Verkkokaupan myynnin rahoitus – toimintamallit ja mahdollisuudet?

Maksuajalla ja erissä maksamisella on jo pitkä perinne kivijalkakaupan vauhdittajana erityisesti arvokkaammissa ostoksissa. Viime vuosien aikana myynnin rahoitus on arkipäiväistynyt myös etäkaupassa.

Ainoa vaihtoehto ei suinkaan ole hallinnoida myyjänä itse laskuja ja saataviaan vaan valmiita ratkaisuja on tarjolla.

Maksuturvan valmispaketit tulevat kesän ja syksyn aikana täydentymään SveaWebPay Lasku- ja Osamaksupalveluilla.

Mitä nämä palvelut käytännössä tarkoittavat ja mitkä ovat niiden tuomat mahdollisuudet kauppiaan kannalta?

SveaWebPay LASKU

SveaWebPay laskutuspalvelu soveltuu sekä kuluttajille (B2C) että yrityksille (B2B) myytäessä. Kyseessä on riskitön laskupalvelu, jossa kaikki hoidetaan myyjän puolesta.

- Lasku lähetetään myyjän puolesta
- Rahat maksetaan myyjän tilille kun asiakas on vastaanottanut tuotteen
- Asiakas voi laskun saatuaan muuttaa laskun tililuotoksi
- Rahojen saanti on taattu riippumatta siitä maksaako asiakas laskunsa vai ei

SveaWebPay OSAMAKSU

Standardina maksuaikavaihtoehdot ovat 3kk, 6kk, 12kk, 24kk ja 36kk. Näistä 3kk - 12kk maksuaikavaihtoehtoja myyjä voi halutessaan tarjota ostajalle korottomana. SveaWebPay Osamaksu on riskitön maksuaikaratkaisu.

- Ostaja tekee tilauksen yhteydessä osamaksusopimuksen
- Rahat maksetaan myyjän tilille kun asiakas on vastaanottanut tuotteen
- Rahojen saanti on taattu riippumatta siitä maksaako asiakas laskunsa vai ei

Teknisesti sekä SveaWebPay Laskun että Osamaksun saa käyttöön Maksuturvan uudella rajapintaversiolla (https://www.maksuturva.fi/palvelut/kauppiaille/kauppiasmateriaali.html).

Mahdollisuudet kauppiaalle

B2C-puolen tilastojen mukaan noin 40% suomalaisista verkkokaupoista ostaneista kuluttajista on tehnyt ostoksia laskuvaihtoehdolla ja noin 10 % osamaksuvaihtoehdolla. Luvut ovat merkittäviä siitä huolimatta että edelleen löytyy lukumääräisesi paljon verkkokauppoja, joissa kyseisiä maksuvaihtoehtoja ei lainkaan tarjota.

Potentiaalia näissä maksuaikaan perustuvissa ratkaisuissa on näin ollen valtavasti. Myynnin kasvattaminen perustelee jo sinänsä kyseisten maksuratkaisujen pohdintaa osana kaupankäyntiä. Toinen selkeä hyöty löytyy kansainvälistymisestä. SveaWebPay toimii pohjoismaisella tasolla.

B2B-puolella laskua vastaan myyminen on eräänlainen standardi. Toki maksuehdot vaihtelevat ja esimerkiksi uusia alihankintasuhteita luotaessa käsirahaerillä tai vakuuksilla voi olla oma paikkansa. Maksuturvan Tailored-ratkaisuilla on mahdollista löytää edellä mainitut tarpeet kattava kokonaisuus B2B-myyntiin. SveaWebPay tulee jatkossa olemaan myös Tailored-ratkaisuissa maksuvaihtoehtona mukana.

Lisätietoja etäkaupan myynnin rahoituksesta ja SveaWebPay uudistuksesta:

Jani Vertanen
myynti- ja markkinointijohtaja