Kansainvälinen kestävän kehityksen Gold Medal -palkinto Nestlélle

Kansainvälinen kestävän kehityksen Gold Medal -palkinto Nestlélle

World Environment Center (WEC) jakoi torstaina 19. toukokuuta 2011 vuosittaisen kansainvälisen kestävän kehityksen Gold Medal -palkinnon. Palkinto jaettiin 27. kerran ja tänä vuonna kultamitali myönnettiin elintarvikeyhtiö Nestlélle.

WEC jakaa Gold Medal for International Corporate Achievement in Sustainable Development -palkinnon vuosittain yhdelle yritykselle sen tekemästä kansainvälisestä kestävän kehityksen työstä. Tänä vuonna palkinnon sai Nestlé joka on tunnettu Suomessa muun muassa lastenruoka-, jäätelö- ja kahvituotteistaan. Palkinto jaettiin Nestlélle sen sitoutumisesta kestävän kehityksen mukaiseen ympäristötyöhön kaikissa arvoketjunsa osissa. Nestlén toimitusjohtaja Paul Bulcke vastaanotti palkinnon Washingtonissa pidetyssä palkintoseremoniassa.

Tuomariston mukaan Nestlén pitkäaikainen keskittyminen kestävään kehitykseen sen Creating Shared Value -ohjelman myötä on edistänyt sekä kuluttajien terveyttä että parantanut taloudellista ja sosiaalista tilaa yhteisöissä, joissa yhtiöllä on tuotantoa.

”Olemme rakentaneet arviolta 290 vedenpuhdistamoa ensisijaisesti kehittyviin maihin joiden infrastruktuurissa ei ole ollut jätevedenkäsittelyä tai joissa vedenkäsittely ei ole ollut niiden kansainvälisten standardien tasolla, joita Nestlé tukee", Paul Bulcke havainnollistaa CSV-työtä.

"Nestlé on ylpeä voittaessaan tämän arvostetun palkinnon. Se motivoi meitä kehittämään ympäristön huomioon ottavaa kestävän kehityksen työtämme pitkäjänteisesti. Sitoutumisemme kestävään kehitykseän on pitkäaikaista ja se hyödyttää sekä niitä yhteisöjä joissa toimimme että Nestlén yritystoimintaa", Bulcke jatkaa.

"Haluaisin kiittää Nestléä kestävän kehityksen toimenpiteiden edistämisestä sen eri tuotekategorioissa ja toimipisteissä. Kuten edellistenkin voittajien kohdalla, myönnetty Gold Medal -palkinto kannustaa Nestléä vielä entisestään parantamaan ihmisten elämän edellytyksiä ja elämänlaatua, sanoo Dr Abrams, palkintotuomariston puheenjohtaja ja Pittsburghin yliopiston emeritusprofessori.

International Corporate Achievement in Sustainable Development -palkinnon myöntänyt tuomaristo koostuu kansainvälisistä tieteen, valtionhallinnon ja kansalaisjärjestöjen asiantuntijoista. Aikaisempia WEC Gold Medal -palkinnon saajia ovat Wal-Mart Stores (2010), The Coca Cola Company (2009), Marks & Spencer (2008), Alcan Inc. (2007), ABN AMRO Bank (2006), Starbucks (2005 ), Johnson Controls Inc. (2004), Ricoh Group Ltd (2003) ja CEMEX (2002).

Creating Shared Value

Nestlén yritystoiminnan periaatteena on pyrkimys tuottaa aktiivisesti omalla toiminnalla pitkäaikaista ja kestävää arvoa sekä yritykselle että sitä ympäröivälle yhteiskunnalle. Tästä yhteiskuntavastuutyöstä käytetään termiä Creating Shared Value, sillä Nestlé keskittyy työssä toimenpiteisiin, jotka varmistavat paremmat taloudelliset ja sosiaaliset olosuhteet kaikille yrityksen arvoketjuun kuuluville. Näitä ovat esimerkiksi raaka-aineiden tuottajat, yhteisöt, jotka valmistavat Nestlén tuotteita, tavarantoimittajat sekä kaupan sidosryhmät. Nestlé on keskittynyt työssä erityisesti ravitsemukseen, kestävään vesitalouteen ja kehittyvään maatalouteen.

Nestléstä

Nestlé SA on maailman johtava ravitsemukseen, terveyteen ja hyvinvointiin keskittyvä yritys. Se työllistää yli 280 000 ihmistä 449 tehtaalla ympäri maailman. Yrityksellä on vahva valikoima brändejä ruoka- ja juomakategorioissa, kuten lastenruoat, kahvi, murot, jäätelö, lemmikkituotteet ja makeiset. Nestlén pääkonttori sijaitsee Veveyssä Sveitsissä ja Suomen toimipiste Espoossa. Tanskan, Suomen, Norjan ja Ruotsin Nestlé-yritykset toimivat yhdessä operatiivisena yksikkönä - Nestlé Nordenina.

World Environment Center

World Environment Center -järjestöllä, jonka pääkonttori sijaitsee Washingtonissa, on toimipisteitä ja toimintaa kehittyvissä ja kehittyvissä maissa. WEC soveltaa jäsenyritystensä kestävän kehityksen strategioita ja toimenpiteitä ainutlaatuisella tavalla. WEC luo kestäviä liiketoimintaratkaisuja kehittyviin maihin suuntautuvien itsenäisten projektien muodossa. Lisäksi se järjestää keskustelutilaisuuksia kestävän kehityksen teemojen ympärillä ja nostaa esiin kestävän kehityksen merkitystä Gold Medal -palkintonsa kautta. WEC on itsenäinen ja puolueeton voittoa tavoittelematon järjestö.

Lisätietoja Viestintäpäällikkö Sari Kettunen, Suomen Nestlé p. 010 395 1602 tai sari.kettunen@fi.nestle.com