Lämmin Koti OY valitsi Knauf Insulationin kumppanikseen rakentamaan energiatehokasta hotellia Kolin kansallispuistoon.

Energiatehokasta hotellirakentamista Kolin Kansallispuistossa

Lämmin Koti valitsi Knauf Insulationin yhteistyökumppanikseen mielenkiintoiseen hotellirakennusprojektiin Kolin kansallispuistossa. Tavoitteena on tarjota korkealaatuista puhallusvillaeristystä ja parantaa rakentamisprosessin energiatehokkuutta.

Knauf Insulation Finlandin edustaja Tero Mäkinen tapasi Lämmin Koti Oy:n omistajan Markku Väänäsen Kolilla hotellityömaalla, jossa yritys työskenteli ullakkoeristyksen parissa. Lämmin Koti täyttää tänä vuonna 10 vuotta ja on alusta asti erikoistunut energiatehokkuutta parantaviin korjaus- ja rakentamisratkaisuihin.

Keskittyminen puhallusvillaan on tuottanut tulosta

Markku Väänänen kertoo yrityksen panostaneen viime vuosina voimakkaasti puhallusvillan asennukseen.

– Knauf Insulation on ollut yhteistyökumppanimme alusta alkaen. Olemme vakiinnuttaneet asemamme Joensuussa ja Pohjois-Karjalassa, ja meidät tunnetaan nykyään parhaiten puhallusvillasta.

Kohonneet energiakustannukset ovat herättäneet niin taloyhtiöiden kuin omakotitalojen omistajat tilaamaan lisäeristyksiä. Näiden hankkeiden lisäksi yritys on nyt mukana Kolin suuressa hotelliprojektissa.

Vaikka uudisrakentaminen on viime aikoina vähentynyt, lisäeristyksen tarve on edelleen lisääntynyt. Väänänen arvioi, että Lämmin Koti tulee tekemään tulevaisuudessa yhä enemmän energiatehokkuutta parantavia julkisivujen lisäeristyksiä Knaufin puhallusvillalla. Lisäksi Lämmin koti on tehnyt seinäpuhalluksia sekä uusiin että vanhoihin taloihin, ja tämäntyyppiset projektit tulevat Väänäsen mielestä yleistymään.

Kun tulee puhe Knaufin Supafil Frame -tuotteen ominaisuuksista, Väänänen mainitsee, kuinka paljon helpompaa valkoista villaa on puhaltaa erityisesti pimeissä ja ahtaissa ullakkotiloissa.

– Asentaja näkee valkoisen villan paremmin, mikä takaa paremman työn laadun. Kevyt villa ja suuri hyötykuorma hyödyttävät sekä meitä että asiakasta, Väänänen jatkaa.

– Polttoaine- ja energiakustannusten noustessa on eduksi, että autoon mahtuu useita satoja kuutiometrejä villaa, ja turhia matkoja takaisin varastolle kertyy vähemmän. Tästä on erityisesti hyötyä Pohjois-Karjalassa, missä välimatkat ovat pitkiä.

Ympäristöystävällisyys on muutakin kuin vain kierrätysmateriaalien käyttöä raaka-aineena

Tero Mäkisen mukaan Knaufilla on jo pitkään tarkasteltu ympäristöystävällisyyttä laajemmasta näkökulmasta.

– Eristäminen oli ennen vähän kuin toppatakin päälle pukeminen kylmällä ilmalla eli ensisijaisesti talon pitämistä lämpimänä. Kun rakennuksista halutaan entistä energiatehokkaampia, hyvä eristys on tärkeä osa suurempaa kokonaisuutta. Pelkkä ympäristöystävällinen raaka-aine ei enää riitä, vaan myös tuotannon ja kuljetuksen vaikutukset ympäristöön on huomioitava.

Knauf Insulation on osa Knauf Groupia, joka on maailmanlaajuisesti toimiva perheomisteinen rakennusmateriaaleihin keskittyvä konserni. Konsernin liikevaihto on yli viisi miljardia euroa. Olemme yksi maailman suurimmista eristeiden valmistajista, ja me toimimme yli 40 maassa. Meillä on yli 28 tuotantolaitosta, joissa valmistetaan lasivillaa ja kivivillaa. Palveluksessamme on yli 6 000 työntekijää, ja me olemme asiantuntijoita eristeiden valmistuksessa, tutkimuksessa ja kehitystyössä. Tarjoamme edistyksellisiä ratkaisuja, jotka parantavat rakennusten energiatehokkuutta ympäri maailmaa. Lue lisää meistä ja tuotteistamme osoitteessa www.knaufinsulation.fi