Missä sinun amazonisi virtaa?

Vienti on nyt kuuma sana. Ilahduttavasti moni pienikin yritys on ottanut asiakseen suunnitella kansainvälistymistä. Mahdollisuuksia maailmalla on paljon. Elintarvikepuolella Aasia vaikuttaa lupaavalta markkinalta puhtaille, turvallisille, terveysvaikutteisille tuotteille. Myös Euroopassa näyttää olevan kysyntää skandinaavisille tuotteille, luomu ja -ton päätteisten tuotteiden valmistajia haetaankin koko ajan. Konkreettisiin myyntimahdollisuuksiin voi tutustua esimerkiksi Market Opportunities - ja Enterprise Europe Network -sivustojen kautta.

Perinteisen jälleenmyyntiverkoston rakentamisen sijaan tai sen rinnalle moni yritys suunnittelee tai on jo toteuttanut verkkokaupan. Monen asiakkaan kanssa olemme miettineet, onko oma verkkokauppa ratkaisu vai lähteäkö mukaan valmiiseen verkkokauppaan? Sitä onkin hyvä aprikoida, sillä kilpailua on ja monikanavaisuuttakin on tarpeen pohtia.

Monikanavaisuudesta hyvä esimerkki on paimiolainen Succaplokki, joka myy neulontatarvikkeita ympäri maailmaa. Heillä on oma verkkokauppa, myyntikanava Etsyssä, tuotteita myynnissä n. 20 muun verkkokaupan kautta sekä lisäksi perinteinen jälleenmyyjäverkosto.

Lapualta hyvä esimerkki on PP-tuote, joka myy myös oman verkkokaupan kautta, Amazonissa ja jälleenmyyjien kautta. Seinäjoelta Finnero porskuttaa maailmalle myös Amazonin kautta.

Mikäli yrityksesi pohtii maailman valloitusta ja verkkokauppa on osa strategiaasi, harkitse millaisen kombon rakennat oman verkkokaupan, muiden verkkokauppa-alustojen (Amazon ja muut valmiit palveluntarjoajat) ja muun jälleenmyyntiverkoston välillä.

Pienistä puroista voi kasvaa hyvin rakennettuna suurikin virta. Tässä listattuna muutama verkkokauppa, jotka ovat erikoistuneet skandinaavisten elintarvikkeiden myyntiin. Ei muuta kuin kontaktoimaan ja tarjoamaan omia tuotteita näihin kanaviin.

https://www.touchoffinland.com/ http://www.finndeli.co.uk/bread-biscuits

Amazonin saloihin pääset tutustumaan Inton markkinamaanantaissa 27.11. klo 15-17. Maksuton ja toimialarajaton Kasvuskanneri-hankkeen tapahtuma. Linkki tapahtumaan alla.

Paulliina Hautamäki, puh. 0400 754 878, pauliina.hautamaki@intoseinajoki.fi

Pauliina Hautamäki toimii Inton palvelutiimissä ja pyrkii myyntiliidejä välittämällä saamaan vipuvoimaa Seinäjoen seudun yritysten myynnin kasvuun. Vapaa-aikanaan hän on kyläaktivisti ja myy tanskalaista vaatemuotia.

Liitetyt tapahtumat