For Women in Science -apuraha myönnetty geenitutkija Henna Tyynismaalle

Lehdistötiedote 18.5.2016

L’Oréal Finland Oy:n ja Suomen Unesco –toimikunnan apuraha

Geenitutkija, dosentti Henna Tyynismaalle myönnetty For Women in Science 2016 –apuraha

Molekyyligenetiikan dosentille, tohtori Henna Tyynismaalle on myönnetty 15 000 euron
For Women in Science 2016 -apuraha tutkimustyöstä molekyylineurologian alalla.

Henna Tyynismaa on akatemiatutkija Helsingin yliopiston molekyylineurologian tutkimusohjelmasta. Hän on väitellyt tohtoriksi vuonna 2007 ja johtanut omaa tutkimusryhmää vuodesta 2011. Hän on pitkäjänteisesti selvittänyt mitokondrioiden toimintaa ja sen liittymistä neurologisiin sairauksiin.

”Henna Tyynismaan tutkijaura on vakuuttava. Hänen väitöskirjansa palkittiin vuonna 2007 Helsingin yliopiston parhaana niin lääketieteellisessä tiedekunnassa kuin biolääketieteen alaltakin.

Omassa tutkimusryhmässään hän on tunnistanut geenejä, jotka altistavat harvinaisille neurologisille sairauksille käyttäen moderneja ihmisgenetiikan menetelmiä. Tyynismaan tavoitteena on parantaa näiden sairauksien diagnostiikkaa, luoda tautimalleja niiden etiologian ymmärtämiseksi ja hoitokeinojen kehittämiseksi, ja erityisesti tunnistaa niiden taustalla mahdollisesti vaikuttavat mitokondrioiden toimintaan liittyvät ongelmat” kertoo For Women in Science –juryn puheenjohtaja, akateemikko Irma Thesleff.

Tyynismaa on julkaissut arvostetuissa kansainvälisissä lehdissä yhteensä 42 tieteellistä artikkelia, joista 10 viimeisenä tekijänä.

Suomessa L’Oréalin ja Unescon For Women in Science –apurahoja on myönnetty vuodesta 2006 alkaen.

Aikaisemmat apurahan saajat ovat:

2006 Iiris Hovatta, ihmisen ahdistuneisuushäiriöiden genetiikka
2006 Noora Kotaja, miehen sukusolujen erilaistuminen ja hedelmällisyys sekä niitä säätelevät mekanismit
2006 Tatiana Petrova, paksusuolen syövän synty
2008 Johanna Ivaska, syövän eteneminen
2010 Sari Lauri, vastasyntyneiden aivotoiminta
2012 Anna-Liisa Laine, kasvitautien tutkimus
2014 Maria Vartiainen, aktiinin ja tuman tutkimus

Juryn jäsenet:

Irma Thesleff, akateemikko, juryn puheenjohtaja
Marja-Riitta Taskinen, professori
Päivi Tikka, Unescon edustaja
Anu Wartiovaara, professori

Katja Vainionpää, toimitusjohtaja, L'Oréal Finland
Jenny Kivinen, Scientific Advisor, L'Oréal Finland, sihteeri

L’Oréal-säätiö:

Ole mukana. Arvosta. Kommunikoi. Tue. Riko rajoja. Nämä ovat perusarvoja, joille naisten tukemiseen omistautuneen L’Oréal Foundation -säätiön toiminta perustuu. Toiminnallamme on kaksi pääaluetta – tiede ja kauneus.

For Women in Science -ohjelma toteutetaan kansainvälisessä yhteistyössä Unescon kanssa. Ohjelman avulla L’Oréal Foundation rohkaisee lukiota käyviä tyttöjä suuntautumaan tiedeuralle, tukee naistutkijoita ja palkitsee erinomaisia saavutuksia aloilla, joilla ei aikaisemmin ole toiminut naisia.

Kauneusohjelmiensa kautta säätiö auttaa sairauden seurauksista kärsiviä vähävaraisia tai syrjäytyneitä naisia saamaan takaisin itsetuntonsa ja naisellisuutensa. Säätiön toimintaan sisältyy myös kauneusalan koulutusohjelmia.

Lisätietoja: Tarja Kuusela, PR- ja viestintäpäällikkö, L’Oréal Finland Oy, tarja.kuusela@loreal.com,
puh. 040 587 6063.

www.forwomeninscience.com; www.facebook.com/forwomeninscience
#forwomeninscience, @4womeninscience

Unesco

Perustamisvuodestaan 1945 lähtien Yhdistyneiden kansakuntien kasvatus-, tiede- ja kulttuurijärjestö Unesco on tukenut kansainvälistä tiedeyhteistyötä kestävän kehityksen ja maailmanrauhan toimeenpanevana voimana. Unesco auttaa valtioita kehittämään yhteiskuntapolitiikkaansa, tiedekoulutustaan ja tieteellisiä, teknologisia ja innovatiivisia valmiuksiaan. Lisäksi Unesco johtaa useita hallitustenvälisiä ohjelmia, joiden tarkoituksena on makean veden varantojen ja meren ja maaperän resurssien kestävä käyttö, biologisen monimuotoisuuden suojelu ja tieteen roolin vahvistaminen ilmastonmuutoksen ja luonnonkatastrofien vastaisessa taistelussa. Näiden päämäärien saavuttamiseksi Unesco pyrkii lopettamaan kaiken syrjinnän ja edistämään miesten ja naisten välistä tasa-arvoa.

• Terveys, sairaanhoito, lääketiede

• for women in science
  • apuraha
  • henna tyynismaa
  • l'oréal
  • unesco
  • naiset ja tiede
  • tiede
  • naistutkijat
  • naistieteilijät
  • naistiede
  • for women in science-apuraha
  • kauneus

L’Oréal

L'Oréal on omistautunut kauneudelle yli 105 vuoden ajan. Yrityksen ainutlaatuinen portfolio käsittää 32 kansainvälistä, erilaista ja toisiaan täydentävää brändiä. Vuonna 2015 L'Oréal-ryhmän myynti ylsi 25,26 miljardiin euroon ja yrityksellä oli maailmanlaajuisesti 82 900 työntekijää. Maailman johtavana kauneusalan yrityksenä L'Oréal on kattavasti edustettuna jakeluverkossa: päivittäistavaraketjuissa, tavarataloissa, apteekeissa, kampaamoissa ja brändikohtaisissa erikoisliikkeissä, tax free –puolella sekä verkkokaupassa.

L'Oréalin strategian ydin on tutkimus- ja tuotekehitys yhdessä asialleen omistautuvan 3.870 henkilöä käsittävän tutkijatiimin kanssa. L'Oréalin vuoteen 2020 yltävä kestävän kehityksen ”Sharing Beauty With All” -ohjelma asettaa kunnianhimoiset kehitystavoitteet koko yritysryhmän arvoketjulle. www.loreal.com