Piltti selvitti -  Lapset tuovat yhä onnea ja vanhemmuus on ihanaa!

Piltti selvitti - Lapset tuovat yhä onnea ja vanhemmuus on ihanaa!

70-vuotisjuhlaansa tänä vuonna viettävä ikoninen Piltti-lastenruokabrändi halusi jälleen selvittää tuovatko lapset onnea vanhemmilleen. Edellisen kerran Piltti kysyi tätä suomalaisilta vanhemmilta vuonna 2015.

Nyt tehty tutkimus vahvistaa, että lapsi tuo yhä onnea perheeseen. 93% kyselyyn vastanneista vanhemmista kertovat, että lapset ovat tehneet elämästä yleisesti onnellisempaa. 78% vastaajista kertoi myös olevansa erittäin, tai melko tyytyväinen itseensä vanhempana.

”90% vanhemmista oli sitä mieltä, että vanhemmuus on ihanaa, ja lähes yhtä monelle vanhemmuus on parasta, mitä on elämässään saavuttanut. Vanhempien kokemukset ovat hyvin samanlaisia kuin vuonna 2015,” Piltin markkinointipäällikkö Pia Sippel kertoo Kantar TNS Oy:n toteuttaman tutkimuksen tuloksista.

Lasten kehittymisen ja kasvamisen seuraaminen (28%) ja yhteinen ajanvietto (24%) olivat vanhempien mielestä hauskinta vanhemmuudessa. Kolmannes vastaajista ei osannut hauskinta asiaa määritellä.

Toisaalta yli puolet (51%) vanhemmista koki, että vanhemmuus tuo myös jonkinlaisia suorituspaineita. Lähes puolelle (49%) haastavinta vanhemmuuden ohella oli parisuhteen hoitaminen. Näin kokivat erityisesti alle viisivuotiaiden vanhemmat, alle 40-vuotiaat, ja isät äitejä useammin. Muita haasteita olivat työn ja perheen yhdistäminen sekä lasten kasvattaminen. Äidit kokivat isiä useammin haasteeksi oman jaksamisen.

Pienen lapsen vanhempana olemista pyritään helpottamaan yleisimmin tarjoamalla lapsille valmiita lastenruokia ja hakemalla vertaistukea muilta vanhemmilta. Erityisesti alle 5-vuotiaiden lasten vanhemmat hakevat vertaistukea ja neuvoja netistä.

”Tutkimuksessamme tuli esille, että 94% eli lähes jokainen suomalainen lapsi on syönyt Piltti-lastenruokaa. Korona-aikana syntyvyys on Suomessa, kuten muissakin Pohjoismaissa ollut nousussa toisin kuin monessa muussa Euroopan maassa. Turun lastenruokatehtaamme on reagoinut tähän ilouutiseen lisäämällä Piltin tuotantoa, jotta kaikki pikku-piltit saavat toivomaansa ruokaa. Toivotamme kaikki uudet pienokaiset tervetulleeksi tähän maailmaan. Piltti on valmiina helpottamaan perheiden arkea!” lupaa tehtaanjohtaja Sari Miettinen-Rantala.

Piltin 70-vuotisjuhlavuonna lastenruoan vastuullisuus nousee yhä suurempaan rooliin. Piltti on ryhtynyt kouluttamaan kotimaisten raaka-aineidensa sopimusviljelijöitä uudistavan viljelyn käytäntöihin yhteistyössä Baltic Sea Action Groupin kanssa. Uudistavalla viljelyllä parannetaan maaperän hiilensitomiskykyä ja kasvukuntoa sekä lisätään biodiversiteettiä. Näin vahvistetaan edelleen Piltti-lastenruoan ympäristöystävällisyyttä.

Kyselytutkimuksen (n=501) toteutti Kantar TNS Oy Piltti Lastenruuan toimeksiannosta. Kysely kohdistettiin alle 12-vuotiaiden lasten vanhemmille, ja vastaajat edustavat Suomen alle 12-vuotiaiden lasten perheitä. Tutkimus toteutettiin joulukuussa 2021.

Turun lastenruokatehdas aloitti toimintansa vuonna 1952.

Nestléstä

Nestle on maailman suurin elintarvikeyritys. Nestlé käyttää tutkimukseen- ja tuotekehitykseen 1,5 miljardia euroa vuodessa eli enemmän kuin mikään muu alan yritys. Nestlé toimii 191 maassa ja meillä on 328 000 työntekijää.

Nestlén tarkoituksena on parantaa elämänlaatua ja edistää terveellisempää tulevaisuutta. Tarjoamme laajan valikoiman tuotteita ihmisille ja eläimille jokaiseen elämäntilanteeseen.Valikoimaamme kuuluu yli 2000 tuotemerkkiä. Niistä osa on maailmanlaajuisesti tunnettuja brändejä kuten Nescafe, Nespresso, Nestlé vauvanruoka, Cheerios, KitKat ja Purina-eläinruoka ja osa paikallisia suosikkituotteita kuten Piltti-tuotteet Suomessa.

Nestlén toimintaa ohjaa ravitsemus-, terveys- ja hyvinvointistrategia. Pääkonttorimme sijaitsee Sveitsin Veveyssä, jossa Nestlé perustettiin 150 vuotta sitten. Suomen Nestléllä työskentelee noin 300 henkilöä tehtaillamme Turussa ja Juuassa sekä pääkonttorillamme Espoossa.