Tiedote -

Metsä Fibre ja Linde allekirjoittivat esisopimuksen Kemin biotuotetehtaalle rakennettavasta happilaitoksesta

Metsä Groupiin kuuluva Metsä Fibre ja Linde ovat tehneet esisopimuksen Kemiin suunnitteilla olevan biotuotetehtaan happilaitoksesta.

Esisopimus kattaa biotuotetehtaalle rakennettavan happilaitoksen sekä laitoksen operoinnin ja kunnossapidon. Laitoksesta tulisi yksi maailman suurimmista VPSA-tekniikkaan (Vacuum Pressure Swing Adsorption) perustuvista happilaitoksista. Laitos on pitkälle automatisoitu, energiatehokas ja mukautuu hyvin pääprosessin muuttuviin tarpeisiin. Laitosta ohjataan ja valvotaan Ruotsin Avestassa sijaitsevasta Linden etäohjauskeskuksesta.

”Olemme tehneet Linden kanssa pitkään yhteistyötä ja luotamme heidän tekniikkaansa. Meillä on hyviä kokemuksia Linden tehokkaasta ja toimitusvarmasta VPSA-tekniikasta ja hapentoimituksesta Äänekosken biotuotetehtaallamme. Happi on keskeinen kemikaali selluntuotannossa ja sen keskeytymätön saatavuus on ensisijaisen tärkeää niin tuotantoprosessille, tuotelaadulle kuin toiminnan turvallisuudelle”, kertoo Metsä Fibren projektijohtaja Jari-Pekka Johansson.

”Olemme ylpeitä siitä, että Metsä Fibre on valinnut meidät kumppanikseen tässä hankkeessa ja odotamme menestyksekkään yhteistyön jatkuvan. Paikan päällä tehdasalueella tuotettu happi on tehokkaimpia tapoja toimittaa suuria määriä kaasua teollisille prosesseille. Meidän ratkaisumme täyttää myös Kemin biotuotetehtaan vaativat ympäristö-, materiaali- ja energiatehokkuustavoitteet”, sanoo Marika Kärki, Linden On-site asiakkuuspäällikkö.

Mahdollisen biotuotetehdasinvestoinnin arvo on kokonaisuudessaan noin 1,5 miljardia euroa ja tehdas tuottaisi vuosittain noin 1,5 miljoonaa tonnia havu- ja lehtipuusellua sekä monia muita biotuotteita. Suunniteltu biotuotetehdas ei käytä lainkaan fossiilisia polttoaineita ja sen sähköomavaraisuus olisi 250 prosenttia. Metsä Fibre on maailman johtavia biotuotteiden ja -energian tuottajia.

”Olemme asettaneet Kemin biotuotetehtaalle korkeat ympäristö-, materiaali- ja energiatehokkuustavoitteet. Tämän vuoksi odotamme myös kumppaneidemme toimittavan teknisesti luotettavimmat ratkaisut ja tuntevan tuotantovaatimuksemme. Linde on alansa johtava yritys, joka keskittyy parantamaan asiakkaidensa suorituskykyä vastuullisesti”, Johansson sanoo.

Kemin biotuotetehdashanke etenee suunnitelmien mukaisesti. Laitehankintojen lisäksi hankkeessa edistetään tällä hetkellä muun muassa ympäristölupaprosessia, rahoitusneuvotteluita ja uuden tehtaan tarvitsemaa logistiikkaa. Hankkeen toteutussuunnittelu aloitettiin elokuun alussa. Valmius tehdä lopullinen investointipäätös biotuotetehtaasta arvioidaan saavutettavan aikaisintaan loppuvuonna 2020 ympäristölupaprosessin valmistuessa ja muiden edellytysten täyttyessä.

Lisätietoja antavat:

Linde

Marika Kärki
Regional On-Site Account Management, Linde
marika.karki@linde.com

Carina Aspenberg
Manager External Communications & Brand, Linde
tel. +46 706 16 01 19
carina.aspenberg@linde.com

Metsä Fibre

Jari-Pekka Johansson
Project Director, Metsä Fibre
jari-pekka.johansson@metsagroup.com

Anna-Liisa Pennanen
Communications Manager, Metsä Fibre
tel. +358 50 574 8071
anna-liisa.pennanen@metsagroup.com

• Energiakysymykset

Linde

Linde on maailman johtava teollisuuskaasu- ja teknologiayritys, jonka liikevaihto vuonna 2019 oli 28 miljardia dollaria (25 miljardia euroa). Missiomme on making our world more productive – tätä tehtävää toteutamme joka päivä toimittamalla asiakkaillemme korkealaatuisia tuoteratkaisuja, teknologioita ja palveluja, jotka tekevät asiakkaistamme menestyneempiä ja auttavat ylläpitämään ja suojelemaan planeettaamme.

Yhtiö palvelee monia eri toimialoja, kuten kemianteollisuutta ja jalostamoja, elintarvike- ja juomateollisuutta, terveydenhuoltoa sekä konepaja- että metalliteollisuutta. Linden teollisuuskaasuja käytetään lukemattomissa sovelluksissa, elintärkeää happea sairaaloissa, erikoispuhtaita kaasuja elektroniikan valmistuksessa, vetyä puhtaissa polttoaineissa, ja paljon muuta. Linde toimittaa myös viimeisintä tekniikkaa edustavia kaasunjalostusratkaisuja tukemaan asiakkaiden laajentumista, tehokkuuden parantamista ja päästöjen vähentämistä.

Lisätietoja yrityksestä ja sen tuotteista ja palveluista: www.linde-gas.fi tai www.linde.com

Metsä Group
www.metsagroup.fi
Metsä Group on vastuullisen biotalouden edelläkävijä, jonka tuotteiden pääraaka-aine on uusiutuva puu pohjoisen kestävästi hoidetuista metsistä. Keskitymme puunhankintaan ja metsäpalveluihin, puutuotteisiin, selluun ja ensikuitukartonkeihin sekä pehmo- ja tiivispapereihin. Metsä Groupin liikevaihto vuonna 2019 oli 5,5 miljardia euroa, ja se työllistää noin 9 300 henkilöä. Metsä Groupin emoyritys on Metsäliitto Osuuskunta, jonka omistaa noin 100 000 suomalaista metsänomistajaa.

Metsä Fibre
www.metsafibre.com
Metsä Fibre on johtava biotuotteiden, biokemikaalien ja bioenergian valmistaja. Yhtiö on maailman suurin markkinahavusellun tuottaja ja merkittävä toimija sahatavaran tuotannossa. Vuonna 2019 Metsä Fibren liikevaihto oli 2,2 miljardia euroa, ja yhtiö työllistää noin 1 300 henkilöä. Metsä Fibre on osa Metsä Groupia.

Milla Huovila

Lehdistön yhteyshenkilö Communications Manager, Linde Finland +358 50 3813 134