BCR-ABL1-tason 12 kuukauden kuluttua, ja teho säilyi edelleen, kun annosta pienennettiin 15 mg:aan vuorokaudessa. 75 prosentilla 45 mg:n aloitusannoksen saaneista ja 88 prosentilla 30 mg:n aloitusannoksen saaneista BCR-ABL1-taso pysyi alhaisena kahteen vuoteen asti.

—Nämä Iclusig-valmisteella saavutetut lupaavat tutkimustulokset osoittavat, että potilaita, jotka eivät vastaa muihin tysosiinikinaasin estäjiin tai eivät siedä niitä, voidaan hoitaa tehokkaasti ja suotuisalla haittavaikutusprofiililla, toteaa Uppsalan yliopistollisen sairaalaan hematologi ja tutkija Ulla Olsson Strömberg.

Yleisimpiä haittavaikutuksia olivat trombosytopenia (39,4 %) (pienentynyt verihiutalemäärä), neutropenia (25,2 %) (pienentynyt valkosolumäärä), korkea verenpaine (24,1 %), anemia (17,4 %), päänsärky (17,0 %), korkeat veren rasva-arvot (16,0 %) ja ummetus (12,4 %). Valtimotukostapahtumien (AOE) määrän osalta voitiin osoittaa annoksesta riippuva trendi:

Riippumaton asiantuntijaryhmä suoritti käynnissä olevassa tutkimuksessa valtimotukostapahtumien prospektiivisen arvioinnin, jonka perusteella valtimotukostapahtumia havaittiin aloitusannoksilla 45 mg, 30 mg ja 15 mg vuorokaudessa 5,3 %:lla (n/N = 5/94), 4,3 %:lla (n/N = 4/94) ja 1,1 %:lla (n/N = 1/94) potilaista.

Väliaika-analyysiä laadittaessa valtimotukostapahtumiin liittyviä kuolemantapauksia ei ollut raportoitu.

Tutkimustulosten lopullinen analyysi esitetään, kun kaikkia potilaita on seurattu vähintään yhden vuoden ajan.

Krooninen myelooinen leukemia (KML)

Krooninen myelooinen leukemia on yksi monista verisyöpätyypeistä, ja siihen sairastuu Suomessa vuosittain noin 50 henkilöä (1). KML-potilaalla perimäaineksessa on tapahtunut muutos, jonka seurauksena luuytimessä muodostuu epänormaaleja määriä epäkypsiä valkosoluja. Kromosomimuutoksessa osia kromosomi 9:n ABL-geenistä ja osia kromosomi 22:n BCR-geenistä yhdistyy (translokaatio). Tuloksena on epänormaali geeni, BCR-ABL1, joka toimii kasvusignaalina leukemiasoluille ja edistää taudin kehittymistä. Tätä kromosomimuutosta kutsutaan Philadelphia‑kromosomiksi. (2)

KML:n oireita voivat olla väsymys, hikoilu, näköhäiriöt ja kuume. Noin kolmasosa potilaista on kuitenkin oireettomia, jolloin tauti havaitaan epänormaalista verenkuvasta sattumalta muun hoitokäynnin yhteydessä. Yli 90 prosenttia potilaista saa diagnoosinsa kroonisessa vaiheessa, jolloin vaivat ovat kohtalaisia. Hoitamattomana tauti voi kuitenkin edetä akuutimpaan vaiheeseen (blastivaihe), jossa ennuste on huomattavasti huonompi. (2)

KML on krooninen sairaus, jota ei voida parantaa. Tyrosiinikinaasin estäjien tultua markkinoille hoidossa on kuitenkin edistytty merkittävästi, ja yhtenä osoituksena hoidon tehokkuudesta ovat Optic-tutkimuksen alhaiset tai ei-mitattavissa olevat veren BCR-ABL1-arvot. Nykyisellä hoidolla useimmat KML:n kroonisessa vaiheessa olevat potilaat voivat elää käytännössä normaalia elämää, eikä tauti vaikuta heillä jäljellä olevaan elinaikaan.

Iclusig

Iclusig on niin kutsuttu tyrosiinikinaasin estäjä. Se estää signaalit, jotka käskevät elimistöä muodostamaan epänormaaleja valkosolumääriä. Valmiste torjuu paitsi BCR-ABL1:n myös sen proteiinivariantit, joiden aiheuttamat mutaatiot ovat yhteydessä tyrosiinikinaasin estäjiä koskevaan resistenssiin. Valmiste on hyväksytty KML:n ja Philadelphia-kromosomipositiivisen akuutin lymfaattisen leukemian (Ph + ALL) hoitoon. (3)

Lisätietoja OPTIC-tutkimuksesta: https://clinicaltrials.gov/ct2/show/NCT02467270.

ASCO OPTIC Data Release (Incyte’s Newsroom): https://investor.incyte.com/news-releases/news-release-details/interim-data-open-label-phase-2-optic-study-iclusigr-ponatinib

Lisätietoja:

Catalina Loveman+1 302 498 6171

cloveman@incyte.com

Ela Zawislak+41 795854316

EZawislak@incyte.com

Viitteet:

1.Suomen Syöpärekisteri

2.Suomen Syöpäpotilaat Ry, KML-potilaan opas, https://www.syopapotilaat.fi/opas/kml-potilaan-opas/

3.Iclusiq valmisteyhteenveto 08/2019

ASCO tulee sanoista American Society of Clinical Onkology.

Aiheet

Tutkimusohjelma pitää sisällään 17 lääkeaine-ehdokasta, jotka kohdentuvat 14 eri molekyylikohteeseen. Portfoliossa on immunoterapioita, joilla pyritään saamaan potilaan oma immuunipuolustus hyökkäämään syöpäsoluja vastaan ja kohdennettuja hoitoja, joilla pyritään suoraan tai epäsuorasti estävämään karsinogeenisten mutaatioiden vaikutukset.

Incyten globaali pääkonttori sijaitsee Delawaressa Yhdysvalloissa ja Euroopan pääkonttori on Lausannessa. Incyten palveluksessa on maailmanlaajuisesti yhteensä yli 1000 työntekijää.

Tervetuloa Incyte Biosciences Nordic AB !

​Incyte on globaali, vuonna 2002 perustettu lääkeyritys, joka on keskittyy uusien hoitojen tutkimukseen, kehittämiseen ja valmistamiseen niihin sairauksiin, joihin on tarjolla vain vähän tai ei lainkaan hoitovaihtoehtoja.

S-111 23 Stockholm