Kokonaisvaltaista kestävyyttä: LG sai kultamitalin EcoVadis-auditoinnissa

Kokonaisvaltaista kestävyyttä: LG sai kultamitalin EcoVadis-auditoinnissa

LG:n huipputekniikka raivaa tietä kestävämmälle tulevaisuudelle ja tarjoaa lisää aikaa elämästä nauttimiseen tuoteinnovaatioiden, kuten ruokahävikkiä pienentävän jääkaapin, energiatehokkaan pesukoneen tai kierrätysmateriaalista valmistetun OLED-television, avulla[1]. Elektroniikkavalmistajan tavoitteena on rikastuttaa ja helpottaa kuluttajien elämää sekä mahdollistaa kotitalouksien kestävä arki. LG sai vuonna 2023 korkeimman arvosanan kaikista EcoVadis:n arvioimista kuluttajaelektroniikka-alan yrityksistä[2].

Kestävyydestään palkittu tuotantoketju

EcoVadis auditoi LG Electronics:n toimintaa 13 peräkkäisenä vuotena. Entistä tiukemmista kriteereistä huolimatta LG ansaitsi kestävyysarvioinnissaan kultamitalin ja korkeimmat pisteet kaikista arvioiduista kuluttajaelektroniikka-alan yrityksistä. Menestykseen vaikuttivat erityisesti ekologisten materiaalien lisääntynyt käyttö, tuotantojätteen vähentäminen sekä tuotteen kierrätystä edistävä muotoilu.

”Olemme ylpeitä EcoVadis:n myöntämästä kunnianosoituksesta. Sen lisäksi, että palkinto toimii osoituksena LG:n sitoutumisesta ympäristöön, se kertoo omissa tavoitteissamme onnistumisesta. Pyrimme antamaan oman panoksemme maailmantilanteeseen valmistamalla tuotteita, joiden ympäristövaikutukset ovat mahdollisimman pienet, niin tuotannossa kuin loppukäytössä”, kertoo Daniel Lambron, LG Nordic:n kuluttajaelektroniikan markkinointipäällikkö.

LG:n Green Product Strategy -tuotantostrategian tavoitteena on tuoda markkinoille tuotteita, jotka pienentävät ympäristöjalanjälkeään koko elinkaarensa ajan. Tavoitteeseen pyritään muun muassa minimoimalla tuotteiden veden- ja energiankulutus, lisäämällä kierrätysmateriaalien käyttöä sekä helpottamalla lopputuotteen kierrätystä.

Arvokasta tietoa jälleenmyyjille sekä kuluttajille

EcoVadis mittaa valmistajien toiminnan kestävyyttä ympäristön, etiikan, työvoiman, ihmisoikeuksien ja hankintaprosessien kautta. Yksityiskohtainen ja laaja kartoitus tarjoaa luotettavaa tietoa, jota jälleenmyyjät voivat käyttää tukeakseen asiakkaidensa ostopäätöstä.

”Yritämme saadakseen kuluttajia tietoisemmaksi EcoVadis-arvioinnista. Haluamme auttaa asiakkaitamme tekemään tietoisia ostopäätöksiä tuomalla EcoVadis-arvosanat näkyväksi jälleenmyyntipisteissämme. Uskomme, että saamme näin lisäksi aikaan tervettä kilpailuja, joka motivoi tavarantoimittajia entistä kestävämpään toimintaan. Kultamitalin tulisi kiinnittää kuluttajan huomio, sillä se kertoo jatkuvasta työstä kestävyyden saralla”, kertoo Gigantin omistavan Elkjøp-konsernin pohjoismainen kestävyyspäällikkö Camilla Skjelsbæk Gramstad.

Parempaa elämää vuoteen 2030 mennessä

LG esitteli viime vuonna “Better Life for All 2030” -aloitteen, jonka tarkoituksena on taata luonnonvarojen säilyminen seuraaville sukupolville sekä mahdollistaa kestävä kulutuskäyttäytyminen yhä laajemmin. LG on linjannut strategiassaan kolme päätavoitetta:

1. Hiilineutraalius saavutetaan vuoteen 2030 mennessä, ja vuoteen 2050 mennessä siirrytään 100-prosenttisesti uusiutuvaan energian käyttöön.

2. Kiertotalouden rakentaminen: vähennä, kierrätä, hyödynnä ja käytä uudelleen. LG pyrkii parantamaan tuotantonsa kierrätysprosesseja sekä edistämään sähköjätteen keräystä uusiokäytön tarpeisiin. Tuotannossa tullaan vuoteen 2030 mennessä hyödyntämään 600 000 tonnia uusiomateriaaleja.

3. Entistä ympäristöystävällisempien ja energiatehokkaampien tuotteiden kehittäminen. LG aikoo vähentää tuotteiden käytöstä aiheutuvia hiilidioksidipäästöjä 20 prosenttia vuoteen 2030 mennessä. Kehittämällä entistä energiatehokkaampia ja ekologisempia tuotteita LG auttaa kuluttajia elämään kestävämmin sekä pienentämään kotitalouksien sähkölaskuja.

Lue lisää Better Life for All -strategiasta.

EcoVadis

Vuonna 2007 perustettu EcoVadis on maailman suurin ja luotettavin yritysten toiminnan kestävyyden auditoija. Yritys on arvioinut vuoteen 2023 mennessä yli 100 000 eri alojen toimijaa. Käytössä oleva arviointimenetelmä perustuu kansainvälisiin kestävän kehityksen standardeihin, kuten Global Reporting Initiative, UN Global Compact ja ISO 26000, ja se kattaa yli 200 menoluokkaa ja yli 175 maata.

Lue lisää osoitteessa www.ecovadis.com.

Liitteenä lehdistötiedote.

[1] LG on jo pitkään pyrkinyt kehittämään tuotantoprosessejaan vihreämmiksi ja käyttämään mahdollisimman ekologisia materiaaleja valmistuksessa. Vuonna 2022 käyttöön otettiin uusi OLED-televisiorunkojen komposiittimateriaali, joka kasvattaa kierrätysmateriaalien kokonaiskäyttöä merkittävästi. Uusi kevyempi materiaali, joka mahdollistaa pienemmän pakkauskoon, vähentää lisäksi logistiikasta aiheutuvia ympäristövaikutuksia.

[2] Luettelo viihde-elektroniikka-alan yrityksistä, jotka perustuvat NACE-luokituksen mukaisiin organisaatioihin 26.40 - Viihde-elektroniikan valmistus ja 27.5 - Kodinkoneiden valmistus. NACE (Nomenclature of Economic Activities) on eurooppalainen tilastollinen toimialaluokitus. NACE ryhmittelee organisaatiot niiden liiketoiminnan mukaan.

LG Electronics Inc. (LG) työllistää yli 70 000 ihmistä 140 toimipisteessä ympäri maailman. 65 miljardin dollarin liikevaihdolla LG on johtava kodinelektroniikan valmistaja ja maailmanlaajuisesti tunnustettu edelläkävijä kulutuselektroniikan, kodinkoneiden, matkapuhelinten sekä jäähdytys- ja lämmitysratkaisujen saralla. Yhtiö koostuu viidestä liiketoimintayksiköstä - Home Appliance & Air Solutions, Home Entertainment, Vehicle Components ja B2B-ratkaisut. LG pyrkii jatkuvasti kehittämään toimintaansa kestävämpään suuntaan sekä tarjoamaan ympäristöystävällisiä tuotteita, jotka helpottavat kuluttajien elämää ympäri maailman. LG:lle myönnettiin kultamitali vuoden 2023 EcoVadis-kestävyysarvioinnissa osoituksena yrityksen työstä kestävän kehityksen saralla.

Lisää uutisia osoitteessa https://www.lgnewsroom.com/.