Tiedote -

Suomalainen perheyritys Masajo vähentää lapsikuolleisuutta - yhteistyö Bolivian hallituksen kanssa laajentuu

Masajo laajentaa yhteistyötään Bolivian hallituksen kanssa ulottaakseen auttamisverkkonsa koko maahan. Yhteistyössä lääkäreiden ja Bolivian hallituksen kanssa Masajo mahdollistaa köyhillä alueilla lääkärinvastaanottoja, lääkitystä ja asuntoja.

Boliviasta löytyy alueita, joissa mahdollisuudet saada lääkärin apua tai sosiaalista tukea, ovat erittäin rajalliset. Nyt Masajon haaveet alkavat toteutua toden teolla, kun Bolivian hallitus näyttää vihreää valoa laajemmille yhteistöille lapsikuolleisuuden vähentämiseksi. Idea lähti liikkeelle, kun Masajon yhteistyölääkärit tekivät viikoittaisia terveystarkastuksia köyhillä alueilla kansanedustaja Marisol Lancea Chumaceron tiimin kanssa.

─ Jo pitkään Masajossa oltiin mietitty vastaavaa projektia nälkiintyneiden lasten auttamiseksi Afrikkassa, mutta nyt tajusimme, että miksi aloittaa niin kaukaa, kun Boliviastakin löytyy hätää kärsiviä lapsia. Halua lisäsi myös Unicefin raportti vuodelta 2012, jonka mukaan Boliviassa kuoli 30 000 lasta vuosittain ripulitauteihin. Saimme onneksi kuulla, ettei luku ole enää niin korkea, kiitos hallituksen aktiivisille toimille. Se on kuitenkin edelleen liian korkea, ja siksi Bolivian terveysministeriö, sekä lukuisat muut hallituksen jäsenet pitävät projektia erittäin positiivisena, kertoo Masajon toimitusjohtaja Johannes Kuosmanen

Jo ennen yrityksen perustamista auttaminen ja toisten huomioiminen on ollut Masajo-perheen, eli Kuosmasten perheen, ytimenä. Se oli myös motiivi, kun seitsenlapsinen perhe myi kotinsa Suomessa ja muutti Etelä-Amerikkaan Boliviaan vuonna 1993. Poiketen useimmista maahan muuttavista ulkomaalaisista, perhe asettui Santa Cruzin kaupungin syrjäiselle seudulle. Syrjäisyys näyttäytyi hyvin konkreettisesti, kun sikäläiset cowboyt ajoivat karjaa kadulla, ja muutama pillastunut sonni poikkesi perheen tontilla cowboyt kannoillaan. Onneksi perheen pienimmät olivat juuri silloin puussa nauttimassa mangoja, ja näin perhe selvisi vain säikähdyksellä sekä hienolla rodeoesityksellä.

Asunnon lisäksi perhe oli hankkinut maa-alueita viljelyä varten, mutta ajan kanssa tuli selväksi, että oli viisaampaa jättää viljely sikäläisille. Maa-alueiden myynnistä saaduilla voitoilla rahoitettiin koeasema Santa Cruzissa. Samalla perhe keskittyi Bolivian ravintorikkaiden tuotteiden levittämiseen ja jalostamiseen Boliviassa sekä Euroopassa. Toiminnan virallistamiseksi perustettiin perheyritys Masajo, jonka nimi tulee perheenjäsenten alkukirjaimista.

Perhe ymmärsi paikallisen yhteistyön tärkeyden jo alusta alkaen. Siitä ovat todisteena perheenisän, Matti Kuosmasen, saamat viralliset todistukset ja suositukset Bolivian maatalousministeriön maanviljelyosaston johtajalta, Fernando Egüez Paradalta (1999), sekä Bolivian Santa Cruz de la Sierrassa sijaitsevan yliopiston, Gabriel René Morenon, rehtorilta Ins. Jorge Orellana Morenolta (1999). Lisäksi hän on saanut viralliset suositukset myös Perun ja Bolivian sen aikaiselta Suomen suurlähettiläältä Mikko Pyhälältä, ja saksalaiselta, Boliviassa toimineelta luomuprofessorilta Dr. Helmuth W. Roggilta.

Masajossa tehdään työtä suurella sydämellä

Masajossa on huomattu, miten auttaminen avaa aina vain suurempia mahdollisuuksia apuverkon kasvattamiseen. Parempien työolojen ja koulutuksien lisäksi Masajo on lahjoittanut arkea helpottavia laitteistoja ja leluja vakavasti sairaiden orpokotiin. Yksi lahjoituksista osalliseksi päässyt on paikallinen, syrjäseudulla sijaitseva lastenklinikka, jonne Masajo hankki uudet ikkunalasit ja synnytysosaston käynnistämiseen vaadittavaa laitteistoa. Käynnissä on lisäksi lukuisia muita auttamisprojekteja. Kaikesta tästä on kiittäminen myös Masajo Bolivia SRL:n toimitusjohtajaa Beatriz Rodriguezia, joka on itsekin varttunut orpokodissa perheensä köyhyyden vuoksi. Ne lapsuuden vuodet kouluttivat hänelle sisukkuutta ja halua auttaa muita. Beatrizia kuvataankin usein sanonnalla: ”Mitä muut yrittävät tehdä, hän sen tekee”. Tarvittaessa hän menee vaikka maan presidentin puheille saakka.

Bolivian erittäin haastava byrokratia normaalissa liiketoiminnassa on kouluttanut Masajolaisia paljon. Nykyään byrokratiassa näppärästi navigoivat Masajolaiset ovat saaneet muun muassa Bolivian valtion lahjoittamaan kodinrakennusmateriaalit 50 köyhälle perheelle. Takana on paljon kouluttamista, ohjaamista ja talkootyötä, mutta vaiva on ollut väärtinsä arvoista - nyt muun muassa lukuisat yksinhuoltajaäidit ovat saamassa oman katon päänsä päälle. Byrokratia tuo väistämättä myös ongelmatilanteita vastaan; se on aikoinaan seisottanut Masajon kontteja lukuisia kuukausia. Yksi tällainen tapaus oli viranomaisten tiukka tulkinta uudesta lakipykälästä. ”Sen sijaan, että olisimme luovuttaneet, yhdistimme voimamme useiden yhteistyökumppaneidemme ja useiden hallituksen jäsenten kanssa. Kuuden tiukan kuukauden jälkeen mahdollistimme tuhansille ja tuhansille yrityksille helpomman tavan saada valmiita tuotteita myyntiin ulkomaille.” kertoo Johannes Kuosmanen.

─ Yksi tapaus nousee mieleeni yli muiden; noin 14 -vuotiaana halusin auttaa lievästi kehitysvammaista, Bolivialaista poikaa lukemaan. Valmistelin kaiken valmiiksi, mutta lopulta hänen vanhempansa eivät antaneet lupaa vaan pitivät hänet kaivamassa kaivoa. Itkin kotimatkalla, itkin todella paljon hänen vuokseen. Tämä on varmasti yksi syy, miksi haluan auttaa, hän muistelee. Johannes pitää näiden vanhempien ajattelemattomuutta yksittäistapauksena, mutta suree vähäosaisten syrjintää.

Masajo Oy:n toiminta Suomessa keskittyy luonnon raaka-aineista valmistettujen hyvinvointituotteiden ja urheiluvalmisteiden valmistukseen ja maahantuontiin. Vaikuttavat aineet tulevat Boliviasta. Masajon tuotteita ovat muun muassa Jaksamisleipä, Intiaanisokeri, Ruususuola, maca ja Jaksamisjuoma, joka palkittiin valittiin vuoden 2018 urheiluvalmisteeksi. Hevospuolella taas Green Stallion luonnon elektrolyytti on saavuttanut suuren suosion.

Lapsi saa hoitoa Masajon yhteistyölääkäriltä

(Kuva: Beatriz Rodriguez)

Masajon yhteistyölääkäri tutkii Bolivialaista lasta

(Kuva: Paola Montecinos)

(Kuva: Beatriz Rodriguez)

Masajo järjestää joulujuhlia lapsille (Kuva Beatriz Rodriguez)

Lapsen aito kiitollisuus (Kuva Paula Montecinos)

Kuosmasten perhe Boliviassa 90-luvulla (Kuva Dr. Max Vino)

• Yhteiskunta

• lääkäri
  • hallitus
  • lapsikuolleisuus
  • bolivia
  • auttaminen
  • terveys

Masajo valmistaa sekä maahantuo tehokkaita ja täysin luonnollisia jaksamista edistäviä tuotteita. Luonnon raaka-aineista valmistetut Masajo -tuotteet ovat täydellinen korvike kemiallisesti valmistetuille urheiluvalmisteille, ja niiden teho on testattu erinomaisin tuloksin. Tuotteet sopivat niin arkeen kuin urheiluunkin, ja niin huippu-urheilijoille kuin kuntoilijoillekin. Loistavasti imeytyvät luonnolliset hiilihydraatit ja mineraalit vaikuttavat nopeasti ja antavat tehoa jaksamiseen. Masajon tuotteita ovat: Jaksamisjuoma, Jaksamisleipä, Jaksamismineraali, Intiaanisokeri, Ruususuola, Maca Raaka sekä hevosille tarkoitettu Green Stallion luonnon elektrolyytti.

Masajo on suomalainen perheyritys, joka on toiminut Suomessa vuodesta 2000 lähtien, aina perheen palattua Boliviasta, jossa asui lähes 7 vuotta. Myydessään Bolivian luonnontuotteita Masajo Bolivia SRL työllistää ja kouluttaa intiaaneja, takaa oikeudenmukaisen korvauksen työntekijöille, sekä tarjoaa vaihtoehdon kokapensaan viljelylle.

Johannes Kuosmanen

Lehdistön yhteyshenkilö Toimitusjohtaja 040 964 7196