Suomalaiselle tohtoriopiskelijalle 20 000 dollarin apuraha syöpätutkimukseen

Globaali lääkeyhtiö Incyte on myöntänyt suomalaiselle väitöskirjatutkijalle, Suvi Douglasille, 20 000 dollarin (noin 18 000 euroa) The Incyte Nordic Grant for Hematological Research -apurahan hematologiseen syöpätutkimukseen.

Suvi Douglas tekee parhaillaan Helsingin yliopistossa väitöskirjaa hematologisille syöpätaudeille eli verisyöville altistavista geneettisistä tekijöistä. Douglas on kiinnostunut siitä, miten perinnölliset tekijät vaikuttavat leukemioiden, luuytimen vajaatoiminnan sekä harvinaisempien hematologisten sairauksien puhkeamiseen.
–Tässä tutkimuksessa keskityn erityisesti akuutin myelooisen leukemian vaikeimmin hoidettavissa olevaan muotoon, erytroleukemiaan, akuuttiin lymfoblastileukemiaan ja Waldenströmin makroglobulinemiaan, Douglas tarkentaa.

Perinnöllisten alttiuksien selvittäminen on tärkeää, jotta esimerkiksi kantasolusiirtoa tarvitsevan potilaan kohdalla osataan selvittää perinnölliset taustat ja ottaa nämä huomioon sopivan luovuttajan etsinnässä.

Tavoitteena ymmärtää taudin biologiaa ja kehittää hoitoja

Douglasin väitöskirjan tavoitteena on lisätä tietoa perittyjen mutaatioiden vaikutuksesta syöpätaudin syntyyn ja taudin etenemiseen. Kun biologisia mekanismeja ymmärretään paremmin, voidaan hoitoja parantaa ja kehittää esimerkiksi uusia lääkkeitä.
–Parasta olisi, jos pystyisimme näistä mutaatioista huolimatta hidastamaan taudin etenemistä. Kantasolusiirrot ovat raskas ja kallis operaatio. Tunnistamalla altistavat geenit osaamme valita potilaalle parhaat mahdolliset vaihtoehdot, jolloin he hyötyvät hoidosta mahdollisimman paljon, Douglas kuvaa.

Jos mutaatiot tunnistetaan ja kantasolusiirto tehdään ajoissa, voidaan jopa estää leukemian puhkeaminen.

Floristista geenitutkijaksi

Suvi Douglas on kotoisin Kotkasta, jossa lukion biologian tunnit herättivät hänen kiinnostuksensa ihmisgenetiikkaan.
–Esimerkiksi risteytyskaaviot olivat minusta kiinnostavia. Opiskelin ensin puutarhuriksi ja tein floristin töitä, mutta sitten pääsin lukemaan biologiaa, muistelee Douglas.

Vuodesta 2017 asti Douglas on tehnyt väitöskirjatutkimusta Helsingin yliopiston biolääketieteellisessä tohtoriohjelmassa. Vaikka tohtorikoulutus ei ollut koskaan tavoitteena, on ala vienyt mennessään.
–Tutkimuksessa ei voi koskaan jäädä paikoilleen, koska asiat etenevät ja koko ajan tulee uutta kiinnostavaa tietoa. Olen utelias luonne ja haluan jatkuvasti oppia lisää, Douglas kertoo.

Apuraha oli iloinen yllätys Douglasin lisäksi koko kymmenhenkiselle tutkimusryhmälle. Apuraha tarjoaa lisää resursseja esimerkiksi aineiston laajentamiseen, mikä edistää tutkimusta merkittävästi.
–Sain puhelun valinnasta itseasiassa pikkujouluissamme. Tunnustus tuntuu tietysti kivalta, ja olen todella kiitollinen. Perinnöllisten mutaatioiden vaikutusta on selvitetty esimerkiksi rintasyövän taustalla, mutta verisyöpien alalla tämä on verrattain uusi juttu. Aihe koetaan nyt tärkeäksi tutkia lisää, Douglas summaa.

Douglas jakaa yhteensä 40 000 dollarin apurahan kiinalaisen Huan Cain kanssa, joka tutkii hematologiaa Karoliinisessa instituutissa, Ruotsissa.

Kategoriat

Tutkimusohjelma pitää sisällään 23 lääkeaine-ehdokasta, jotka kohdentuvat 21 eri molekyylikohteeseen. Portfoliossa on immunoterapioita, joilla pyritään saamaan potilaan oma immuunipuolustus hyökkäämään syöpäsoluja vastaan ja kohdennettuja hoitoja, joilla pyritään suoraan tai epäsuorasti estävämään karsinogeenisten mutaatioiden vaikutukset.

Incyten globaali pääkonttori sijaitsee Delawaressa Yhdysvalloissa ja Euroopan pääkonttori on Morges (Svitzi). Incyten palveluksessa on maailmanlaajuisesti yhteensä yli 2000 työntekijää.