Pohjoismainen tutkimus: Kahvin laadulta vaaditaan paljon myös kesälomalla

Pohjoismainen tutkimus: Kahvin laadulta vaaditaan paljon myös kesälomalla

NESCAFÉ Dolce Guston teettämän pohjoismaisen tutkimuksen mukaan puolet Pohjoismaissa asuvista juo enemmän kahvia lomalla kuin arkena. Puolet suomalaisista vaatii lomaillessaan kahviltaan parempaa laatua. Suomalaisista 17 prosenttia vastasi myös, että kesälomalla on erityisen tärkeää pitää erilaisia kahveja vierasvarana.

Pohjoismaalaiset rakastavat kahvia. Tästä nautinnosta ei olla valmiita tinkimään edes mökillä, laivalla tai asuntovaunussa vietettävänä kesäloma-aikana. Loma-ajan kahvitottumuksia kartoittavasta tutkimuksesta käy ilmi, että noin puolet pohjoismaalaisista juo enemmän kahvia vapaa-ajallaan kuin työ- tai opiskeluaikana. Suomalaisista vastaajista jopa 44 prosenttia juo kahvia normaalia enemmän lomalla.

Lisäksi 51 prosenttia suomalaisista vastasi, että he vaativat kahvin laadulta enemmän lomaillessaan.

- Tutkimus osoittaa, että lomalla halutaan nauttia erilaisia kahveja ja vaaditaan kahvin laadulta paljon. NESCAFÉ Dolce Guston avulla kaikki voivat nauttia hyvää kahvia. Oli se sitten laadukasta mustaa kahvia tai erikoiskahvia; kesämökillä, veneellä tai asuntoautossa, sanoo NESCAFÉn tuoteryhmäpäällikkö Olli Liedes.

Kesävieraille kahveja mistä valita
Kaikilla ei ole valmiuksia valmistaa yhtä hyvää kahvia lomalla kuin kotona. Suomalaisista 21 prosenttia, tanskalaisista 18 prosenttia, ruotsalaisista 16 prosenttia ja norjalaisista 15 prosenttia vastasi, että joisi lomalla enemmän kahvia, jos sen laatu olisi parempaa.

Kahvin sosiaalinen rooli korostuu työpaikkojen ja koulujen kahvitaukojen lisäksi myös lomalla. Tutkimuksen mukaan 27 prosenttia ruotsalaisista, 21 prosenttia norjalaisista, 17 prosenttia suomalaisista ja 14 prosenttia tanskalaisista kestitsee vieraita useammin lomalla kuin arkena ja kokee, että heille on tärkeää tarjota erilaisia kahveja.

- Haluamme säilyttää elämäntyylimme missä tahansa kuljemmekin, eikä kahvitottumuksia muuteta helposti. Loma-aikaan kyläillään paljon ja silloin halutaan luonnollisesti tarjota yhtä hyvää kahvia kuin kotona. NESCAFÉ Dolce Gustolla tämä on mahdollista, Olli Liedes kertoo.

NESCAFÉ Dolce Gusto -koneet toimivat ammattilaislaitteista tutulla 15 barin paineella. Dolce Gustolla voi valmistaa muun muassa laadukasta mustaa kahvia, sokeritestin läpäisevää espressoa, cappuccinoa ja täyteläistä kuumaa kaakaota. Yhteensä juomavaihtoehtoja on yli 20. Dolce Gusto -kahvikonseptissa myös maito on vaivattomasti kapselimuodossa. Kapseleita voi ostaa päivittäistavarakaupoista ja verkkokaupasta osoitteesta www.dolce-gusto.fi

Liitteenä pääkohdat ja graafit tutkimuksesta.

Tutkimuksen tavoite, kohderyhmä ja tutkimusmenetelmä:

Tutkimus toteutettiin NESCAFÉ Dolce Guston toimeksiannosta Snabba Svarin verkkokyselynä huhtikuussa 2011. Sen tarkoituksena oli selvittää pohjoismaalaisten kahvinkulutustottumuksia. Kohderyhmänä olivat 15 vuotta täyttäneet suomalaiset, ruotsalaiset, norjalaiset ja tanskalaiset. Vastaajia tutkimuksessa oli noin 1 000 kustakin tutkitusta maasta (Suomi, Ruotsi, Norja ja Tanska), yhteensä noin 4 000.

Lisätietoja:

NESCAFÉ Dolce Gusto -konsepti, NESCAFÉn tuoteryhmäpäällikkö Olli Liedes p. 010 3951 668 tai olli.liedes@fi.nestle.com

NESCAFÉ Dolce Gusto -laitemyynnistä vastaa Oy Wilfa Suomi Ab. Laitteisiin liittyvät tiedustelut: myyntipäällikkö Pertti Rautiainen, p. 0400 434 932, pertti.rautiainen@wilfa.fi

Tilaa kahvilaite testiin: Nina Pitkänen, Viestintä Oy Drum, p. 050 364 7567 tai nina.pitkanen@drum.fi

Kuluttajatiedustelut:
Suomen Nestlén kuluttajapalvelu 0800 0 6161 tai kuluttajapalvelu@fi.nestle.com

Lisää kuvamateriaalia: http://ldn-ftp.interpublic.com.
Käyttäjänimi: Kaffeprat, salasana: kaffe123 (oma kansio suomenkielisille materiaaleille)

NESTLÉ-tietoa
Nestlé on maailman johtava ravitsemukseen, terveyteen ja hyvinvointiin keskittyvä yritys. Se työllistää yli 280 000 ihmistä 449 tehtaalla ympäri maailman. Yrityksellä on vahva valikoima brändejä ruoka- ja juomakategorioissa, kuten lastenruoat, kahvi, murot, jäätelö, lemmikkituotteet ja makeiset. Nestlén pääkonttori sijaitsee Veveyssä Sveitsissä ja Suomen toimipiste Espoossa. Nestlé Tanska, Suomi, Norja ja Ruotsi toimivat yhdessä toiminnallisena yksikkönä, Nestlé Nordenina, joka työllistää noin 1 700 ihmistä ja jonka liikevaihto on noin 800 miljoonaa euroa.