Hyödyntämätön potentiaali hopeatarjottimella. Olkaa hyvä!

Mikä on yhtä totta kuin halla heinäkuussa? Kasvuun tähtäävien yritysten kansainvälistymisen vaade. Oletko valmis? Kesän katoamiseen emme ehkä henkisesti varautuneet, mutta jos haluat olla kilpailukykyinen ja lyödä läpi uusilla markkinoilla, täytyy yrityksesi olla valmis kansainvälisten osaajien hyödyntämiseen.

Kansainvälistymisen välineet ja tulevaisuuden osaajat ovat kuin hopeatarjottimella valmiina käyttöösi. Hyödynnätkö tämän potentiaalin yrityksesi kasvuun tai kansainvälistymiseen?

"Suomen mahdollisuudet kilpailla erilaisilla digialoilla paranevat entisestään, jos tänne kyetään houkuttelemaan alan työvoimaa, opiskelijoita ja yrittäjiä.", mainitsi Business Finlandin Ulla Hiekkanen-Mäkelä Yle Aamun haastattelussa taannoin. Samaan hengenvetoon voi todeta, että uusi osaaminen ja työvoima on tarpeellista monilla aloilla. Sen toteaa TE-palveluiden puolivuosittain kokoama Ammattibarometri.

Miten sitten astella kohti kansainvälisyyttä? Business Finlandin Talent Boost -toiminnan johtaja Hiekkanen-Mäkelä antaa konkreettisia vinkkejä, joihin meillä seinäjokisilla on erinomaiset tarttumisen mahdollisuudet.

"Kansainvälisiä opiskelijoita tulisi törmäyttää suomalaisten yritysten kanssa, sillä nämä nuoret ovat kiinnostuneita työskentelemään Suomessa opintojensa jälkeen.", toteaa Hiekkanen-Mäkelä. Toisin sanoen, kättemme ulottuvilla on hyödyntämätön kansainvälisen osaamisen lähde ja apua työvoimapulaan niin kansainvälisten opiskelijoiden kuin alueellamme jo asuvien satojen kansainvälisten osaajien myötä.

Miten sitten törmätä? Työharjoittelut ovat osa kansainvälisenkin opiskelijan oppimiskokemusta ja työnantajat saavat vastavuoroisesti käyttöönsä innokkaan uuden työntekijän, joka voi omalla panoksellaan olla MERKITTÄVÄSSÄ roolissa kehittämässä yrityksen toimintaa eteenpäin. Harjoittelun byrokratia on yrityksen näkökulmasta höyhenen kevyttä, ja onhan se pieni hinta potentiaalisen työntekijän löytämiselle, eikö totta? Palvelupäällikkö Sirkku Uusimäki Seinäjoen Ammattikorkeakoulusta auttaa laittamaan rattaat pyörimään!

Rahoitusratkaisuja kansainvälistymiseen? Onko sinulla yritys, joka etsii tuotteelleen, palvelulleen tai liiketoimintamallilleen uusia markkinoita ulkomailta? Ehkä olet kansainvälistymisen alkuvaiheessa tai toimit jo vientimarkkinoilla, mutta tarvitset lisää osaamista tiimiisi? Yrityksesi haikaillessa kansainvälisille markkinoille kannattaa tutustua Business Finlandin rahoitusinstrumentiin, Talent Explorer, jonka avulla voit palkata asiantuntijan tuomaan kansainvälistä tietoa ja osaamista yritykseesi. Ehkä tässä olisi väylä palkata paikallinen, kansainvälinen osaaja organisaatioosi tuomaan uniikkia osaamista uudelta vientimarkkinalta.

Avainnippu kansainvälisyyteen ja kasvuun on käsissäsi. Miten käytät sitä?

• rekrytointi
  • kasvu