Kukkaisviikot luopuvat missikisoista - Kukkaistytöksi Anitta "Iso A" Ahonen

Kukkaisviikot ovat vuonna 2018 remontin alla ja uudistuminen näkyy myös Kukkaisviikkojen perinteisissä henkilövalinnoissa. Kukkaistyttöä ei enää valita yleisöäänestyksellä, vaan Kukkaistytöksi on valittu Kukkaislähettiläs, tamperelainen stand up -koomikko Iso A. Kukkaispormestariksi kutsuttiin toisen polven kalakauppias ja Tampereen Kauppahallin kauppiasyhdistyksen puheenjohtaja Petri Nygrén.

“Kukkaistytön valinta on hieno perinne. Tyttö on tuonut vuosikymmenien ajan iloa tamperelaisten elämään ja arvostamme valtavan paljon aiempien vuosien Kukkaistyttöjä. Kauneuskilpailut ovat kuitenkin hiukan menneen maailman juttu ja sen vuoksi olemme päätyneet uudistamaan myös tätä konseptia,” kertoo Kukkaisviikkojen tuottaja ja koordinaattori Emmi Nuorgam.

Tänä vuonna Kukkaislähettilään tärkein tehtävä on tuoda Kukkaisviikkoja esille omalla toiminnallaan. Lähettilääksi haluttiin henkilö, joka henkii kukkaisviikkomaista, iloista ja positiivista energiaa ja jonka tamperelaiset jo valmiiksi tuntevat. Iso A eli Anitta Ahonen on tamperelaisten rakastama koomikko ja esiintyjä, joka ei peittele tunteitaan Tamperetta kohtaan.

“Pidän tätä virstanpylväänä myös omassa elämässäni. Luin joskus Turussa Puutorin vessan seinätekstin: turkulaiseksi 50 vuodessa. Olen ajatellut, että tamperelaiseksi tullaan sadassa vuodessa, mutta se kestikin vain 34 vuotta. Titteli on hieno ja kannan sen ylpeydellä. Ihan kuin olisin vihdoin saanut Tampereen passin!” Ahonen veistelee.

Pormestarivalinnalla Tampere Tunnetuksi ry. haluaa osoittaa tukensa keskustan kivijalkaliikkeille ja kaupungin sydämelle Kauppahallille. Nygrénin 30 vuotta jatkunut ura kauppiaana ja nyt kauppiasyhdistyksen puheenjohtajana on tässä tuulisessa markkinatilanteessa todella kunnioitettava. Kalaliike Nygrén on myös monelle tamperelaiselle instituutio, jota ilman ei tule juhannus eikä joulu.

“Kyllä tässä iso mies herkistyy, kun saa tälläistä tunnustusta työstään. Meidän kivijalkakauppiaiden täytyy pitää yhtä ja varmistaa, että kaupunkilaiset ja matkailijat löytävät meidät kerta toisensa jälkeen aina uudelleen.” huokailee Nygrén.

• Taide, kulttuuri, viihde

• petri nygrén
  • anitta iso a ahonen
  • kukkaisviikot

Alueet

• Pirkanmaa

Kukkaisviikot tuovat Tampereen tulvilleen kukkia, kulttuuria, ruokaa ja shoppailua jo 35. kerran. Ensimmäiset kukat ilmestyvät katukuvaan toukokuussa ja viimeisistä nautitaan vielä syyskuulla. Kukkaisviikkojen avajais- ja hurlumheiviikko järjestetään 6.-10.6.2018. Kukkaisviikkoja järjestää keskustan kehittämisyhdistys Tampere Tunnetuksi ry.