Nestlélle kansainvälinen Stockholm Industry Water Award -palkinto

Nestlélle kansainvälinen Stockholm Industry Water Award -palkinto

Nestlé julkistettiin tiistaina 7.6.2011 arvostetun Stockholm Industry Water Award -palkinnon tämän vuoden voittajaksi. Palkinto myönnettiin yrityksen johtamisesta ja sen ponnisteluista ja saavutuksista veden kulutuksen optimoimiseksi koko yrityksen tuotantoketjussa. Palkinnon myöntää vuosittain Stockholm International Water Institute (SIWI).

Palkinto on osoitus Nestlén veden käytön tehostamisen saavutuksista, joista merkittävimpiä on se, että viiden vuoden aikana yritys on onnistunut pienentämään veden kulutustaan jokaista liikevaihdon dollaria kohden viidestä litrasta 1,4 litraan. Tämä tarkoittaa 72 prosentin optimointia veden kulutuksessa.

Makean veden puute maailmassa lisääntyy radikaalisti ja seuraavien 15–20 vuoden aikana maailmassa tarvitaan kattavia ratkaisuja vesitalouden tasapainottamiseksi. Muuten makean veden puute alkaa vaikuttaa radikaalisti myös elintarvikkeiden raaka-ainetuotantoon.

Toimenpiteet veden säästämiseksi yrityksen koko tuotantoketjussa ovat tärkeitä, mutta vesivarojen säilyttäminen on ennen kaikkea paikallinen huoli. Siksi ratkaisut vesivarojen säilyttämiseksi täytyy ensisijaisesti keskittää paikallisiin vesialtaisiin, kaivoihin ja vedenjakajiin.

SIWI korostaa palkinnolla erityisesti Nestlén yhteistyötä sen raaka-aineiden toimittajien ja tuottajien kanssa vesitalouden parantamiseksi paikallistasolla. Yrityksen toimesta kehittyvien maiden maanviljelijöiden tueksi on koulutettu ja palkattu 1 000 agronomia ja vesitalouden asiantuntijaa, jotka työskentelevät yhdessä viljelijöiden kanssa veden kulutuksen pienentämiseksi, sadon tuottavuuden parantamiseksi ja veden saastumisen ehkäisemiseksi.

Työ kestävän vesitalouden hyväksi on ollut Nestlélle tärkeää jo lähes 80 vuoden ajan. Ensimmäiset paikalliset vedenpuhdistamot yritys rakensi jo 1930-luvulla. Kestävä vesitalous on myös yksi kolmesta Nestlén Creating Shared Value -ohjelman pääpainopisteestä.

Nestlén keskittyminen maailman vesivarojen suojeluun jatkuu myös The 2030 Water Resources Group -työryhmässä (WEF-WRG), jossa pyritään ratkaisemaan kehittyvän globaalin vesikriisin haasteita. Nestléllä on WEF-WRG-työssä johtava rooli, sillä yrityksen pääjohtaja Peter Brabeck-Letmathe toimii ryhmän puheenjohtaja.

WEF-WRG tarjoaa maille erilaisia analyyttisiä ja käytännöllisiä työkaluja vesikriisin estämiseksi. Sen projekteja on parhaillaan käynnissä Pakistanissa, Etelä-Afrikassa, Jordaniassa, Mexicossa ja viimeisimpänä Mongoliassa. Nestlé haluaa jatkossa yhdistää omia pyrkimyksiään yhä tiiviimmin WEF-WRG:n, ja sen lähestymistavan mukaan toimivien maiden, tekemien käytännönläheisten strategioiden ja toimenpiteiden kanssa.

Stockholm Industry Water Award -palkinto luovutetaan Nestlén pääjohtajalle Peter Brabeck-Letmathelle 24. elokuuta 2011 Tukholmassa järjestettävän World Water Week -konferenssin yhteydessä.

”Olen äärimmäisen kiitollinen tästä tunnustuksesta. Maailman vesivarojen säilyvyys on turvallisen elintarviketuotannon ja taloudellisen kasvun suurin tulevaisuuden haaste. Palkinto on todennäköisesti arvostetuin palkinto, jonka yritys voi tällä alalla saada ja motivoi jatkamaan työtä yhä eteenpäin", Peter Brabeck-Lemathe sanoo.

Stockholm International Water Institute

Stockholm International Water Institute (SIWI) auttaa ponnisteluissa globaalia vesikriisiä vastaan. SIWI kehittää ja edistää sellaisia tulevaisuuteen suuntautuvia ehdotuksia ja aloitteita, jotka keskittyvät maailman vesivarojen kestävän kulutuksen edistämiseen. Toiminnan tavoitteena on kestävä kehitys ja köyhyyden poistaminen.

Stockholm Industry Water Award -palkinto

SIWIn vuosittain myöntämä Stockholm Industry Water Award -palkinto tunnustaa yrityssektorin  työn kestävän vesitalouden edistämiseksi sekä veden kulutuksen ja ympäristövaikutusten vähentämiseksi. Palkinnon perusti vuonna 2000 Stockholm Water Foundation, Royal Swedish Academy of Engineering Sciences ja World Business Council for Sustainable Development.

Puolueeton, vesitutkimuksen arvostetuista asiantuntijoista koostuva palkintokomitea käy vuosittain läpi kaikki lähetetyt ehdotukset ja valitsee voittajan avoimessa äänestyksessä.

Nestléstä

Nestlé SA on maailman johtava ravitsemukseen, terveyteen ja hyvinvointiin keskittyvä yritys. Se työllistää yli 280 000 ihmistä 449 tehtaalla ympäri maailmaa. Yrityksellä on vahva valikoima brändejä ruoka- ja juomakategorioissa, kuten lastenruoat, kahvi, murot, jäätelö, lemmikkituotteet ja makeiset. Nestlén pääkonttori sijaitsee Veveyssä Sveitsissä ja Suomen toimipiste Espoossa. Tanskan, Suomen, Norjan ja Ruotsin Nestlé-yritykset toimivat yhdessä operatiivisena yksikkönä - Nestlé Nordenina.

Lisätietoja:

Viestintäpäällikkö Sari Kettunen, Suomen Nestlé p. 010 395 1602 tai sari.kettunen@fi.nestle.com