Vähemmän jonottamista Helsinki-Vantaalla ja Oulussa

Vähemmän jonottamista Helsinki-Vantaalla ja Oulussa

Norwegian on ensimmäisenä lentoyhtiönä alkanut purkaa ja lastata matkustajia Helsinki-Vantaan ja Oulun lentoasemilla myös lähtöportille matkustajasiltojen päähän tulevien koneiden takaosasta. Kyseessä on osa isommassa palapelissä, jossa yhtiö on yhdessä Finavian kanssa käynyt läpi lentoasemapalveluiden eri vaiheet. Näin pyritään vähentämään jonotusaikoja ja varmistamaan koneiden aikataulussa pysyminen.

– Olemme tammikuusta asti viikoittaisissa tapaamisissa yhdessä Finavian ja huolintayhtiömme Servisairin kanssa hakeneet ratkaisuja kenttäpalvelujen kehittämiseksi. Nopeus ja joustavuus kenttäpalveluissa tarkoittavat myös matkustajille mukavampaa matkaa, sanoo Norwegianin Suomen lentoasematoiminnoista vastaava johtaja Mikael Olsson.

Norwegian, Servisair ja Finavia ovat osa osalta käyneet läpi palveluita ja kiinnittäneet huomiota myös pieniin asioihin, kuten kuulutuksiin ja matkustajien riittävään opastukseen palvelupisteissä.

Automaattinen matkatavaraluovutus käyttöön

Norwegian aloitti automaattisen check-in-palvelun heti aloittaessaan toimintansa Helsinki-Vantaalla. Check-in-kioskeja on Norwegianin lähtötiskien läheisyydessä 14 ja lisäksi muissa vastaanottoauloissa. Automaattista check-in-palvelua käyttää yli 90 prosenttia Norwegianin matkustajista.

Norwegianin aloitti hiljattain ensimmäisenä lentoyhtiönä Helsinki-Vantaan lentoaseman kahdella vastaanottotiskillään itsepalvelun matkatavaroiden luovutuksessa. Automaattinen lukulaite lukee check-in-pisteessä saadut koodit ja matkalaukut voi jättää kuljetukseen. Matkustajat ovat omaksuneet palvelun hyvin. Tukholman Arlandassa saatujen kokemusten perusteella järjestelmä vähentää jonottamista merkittävästi.

Takaportaat käyttöön

Norwegian otti ensimmäisenä lentoyhtiönä Helsinki-Vantaalla käyttöön takaportaat ”putkeen” tulevissa koneissaan. Ne tulevat käyttöön myös Oulussa. Takaportaat ovat Helsinki-Vantaalla käytössä kahdella portilla.

– Koneiden purkamis- ja lastaamisajat puolittuvat tämän ansiosta. Koneen pakkaaminen on aiemmin vienyt 20–25 minuuttia, nyt pääsemme 10–12 minuuttiin, Mikael Olsson kertoo.

Turvakysymykset ovat tärkeitä. Kenttäalue, jota pitkin takaportaille siirrytään, on tarkkaan rajattu ja merkitty. Matkustajia opastetaan ja henkilöstö myös valvoo matkustajia koko ajan heidän siirtyessä boarding-tiskiltä kentälle ja edelleen koneeseen.

– Helsinki-Vantaalla Norwegianin lennoista lähti elokuussa aikataulussaan 91 prosenttia, Oulussa 95 prosenttia ja Rovaniemellä 96 prosenttia. Talvikausi on silti aina haasteellinen, jäänpoisto ja matkustajien runsaampi vaatetus vievät aikaa. Uudistukset antavat meille mahdollisuuden pitää kiinni aikatauluista myös hankalimmissa olosuhteissa, Mikael Olsson uskoo.

Lisätietoja:

Åsa Larsson, Communications Manager, gsm: +46 735 22 22 42

Jukka Aarnio, mediayhteyshenkilö, Suomi, puh. +35 89 315 854 48

Norwegianin tarina alkoi yli 27 vuotta sitten. Yhtiö perustettiin vuonna 1993, mutta halpalentoyhtiönä se aloitti vasta vuonna 2002 Boeing 737 -koneilla. Norwegianista on tullut merkittävä kansainvälisen ilmailualan toimija, ensin lyhyen matkan reiteillä Euroopassa ja myöhemmin kaukoreiteillä Yhdysvaltoihin, Aasiaan ja Etelä-Amerikkaan. Norwegianilla on tänä päivänä nykyaikainen ja polttoainetehokas lentolaivasto, jossa on Boeing 787- ja Boeing 737 -koneita.

Vuonna 2019 Norwegian oli ensimmäinen lentoyhtiö, joka allekirjoitti YK:n ilmasto-ohjelman, ja yhtiö sitoutui siten tulemaan ilmastoneutraaliksi vuoteen 2050 mennessä.

Skytrax on valinnut Norwegianin Euroopan parhaaksi halpalentoyhtiöksi kuutena vuonna peräkkäin, ja viitenä vuonna peräkkäin matkustajat ovat äänestäneet Norwegianin maailman parhaaksi halpalentoyhtiöksi kaukoreiteillä. Lisäksi yhtiön kanta-asiakasohjelma, Norwegian Reward, on valittu Freddie Awardsissa Yhdysvalloissa ilmailualan parhaaksi kanta-asiakasohjelmaksi Euroopassa/Afrikassa. Norwegianin tuotteet, palvelut ja innovaatiot ilmailualalla ovat voittaneet yli 55 palkintoa vuodesta 2012 lähtien.

Seuraa Norwegiania: Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn ja YouTube.

Yhteyshenkilö/-t

Charlotte Holmbergh Jacobsson

Lehdistön yhteyshenkilö Informationschef / Communications Manager +46 709 89 05 18