Yritysten yhteisöpalvelu LumoFlow kannustaa työntekijöitä tuloksiin

Sosiaalinen media Internetin ilmaispalveluineen on kasvattanut joukon uudenlaisia käyttäjiä yritysten tietojärjestelmille. Nämä uudisraivaajat vaativat yritysten tietohallinnolta uusia ratkaisuja entistä nopeammalla tahdilla. Terveen uudistamisen lisäksi on havaittavissa myös vauhtisokeutta.

Yhteistyön tehostamiseen keskittyvä Lumo Research Oy on osana Tekesin tukemaa tuotekehityshanketta haastatellut kotimaisten suuryritysten tietohallintojohtajia sosiaalisen median ilmiöistä.

"Kuumentuminen alalla yleisesti on aiheuttanut ylilyöntejä myös yritysten sisäisissä IT-hankinnoissa", sanoo Lumo Researchin toimitusjohtaja Kristian Tanninen.

"Sosiaalista tuottavuutta tavoitellaan helposti yhdistämällä joukko tunnettuja konsepteja yhteen. Löytyy wikiä, blogia ja sosiaalisia syötteitä, mutta ei välttämättä selkeää visiota tulostavoitteista ja ratkaistavista haasteista", Tanninen selventää.

”Mikroblogi otetaan satojen ihmisten käyttöön muutaman pioneerin innostamana. Puolen vuoden kuluttua todetaan, ettei tiedon jakaminen itseisarvoisesti edistä yrityksen toimintaa. Tuolloin uskalletaan vihdoin kysyä mitä haasteita palvelulla oikeasti yritettiin ratkaista”, Tanninen jatkaa.

Perinteisesti tietojärjestelmien avulla on keskitytty prosessien kehittämiseen, mutta sosiaalisessa tuottavuudessa pääroolissa on prosessien sijaan ihmiset. Tämä vaatii täysin uudenlaista lähestymistapaa myös IT-ratkaisuilta.

Tutkimusten mukaan eväät sosiaalisen tuottavuuden kestävälle kehitykselle ovat tavoitteisiin sitouttaminen, tulokselliseen yhteistyöhön kannustaminen ja onnistumisen mittaaminen. Lumo Researchin tuottamassa LumoFlowverkkopalvelussa nämä piirteet yhdistetään sosiaalisiin työtiloihin, joissa yritykset voivat hallitusti kasvattaa tuloksellista yhteistyötä yli organisaatiorajojen.

Lumo Researchin oman tutkimustyön lisäksi tukea tuotekehitykselle on antanut esimerkiksi osallistuminen Aalto Yliopiston VISCI Tools tutkimushankkeeseen, jossa tutkitaan erilaisten työkalujen merkitystä yhteistyössä. "Osallistumalla poikkitieteellisiin tutkimusprojekteihin saamme varmistettua, että kehittämämme konseptit kestävät kriittistä tarkastelua myös pitkällä juoksulla", Tanninen toteaa.

LumoFlow-palvelun suosio puhuu tulosten puolesta. Vuonna 2008 lanseerattua palvelua käyttää tällä hetkellä tuhannet yritykset maailmanlaajuisesti.

Lisätietoja: Toimitusjohtaja Kristian Tanninen

kristian.tanninen@lumoresearch.com

Lumo Research Oy

Lumo Research Oy on vuonna 2008 perustettu suomalainen yritys, joka tutkii ja kehittää sosiaalista tuottavuutta yrityksissä. Missiomme on tehostaa yhteistyötä liiketoiminnassa yli organisaatiorajojen.

LumoFlow - www.lumoflow.com

LumoFlow-verkkopalvelu tarjoaa yrityksille työtiloja, jotka motivoivat työntekijöitä osallistumaan ja kannustavat kaikkia osapuolia tulokselliseen yhteistyöhön.

• Uudet tuotteet, palvelut

• staff productivity
  • customer collaboration
  • partner collaboration
  • enterprise social networking
  • online collaboration
  • social media
  • enterprise 2.0

Lumo Research Ltd provides next generation social collaboration tools for enterprises. Our mission is to improve business collaboration across boundaries.

LumoFlow is a social collaboration environment which boosts the productivity across enterprises.

Bart Schrooten

Lehdistön yhteyshenkilö Co-founder Marketing and Sales +358 400 5454 87