Skoglunds valitsee EcoBatt35:n.

Uutinen -

Story: Skoglunds valitsee Knauf Insulations EcoBatt35:n: Taloudellisuus ja puusepät ohjaavat

Skoglundsin projektit Leksandissa seuraavat toistaan: uusia asuntoja ja uusi pankkikonttori Leksandiin sekä suuren ajanvietekeskuksen rakentaminen Faluniin. Näille on olemassa yksi yhteinen nimittäjä: EcoBatt35-eriste Knauf Insulationilta.
– Varmistamme arvot, kuten käyttötalouden, palosuojauksen ja äänieristyksen. Sitten 95 prosentilla puusepistä on käytössään EcoBatt, koska se aiheuttaa vähemmän kutinaa ja sen käsittely on helppoa, sanoo Sivert Andersson, Skoglundsin työnjohtaja.

EcoBattin käyttö ei ole mikään uusi kokemus Skoglundsille. Tätä eristettä on käytetty aikaisemmin muun muassa Moran matkakeskuksen rakentamiseen ja Leksands Sparbank -pankin Rättvikin konttorin perusparannukseen sekä Leksandsissa sijaitsevan Rosen-asumisoikeusyhdistyksen aitan rakentamiseen.

– Ne olivat hyviä silloin, ja uudella matalammalla lambda-arvolla valinta on vielä yksinkertaisempi, sanoo Sivert Andersson, joka ostaa kaiken eristeen AB Karl Hediniltä Leksandissa.

Leksands Sparbank -pankin Rättvikin sivukonttorin perusparannuksen jälkeen jatkuu pankin pääkonttorin perusparannus sopivassa osoitteessa Sparbanksgatan 1 Leksandissa. Kolmikerroksinen talo mukautetaan kolmessa vaiheessa tämän päivän todellisuuteen, mikä tarkoittaa vähemmän käteisen rahan käsittelyyn varattua tilaa ja enemmän tilaa henkilökohtaisille tapaamisille.

– Tässä tapauksessa matala äänenvoimakkuustaso on itsestäänselvyys, joten asennamme sisäseiniin 70 senttimetriä EcoBattia, sanoo Sivert Andersson.

Joen mutkassa
Samanaikaisesti Skoglunds rakentaa uusia asuntoja Österdal-joen toiselle puolelle. Kesällä 2014 valmistui Rosenin asumisoikeusyhdistykselle 16 asuntoa aivan joen rannalle. Menestystä jatkaa nyt kahdeksan lisäasunnon valmistuminen Liljan-asumisoikeusyhdistykselle aivan naapuriin. Perusta valettiin marraskuussa ja asukkaiden muuton lasketaan alkavan kesällä.

– Käyttötaloudesta tulee vielä tärkeämpää, kun rakennetaan uudisrakennuksia. Ulkoseiniin asennetaan 170 mm EcoBatt35-eristettä, sanoo Sivert Andersson.

Myös Falunissa Skoglundsilla on kiinnostava projekti osaomistajana Falun Bowling & Krog -yhtiössä. Myntgatanille Faluniin rakennetaan 2 500 neliömetrin ajanvietekeskus, johon kuuluu mm. keilailuratoja, 900 henkilön yökerho, ravintola, baari ja oleskelutila. Keskuksen on määrä valmistua syksyllä 2017.

– Tässä projektissa on oleellista äänieristys yhdessä käyttötalouden kanssa. En pysty kuvittelemaan, että käyttäisimme mitään muuta EcoBattin sijasta, sanoo Sivert Andersson.

Skoglundsin tiedot

• Hallmans Per Karlsson perusti Skoglunds i Leksandin vuonna 1891 rakennusliikkeeksi. Tänä päivänä se on Ruotsin vanhin toiminnassa oleva rakennusalan yritys.
  • Vuosien kuluessa yritys on kasvanut ja yritysryhmään kuuluu tällä hetkellä Skoglunds Bygg, Skoglunds Fastigheter, Öhrns-maalaamo ja Leksands Maskinpartner.
  • Skoglunds on edelleen perheyritys neljännessä sukupolvessa. Sillä on noin 110 työntekijää ja sen liikevaihto on 300 miljoonaa Ruotsin kruunua vuodessa.