Lakritsi- ja salmiakkifestivaalibrunssi

Ainutlaatuinen brunssi tarjolla 27. ja 28. lokakuuta Wanhan Sataman ravintola Soimassa. Tarjolla on historiallisella Välimeren alueen mausteella, lakritsijuurella aateloituja ruokia.

Lakritsijuuren käyttö on tunnettu jo esihistoriallisista ajoista lähtien. Sumerilaiset ja egyptiläiset käyttivät sitä ruoansulatusta edistävänä juomana, osana yrttilääketiedettään, kiinalaiset taasen harmonisoimassa lääkeseoksiaan. Usko rohdoksen positiivisiin vaikutuksiin oli niin suuri, että Aleksanteri Suuren ja Caesarin valloitusarmeijat varustettiin lakritsijuurella, sen janoa poistavan ja kestävyyttä lisäävän ominaisuuksien vuoksi.

Eurooppaan lakritsijuuri saapui Italian kautta 1200-luvulla ja Pohjolaan 1600-luvulla ruotsalaisen lääketeollisuuden raaka-aineeksi. 1700-luvulla lakritsijuuren käyttö laajeni Hollannissa makeisiin, joista tuli myös Pohjolassa niin suosittuja, että lakritsijuuripalstoja syntyi 1800-luvulla sekä Ruotsin että Suomen maaperälle.

Pro Ravintolat Oy:n ravintola Soima ottaa brunssin kanssa osaa maamme maukkaimpaan messutapahtumaan; Lakritsi- ja salmiakkifestivaaleihin 27. ja 28. lokakuuta. Tällöin tarjolla on herkullinen kokonaisuus, jota lakritsijuuri maustaa hienovaraisesti.

“Lakritsijuuren käyttö tuo ruokiin viidestä perusmausta kolmea; umamia, karvautta ja makeutta. Ei siis ihme, että sen käyttö on niin suosittua Välimeren alueella” toteaa keittiöpäällikkö, ravintoloitsija Piia Järvenmäki.

“Lakritsi- ja salmiakkifestivaalibrunssin sisällöstä noin 40 prosenttia on maustettu lakritsijuurta käyttämällä, joten se palvelee sekä seikkailuhenkisiä maistelijoita että perinteisempiä makuja etsiviä ruokailijoita” kertoo myynnistä vastaava ravintoloitsija, kaksinkertainen Vuoden Hovimestari Jussi Laakso.

Brunssi katetaan lauantaina kello 10.30 ja 14.00 sekä sunnuntaina kello 10.30.

“Lakritsi- ja salmiakkifestivaalibrunssi on avoin yleisölle eikä edellytä messuilla käymistä, vaikka toki mieleenpainuvin kokemus syntyy varmasti käymällä sekä brunssilla että messuilla” tuumaa Pro Ravintoloiden toimitusjohtaja Petri Tikkanen ja jatkaa “Wanhan Sataman menuideologiaan kuuluu tuoda parhaita makuja pöytään maailman herkullisimmista ruokasatamista, mihin välimerelliset maut istuvat loistavasti”.

Liite: Lakritsi- ja salmiakkifestivaalibrunssin menu

Paikkasi varaat sivulta:
www.tableonline.fi/ravintola/wanha-satama#tapahtumat

Lisäinformaatiota Lakritsi- ja salmiakkifestivaalifestivaalibrunssista antaa:
Ravintoloitsija Jussi Laakso
Mail: Jussi@wanhasatama.fi
Pöytävaraukset: www.wanhasatama.fi/soima

• lakritsi- & salmiakkifestivaalit
  • wanha satama
  • salmiakki
  • lakritsibrunssi

Tukholmassa ja Helsingissä vuosittain järjestettävien Lakritsi- & Salmiakkifestivaalien tavoitteena on levittää lakritsin ilosanomaa, luoda yhteisöllisyyttä ja jakaa tietoa. Tukholmassa tapahtuma on järjestetty vuodesta 2009 alkaen ja tänä vuonna se keräsi 11 000 kävijää Ericsson Globe Annexiin. Viime vuonna Helsingissä tapahtuma keräsi 9000 kävijää kahden päivän aikana. Tämä oli reilu lisäys edellisvuoden kävijämäärään, joka oli 6300.

27.–28. lokakuuta on Suomen viidensien Lakritsi- & Salmiakkifestivaalin vuoro Helsingin Wanhassa Satamassa. Festivaalin pääsponsorina toimii tänäkin vuonna Fazer.

Tapahtuman organisoi Tuija Räsänen, Oy Lakrits Finland Ab.