Børre Finsrudin, oikealla, ja työtoveri Frode Næssin tavoitteena on, että Isoenergi AS on
pian koko maan laajuinen puhallusvillaurakoitsija.
pian koko maan laajuinen puhallusvillaurakoitsija.

Uutinen -

Story: Panostus puhallusvillaan osoittautui menestykseksi Isoenergi toimii pian koko maassa

Kun puuseppä Børre Finsrud näki, kuinka hänen isänsä talo eristettiin nopeasti ja tehokkaasti puhallusvillalla, hän teki päätöksen. – Tajusin heti, että työ sopisi minulle hyvin. Se olisi tulevaisuuden eristystapa. Tämä tapahtui vuonna 2008, ja nykyään Børre johtaa Isoenergi AS:ää, puhallusvillaurakoitsijoiden ketjua, jolla on kuusi osastoa eri puolilla Norjaa ja joka pian laajentuu 16-osastoiseksi koko maan laajuiseksi organisaatioksi.

Tämän päivän tehtävä on Vettreåsenissa Oslon ulkopuolella sijaitsevan Mesterhus-talon eristys. Paikasta on mahtava näköala vuonolle. Børre on peruuttanut kuorma-autonsa taloa kohti ja vetänyt letkun sisään. Hänen kanssaan tilapäisesti työskentelevä trondheimiläinen kollega Frode Næss syöttää kuor- ma-autossa olevaan laitteeseen puhallusvillaa säkeistä.

Työn aikana Børre voi koko ajan hallita, että seiniin ja yläpohjaan puhallettavan villan määrä on juuri oikea optimaalisen eristystuloksen takaamiseksi.

Koko talo
Hän ei kadu kahdeksan vuotta sitten tekemäänsä päätöstä hetkeäkään. Silloin puhallusvillaan suhtauduttiin vielä varauksellisesti, mutta sen jälkeen puhallusvilla on muuttunut yläpohjien lisäeristeenä käytettävästä aineesta yhä suuremmassa määrin koko talon eristeeksi.

– Toki tiettyjä ennakkoluuloja on edelleenkin, mutta nykyään yläpohjien lisäeristäminen muodostaa enää pienen osan toiminnastamme. Suurin osa työstä, ehkä noin 80 prosenttia, on uudisrakennusten eristyksiä, Børre kertoo. Hän näkee markkinoiden kasvavan päivä päivältä.

– Puskaradio on paras markkinointivälineeni, hän nauraa.Talon tuleva omistaja Arne Aalrust osuu sattumalta paikalle eikä vaikuta lainkaan huolestuneelta.

– En suinkaan, olen itse työskennellyt rakennusalalla sähköasentajana, joten tiedän itsekin jotakin. Puhallusvilla on nykyään jotakin aivan muuta kuin joskus ennen, jolloin sille oli vain vähän merkittäviä käyttömenetelmiä.

Kokopäiväisesti puhallusvillaa
Børrellä on edelleen puusepänverstaansa, mutta sitä hoitaa nykyään palkattu työntekijä. Itse hän työskentelee kokopäiväisesti puhallusvillayrityksessään. Samoin on käynyt trondheimiläiselle kollegalle Frode Næssille, joka perusti paikallisen Isoenergin osaston vuonna 2012 ja on ollut vuodesta 2015 yhdessä Børren kanssa Isoenergin osaomistaja jatkuvan kasvun aikana.

– Olin silloin ollut puuseppä kymmenen vuotta ja etsin vaihtoehtoista alaa. Nyt työskentelen kokopäiväisesti puhallusvilla-alalla ja viihdyn sen parissa erinomaisesti. Se on nopeaa ja tehokasta, asiakkaat ovat tyytyväisiä – ja itse vältän monet paperityöt.

Kun Børre perusti Isoenergin, hän testasi monia puhallusvillamerkkejä. Varsin pian hän päätyi käyttämään yksinomaan Knauf Insulationin Supafil Framea.

– Se nyt vain on selvästi parasta ja sen lambda-arvo on hyvä. Lisäksi Knauf Insulationin kanssa on helppo asioida.

Hyvä dokumentaatio
Tulevaisuus näyttää valoisalta sekä puhallusvillalle eristysmenetelmänä että Isoenergille yrityksenä, Børre kertoo. Vaikuttavin argumentti on tietysti se, että puhallusvillalla kaksi miestä eristää uuden huvilan päivässä, kun siihen perinteisellä menetelmällä menee kahdelta mieheltä kaksi viikkoa.

– Lisäksi voimme tarvittaessa lyödä pöytään dokumentit, jotka vakuuttavat epäilevät asiakkaat, Børre naurahtaa tarkoittaen esimerkiksi norjalaisen SINTEF Byggforsk -tutkimuslaitoksen antamaa hyväksyntää.

Hän kuitenkin vakavoituu nopeasti.

– Minulla on tietysti tässä asiassa omat intressini, mutta jos yritän ajatella asiaa täysin puolueettomasti, kaikki faktat puhuvat puhallusvillan puolesta. Niin se vain on.

Supa fil-puhallusvillan edut Børre Finsrudin mukaan

•  Tehty kierrätyslasista.

• Helppo asentaa puhaltamalla.

• Hyvä eristystulos ilman liitoskohtia tai rakoja.

• Voidaan käyttää sekä avoimissa yläpohjissa että suljetuissa rakenteissa.

• Ei hukkaa.

• Tuottaa vain vähän pölyä.

• Ei eristemateriaalin varastointia ja siirtelyä työmaalla.

• Ei kosteusongelmia: kuiva eriste puhalletaan suoraan laitteesta paikalleen.

• Täyttää hyvin tilat esimerkiksi tukijalkojen, sähköputkien ja ilmanvaihtokanavien ympärillä.

• Lisätietoja:
    Thomas Pompe, Management assistent | +46 (0)703 35 54 43