Ohita
Vanessa Rae, Knauf Insulationin Pohjois-Euroopan markkinointi- ja ympäristöjohtaja

Ympäristöystävällisyyden edistäjä Pohjois-euroopassa

Knauf Insulationin Pohjois-Euroopan markkinointi- ja ympäristöjohtaja Vanessa Rae on ottanut vetovastuun ympäristötavoitteiden saavuttamisesta alueellaan.

Kuinka päädyit sisällyttämään ympäristötavoitteet vastuualueeseesi Pohjois-Euroopan markkinointijohtajana?

Vuonna 2020 julkaistu ympäristöstrategiamme For A Better World inspiroi minua, ja halusin ottaa aktiivisen roolin sen toteuttamisessa alueellamme. Koska olemme ympäristöystävällisten ratkaisujen johtava valmistaja, meidän on toimittava suunnannäyttäjänä. Se sopii hyvin yhteen brändimme sekä arvojemme kanssa, ja täydentää siksi hyvin markkinoinnin vastuualuetta.

Miksi ympäristöystävällisyys on sinulle tärkeää?

Olen huolissani maapallon tilasta. Ihmisten toiminnan haittavaikutukset ovat kiistattomia, ja seuraukset ovat todella pelottavia. Meidän on ryhdyttävä heti toimeen hiilidioksidipäästöjen vähentämiseksi ja pidettävä huolta haavoittuvasta planeetastamme. Yrityksellämme on tässä merkittävä rooli.

Mitkä ovat tärkeimmät saavutuksesi markkinointi- ja ympäristöjohtajana?

Suoritin heti virassa aloitettuani Cambridgen yliopiston Business Sustainability Management -kurssin vahvistaakseni tietämystäni ja saadakseni selkeät suuntaviivat uuden haasteen kohtaamiseen. Olen käyttänyt runsaasti aikaa Knauf Insulationin ympäristösertifikaateista tiedottamiseen ja olen luonut inspiroivan kuvauksen, jota voi minun lisäkseni hyödyntää koko yritys. Olen myös saanut paljon arvokasta tietoa asiakkaidemme kanssa käydyistä keskusteluista – en ole ainoastaan saanut käsitystä heidän odotuksistaan, vaan lisäksi minulle on valjennut, että vaikka tehtävää vielä riittää, matkamme kohti ympäristöystävällisyyttä on jo hyvällä alulla.

Miltä roolisi ja tiimisi tulevaisuus näyttää, ja mitä haluat saavuttaa?

On mahtavaa, että saimme luvan palkata lisää työntekijöitä, joten rakennamme nyt ympäristötiimiä Pohjois-Eurooppaan. Tämä tarkoittaa, että meillä on tarvittavat taidot ja resurssit, jotta voimme alkaa toteuttaa ympäristöstrategiaa nopealla tahdilla. Lisäksi olen mukana useiden eri alueiden projekteissa, jotka auttavat Knauf Insulationia eteenpäin muun muassa vihreän energian ja kiertotalouden saralla.

Onko sinulla mitään jännittäviä projekteja suunniteltuna vuodelle 2023?

Kaikilla ympäristöstrategian osa-alueilla tapahtuu paljon, oli sitten kyse henkilöstön hyvinvoinnista, kiertotaloudesta, hiilineutraaliudesta tai paremmista rakennuksista. Myös tuotteiden suorituskykyyn on tekeillä parannuksia. St. Helensin tehdasta remontoidaan, ja uuteen laitteistoon on tehty merkittäviä sijoituksia. Sen ansiosta pystymme lanseeraamaan alempia lambda-arvoja hyödyntäviä ratkaisuja sekä pienentämään tuotteidemme hiilijalanjälkeä, mikä on todella jännittävä kehitysaskel. Pysy kuulolla!

Mitkä ovat tämänhetkiset päätavoitteesi sekä suurimmat haasteet Pohjois-Euroopassa ympäristöystävällisyyden osalta?

Tärkeintä on varmistaa, että tuotteemme ovat relevantteja sekä nyt että tulevaisuudessa – rakennuslainsäädännön kiristyessä meidän täytyy varmistaa, että emme ainoastaan tarjoa asiakkaille sopivia ratkaisuja, vaan myös tuemme lainsäätäjien tekemää työtä kohti nollapäästöjä. Teemme yhteistyötä päättäjien ja vaikuttajien kanssa varmistaaksemme, että saamme kavennettua laskennallisen ja todellisen energiatehokkuuden välistä eroa, jotta rakennukset toimivat suunnitellusti todellisissa olosuhteissa.

Suurin pidemmän tähtäimen haaste on todennäköisesti tuotannon siirtyminen vihreään energiaan. Se vaatii yritykseltä suurta teknologista muutosta ja se voidaan saavuttaa vain tekemällä yhteistyötä johtavan teknologiatiimimme kanssa. Olisi mahtavaa, jos Knauf Insulation olisi yksi eristysalan ensimmäisistä vihreään energiaan siirtyneistä yrityksistä!

Aiheet

Knauf Insulation on osa Knauf Groupia, joka on maailmanlaajuisesti toimiva perheomisteinen rakennusmateriaaleihin keskittyvä konserni. Konsernin liikevaihto on yli viisi miljardia euroa. Olemme yksi maailman suurimmista eristeiden valmistajista, ja me toimimme yli 35 maassa. Meillä on yli 40 tuotantolaitosta, joissa valmistetaan lasivillaa, kivivillaa, suulakepuristettua polystyreeniä (XPS), solupolystyreeniä (EPS) ja suulakepuristettua polyetyleeniä (XPE). Palveluksessamme on yli 5 500 työntekijää, ja me olemme asiantuntijoita eristeiden valmistuksessa, tutkimuksessa ja kehitystyössä. Tarjoamme edistyksellisiä ratkaisuja, jotka parantavat rakennusten energiatehokkuutta ympäri maailmaa. Lue lisää meistä ja tuotteistamme osoitteessa www.knaufinsulation.se

Lehdistön yhteyshenkilö Marknadskoordinator Nordic Sverige

Meistä