LG:n viisi ympäristöystävällistä pesuvinkkiä, joilla vaatteet puhdistuvat varmasti

Helsinki, 3. kesäkuuta 2021 – Väkiviinaetikkaa hikeä ja happamia hajuja vastaan, oikeanlainen annostus ja ruokasooda ovat esimerkkejä LG:n luonnonmukaisista vinkeistä tehokkaaseen pyykinpesuun. Useat LG:n pyykinpesukoneet on lisäksi varustettu automaattisella pesuaineen annostelijalla ezDispensellä, joka tekee pesusta ekologisesti kestävämpää.

Ympäristö ja kestävä kehitys ovat monelle suomalaiskuluttajalle tärkeitä. Ympäristön ja kestävän kehityksen kannalta vaatteiden pesu on vähintään yhtä tärkeää kuin jätteiden lajittelu, ruokaostokset ja muut arjen valinnat. Elektroniikkavalmistaja LG on listannut parhaat vinkkinsä ympäristöystävälliseen vaatteiden pesuun.

1. Väkiviinaetikka on hajujen pahin vihollinen

Lorauta huuhteluainelokeroon huuhteluaineen sijaan väkiviinaetikkaa. Etikka poistaa hajut tehokkaasti ja pehmentää vaatteet samalla. Lisäksi se on huomattavasti ympäristöystävällisempi kuin huuhteluaineet, jotka ovat todellisia kemikaalipommeja. Mikä parasta, etikka puhdistaa pesukoneen samalla, kun se puhdistaa pestävät vaatteet. Täydelle koneelliselle riittää 1–2 ruokalusikallista väkiviinaetikkaa.

2. Vetykarbonaatti taipuu muuhunkin kuin leivontaan

Hikiraidat ja kellastuneet lakanat? Tahranpoistoaine tulee ehkä ensimmäisenä mieleen, mutta aine voi olla niin voimakasta, että se tuhoaa tekstiilit. Säästä rahaa siis hankkimalla luonnollisia tuotteita, kuten ruokasoodaa ja sitruunaa. Yhdessä ne ovat luonnollinen valkaisuaine, joka on hellä sekä ympäristölle että vaatteille. Poista värimuutokset ja tahrat sekoittamalla aineet pesuvadissa ja liottamalla pyykkiä vadissa.

3. Täytä pesukone oikein

Yksinkertaisin tapa varmistaa pyykin puhdistuminen on täyttää pesukone oikein. Puoliksi täysi kone tuhlaa vettä ja energiaa, mutta liian täysi kone ei välttämättä tee pyykistä puhdasta. Suurimmassa osassa koneita on painomittari, mutta hyvä nyrkkisääntö on täyttää rumpu 80 prosenttisesti. Silloin vedelle jää tilaa pestä pyykit helposti.

4. Heitä kuiva pyyhe kuivuriin

Kuivuriin voi laittaa märän pyykin sekaan kuivan pyyhkeen, jolloin pyykki kuivuu nopeammin. Älä unohda lingota pyykkiäsi, sillä se nopeuttaa kuivumista ja säästää ympäristöä enemmän kuin pitkät kuivausohjelmat.

5. Annostele oikein

Pese vaatteet, kun ne ovat oikeasti likaisia ja seuraa pesuaineen käyttöohjeita – pesuohjeen annostuksen ylittäminen ei tee pyykistä puhtaampaa. Liian suurella pesuainemäärällä on muitakin kuin ympäristölle ja luonnolle aiheutuvia haittoja. Yliannostus voi aiheuttaa allergisia reaktioita ja ihoärsytystä, minkä lisäksi vaatteisiin voi syntyä valkoisia läiskiä ja raitoja, koska pesuaine ei ole huuhtoutunut kunnolla vaatteista pois.

”Automaattisella annostelijalla varustellun pyykinpesukoneen valitseminen ei ole ainoastaan hyväksi ympäristölle, vaan myös käyttäjälle. Pesukoneet kehittyvät jatkuvasti älykkäämmiksi, mikä on sekä luonnollista että itsestään selvää. Pesuvinkit ovat ehkä tylsiä, mutta kannattaa miettiä, kuinka paljon hygieenisempää ja kestävämpää pyykkiä niillä saadaan aikaan”, sanoo LG:n kodinkoneiden tuoteasiantuntija Mats Haglund.

LG:n ezDispense-pesukoneissa myös huuhteluainelokeron voi täyttää pesuaineella, mikä tarkoittaa harvempia täyttöjä ja vähemmän rasitetta ympäristölle.

ezDispense-annosteluominaisuus löytyy seuraavista LG-tuotteista:

Pesukoneet

FV96JNS2QA

FV96VNS2QA

FV94VNS2QA

Kuivaavat pesukoneet

CV90V7S2QA

Pesukoneet ovat saatavilla Gigantista kesäkuun puolivälistä lähtien. Hinnat alkaen 999 [MN1] .

LG saavutti korkeimman tason vastuullisuusarvioinnissa

LG Electronics saavutti korkeimman platinatason EcoVadiksen riippumattomassa vastuullisuusarvioinnissa joulukuussa 2020. Saavutus on osoitus LG:n edelläkävijyydestä ja ponnisteluista kohti vastuullisempia ratkaisuja.

EcoVadis on johtava vastuullisuusanalyysien ja -arviointien tuottaja. EcoVadisin arviointimenetelmä perustuu vastuullisuusasiantuntijoiden muodostamaan riippumattomaan toimikuntaan, joka valvoo yritysten ja organisaatioiden vastuullisuusarviointeja kansainvälisten standardien mukaisesti (Global Reporting Initiative, YK:n Global Compact sekä ISO 26000).

Lue lisää EcoVadis-luokituksesta täältä sekä EcoVadiksen kotisivuilta.