Från vänster: professor Magnus Björkholm, Karolinska institutet, Stockholm, Rebecca Warfvinge, Lunds Universitet, professor Satu Mustjoki Helsingsfors Universitet, Helsingfors Universitetssjukhus å Shady Awads vägnar, Erik Fromm, Incyte Biosciences.

​Palkinto kroonisen myelooisen leukemian täsmähoitoa koskevalle tutkimukselle

Incyte myöntää hematologiseen tutkimukseen tarkoitetun 20 000 dollarin stipendin vuonna 2019 Lundin yliopiston tutkijalle Rebecca Warfvingelle ja Helsingin yliopiston tutkijalle Shady Awadille tärkeästä tutkimuksesta kroonisen myelooisen leukemian (KML) alalla. Palkinto jaettiin 24.10.2019 Nordic CML Study Groupin (NCMLSG) syyskokouksen yhteydessä Arlandan Sky Cityssä.

Lundin yliopiston Rebecca Warfvinge saa stipendin tutkimuksestaan, jonka tavoitteena on pystyä tunnistamaan vaikeahoitoiset kantasolut potilailla, joilla on diagnosoitu krooninen myelooinen leukemia (KML). Yksittäisten solujen RNA-sekvensoinnin avulla voidaan kartoittaa leukeemisten kantasolujen erot, ja tämä puolestaan auttaa tunnistamaan erityiset kantasolumarkkerit, jotka ennakoivat potilaan ennustetta ja hoitovastetta. Pitkällä aikavälillä tutkimus auttaa tunnistamaan, ketkä potilaista voivat jättää lääkehoidon ottamatta niin, että taudin uusiutumisriski ei kasva.

—Olen todella iloinen ja kiitollinen, että Incyte on päättänyt tukea tutkimustani. Stipendi on tärkeä, sillä sen avulla voimme laajentaa tutkimustamme nykyistä useampiin potilaisiin. Haluamme pystyä tunnistamaan vaikeahoitoiset kantasolut kroonista myelooista leukemiaa sairastavilla potilailla, jotta voimme määrittää erityiset markkerit, jotka ohjaavat hoitovalintoja ja kertovat, milloin hoito voidaan lopettaa ilman taudin uusiutumisriskiä, toteaa Lundin yliopiston tutkija Rebecca Warfvinge.

Niin kutsuttujen tyrosiinikinaasin estäjien kehitys on parantanut KML-potilaiden ennustetta huomattavasti. Silti ennuste on edelleen huono 2–3 prosentilla potilaista, joilla hoito ei tehoa taudin aggressiiviseen muotoon.

Helsingin yliopiston tutkija Shady Awad saa Incyten pohjoismaisen hematologiastipendin tutkimuksestaan, jonka tarkoituksena on löytää juuri tämän vaikeahoitoisen potilasryhmän kannalta ratkaisevat erityismutaatiot. Nykyään tiedetään, että näillä mutaatioilla on tärkeä merkitys sen kannalta, miten tauti etenee ja miten taudin hoitoresistenssi näissä tapauksissa kehittyy.

—Haluan kiittää Incytea saamastamme stipendistä. Se merkitsee paljon ja kertoo, että olemme oikeilla jäljillä ja yhtiö on kiinnostunut työstämme. Kliinisiä haasteita on edelleen, sillä tietyt KML-potilaat ovat resistenttejä hoidolle, ja nämä riskiryhmään kuuluvat KML-potilaat tarvitsevat entistä parempia hoitomahdollisuuksia. Tämä koskee esimerkiksi KML:n blastivaihetta, jossa tauti muuttuu aggressiiviseksi. Tämä on pääpainopisteenä tutkimuksessani, ja yhdessä projekteista selvitetään genomin ominaisuuksia näillä potilailla: mitkä mutaatiot aiheuttavat taudin muuttumisen ja siirtymisen aggressiiviseen vaiheeseen, kertoo Helsingin yliopiston hematologiayksikön tutkija Shady Awad.

Stipendin tarkoituksena on lisätä kiinnostusta hematologian ja maligniteettien tutkimusta kohtaan.

Incyte haluaa kannustaa nuoria tutkijoita ja mahdollistaa heille korkealaatuisen tutkimuksen harjoittamisen.

—Viimeksi kuluneiden 15 vuoden aikana saavutetuista hienoista edistysaskeleista huolimatta on edelleen KML-potilaita, joilla ennuste on huono. Tuntuu erittäin hyvältä, että voimme lääkeyhtiönä auttaa tuottamaan uutta tietoa juuri näiden potilaiden hyväksi, sanoo Incyte Biosciencesin Pohjoismaiden maajohtaja Erik Fromm.

Krooninen myelooinen leukemia

KML on hitaasti etenevä verisyövän muoto, joka kohdistuu luuytimen verta muodostaviin soluihin. Valkosolujen kypsyminen häiriintyy geenivaurion vuoksi. Suomessa tautiin sairastuu vuosittain noin 50 henkilöä. Useimmat ovat vähintään 60-vuotiaita, mutta tauti voi puhjeta myös lapsille ja nuorille aikuisille. KML on krooninen tauti, mutta tehokkaiden lääkkeiden ansiosta se voidaan saada hallintaan ja potilas voi elää täysipainoista ja aktiivista elämää.

Tutkimusohjelma pitää sisällään 17 lääkeaine-ehdokasta, jotka kohdentuvat 14 eri molekyylikohteeseen. Portfoliossa on immunoterapioita, joilla pyritään saamaan potilaan oma immuunipuolustus hyökkäämään syöpäsoluja vastaan ja kohdennettuja hoitoja, joilla pyritään suoraan tai epäsuorasti estävämään karsinogeenisten mutaatioiden vaikutukset.

Incyten globaali pääkonttori sijaitsee Delawaressa Yhdysvalloissa ja Euroopan pääkonttori on Lausannessa. Incyten palveluksessa on maailmanlaajuisesti yhteensä yli 1000 työntekijää.